Bloedgroep B negatief

Vandaag heb ik de uitslag van mijn bloed gehad.

Ik blijk B negatief te zijn.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze bloedgroep in combinatie met zwangerschap?

Alvast bedankt, groetjes van Aadje.

IK geloof dat je bloedgroep weinig uitmaakt.

Maar omdat je negatief ben zul je met 30 weken ( ongeveer) een injectie krijgen.

Als je kindje na de geboorte positief blijkt zul je nog een injectie krijgen.

ik ben b-negatief en wist dat al vanaf mijn geboorte.

ik heb na mijn missed abortion een spuit gekregen voor het geval de foetus positief bloed had.

bij de zwangerschap van mijn dochter kreeg ik met 30 weken bloedonderzoek en een injectie.

uit de uitslagen bleek ik geen antistoffen te maken.

ik ben bevallen in het ziekenhuis(omdat ik dat prettiger vond niet omdat ik rhesus negatief ben) en meteen hebben ze het bloed uit de navelstreng naar het lab gebracht,zij bleek rhesus positief te zijn en ik heb nogmaals een injectie gehad.

als je thuis bevalt krijg je een envelop mee waarin de vk bloed uit de navelstreng opstuurt voor onderzoek,is je baby positief krijg je alsnog de injectie.(zo was het bij mij mischien bij iemand anders anders gegaan?)

had ik wel antistoffen aangemaakt was ik wat strenger in de gaten gehouden en had ik elke week moeten komen.

volgens mij is er ergens hier op het forum er ook een verhaal van iemand over geweest :think:

@joseetje wrote:

Maar omdat je negatief ben zul je met 30 weken ( ongeveer) een injectie krijgen.

bij de eerste zwangerschap krijg je alleen een injectie na de bevalling, bij een tweede ook ervoor… tenminste, dat is mij verteld…

Ik heb ook B negatief.

Op de zwangerschapskaart werd duidelijk aangegeven dat ik een negatieve bloedgroep had, ivm. resusfactor.

Met 30 weken kreeg ik een prik anti-D tegen resus en na de bevalling werd

meteen bloed afgenomen van J.asmijn om te kijken of zij ook negatief was

of dat ze positief was.

Ze bleek positief, dus ik kreeg toen weer een prik met anti-D.

Dat is voor eventuele zwangerschappen, dat ik mijn eigen kindje niet zou

verstoten met mijn bloedgroep…

Verder merk je er niets van, geen extra dingen gelukkig!

Hopelijk leg ik het zo goed uit :wink:

volgens mij leg je het goed uit.

zo had mijn gyn het ook vertelt. want ik wist me bloedgroep niet :wall:

dus had hij het uitgelegd dat als ik negatief had ik ook een injectie moest krijgen want anders heb je kans je baby af te stoten

geen idee of die laatste zin goed is :angel: uiteindelijk had ik wel 0 positief dus de injectie hoefde ik niet [/spoiler]

@Fietje wrote:

@joseetje wrote:

bij de eerste zwangerschap krijg je alleen een injectie na de bevalling, bij een tweede ook ervoor… tenminste, dat is mij verteld…

Nee ik heb hem bij T met 30 weken standaard gekregen en bij M zou ik hem eerst niet krijgen met 30 weken, wel gekregen trouwens op eigen verzoek.

Voorheen deden ze het alleen bij het eerste kindje, maar tegenwoordig bij elke volgende zwangerschap. Ik ben ook negatief, maar heb me er eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden.

Zo te horen zijn er meer die dit hebben, gelukkig.

Bedankt voor jullie goed uitleg! :thumbup: Ik krijg dus prikken, nou ja als dat alles is ben ik weer gerustgesteld.

Ik had ergens gelezen dat het voor je eventuele 2e zwangerschap erg gevaarlijk kan zijn. Maar waarschijnlijk na die prikken niet meer?

Groeten van Aadje.

@Aadje wrote:

Zo te horen zijn er meer die dit hebben, gelukkig.

Bedankt voor jullie goed uitleg! :thumbup: Ik krijg dus prikken, nou ja als dat alles is ben ik weer gerustgesteld.

Ik had ergens gelezen dat het voor je eventuele 2e zwangerschap erg gevaarlijk kan zijn. Maar waarschijnlijk na die prikken niet meer?

Groeten van Aadje.

Die prikken zijn er voor dat je eventuele volgende zwangerschappen

normaal kunt uitdragen, dus niet telkens een miskraam krijgt doordat je je

eigen kindje afstoot dmv je bloed.

Die prikken vallen mee hoor: ik heb er totaal geen last van gehad.

Na de bevalling had ik wel andere plaatsen waar ik me zorgen om moest

maken, dus dat ene prikje maakt dan niet meer uit :lol:

hier O negatief, en ook prikken gehad (tanisha was positief).

De prik zelf stelt niets voor!

Ik ben ook o-negatief. Heb voor de bevalling twee keer een prik gehad. Eén keer met 30 weken en een tweede keer na een draaipoging. Daarna na de bevalling nog een keer een prik omdat mijn dochter a-positief heeft.

Ik ben ook 0 negatief. Hier dus ook 2x met 30 weken een extra prik en na de bevalling van Jasper een prikje omdat hij positief is… Verder niks bijzonders. Dus geniet lekker van je zwangerschap :-*

Hier ook B negatief, bij Y.eline met 30 weken een spuit gehad. Y.eline bleek ook een negatieve bloedgroep te hebben dus hoefde na de bevalling niet weer 1.

Nu heb ik weer met 30 weken een bloedonderzoek gehad en de Anti D spuit, nu is het weer afwachten welke bloedgroep deze kleine heeft en of ik nog een spuit nodig heb na de bevalling.

Hier ook O-negatief en heb met de zwangerschap van Rick met 30 weken en na de bevalling een injectie gehad.

Die injecties krijg je zodat je lichaam geen (of heel weinig) antistoffen aanmaakt als jouw bloed in aanraking komt met het bloed van je kindje. Als je geen injecties krijgt, komen de antistoffen van jou in het bloed van je kindje en vergiftig je je eigen kindje.

Wees maar blij dat deze injecties er tegenwoordig zijn, want vroeger gingen kindjes dan gewoon dood al ze een andere bloedgroep hadden.

het is idd voor een vlgd zwangerschap evt gevaarlijk.

Je moet het zo zien:

Positief of negatief staat voor het al dan niet aanwezig zijn van een resusfactor.

Jij bent negatief, dus hebt GEEN resusfactor.

Als jou kindje positief is en dus WEL een resusfactor heeft en jullie hebben bloedcontact komt er dus bloed in jou lichaam MET een resusfactor.

Jou lijf reageert daarop, want die denkt, he dit is onbekend dit moet ik niet in mijn lijf en gaat antistoffen aanmaken. (net zoals je doet als je een griepje hebt of kinderen doen bij bijv. de rode hond of waterpokken)

Voor de eerste zwangerschap kan dit ip dus geen kwaad, ervan uitgaande dat je in je leven nooit bloedcontact gehad hebt met positief bloed (als het goed is hebben ze bij jou negatieve resusuitslag ook meteen gescreend op de aanwezigheid van antistoffen). Je kindje is al geboren tegen de tijd dat jou lichaam antistoffen aan gaat maken.

Bij een vlgd zwangerschap kan het zijn dat je lichaam het resuspositieve bloed van beeb herkent alszijnde vijand en daartegen dus in de aanval gaat met alle gevolgen van dien.

Vandaar die prikken om evt. aangemaakte antistoffen weer kapot te maken.

Je kindje kan bij bloedcontact overigens geen antistoffen aanmaken omdat jij geen resus hebt, dus het lichaam van je kindje kan daarin niets herkennen als een lichaamsoneigen stof.

Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg!

Ik heb inderdaad nog geen anti-stoffen in mijn bloed.

Ze gaan dat met 30 weken nog een keer testen.

Mijn moeder heeft ook resus negatief bloed en mijn 2e broer werd inderdaad geel geboren en moest gespoeld worden. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen. (maar dan praten we wel over 45 jaar geleden)

Groetjes van Aadje

Yeline was na dr geboorte ook erg geel, ze heeft 2x 3 dagen onder de blauwe lampen gelegen.

Wat een mooie avatar heb je zeg :inlove: schrijf jij toevallig op 1 van de bernerforums??? ik ben daar ook nog lid van :wink: Alleen mijn berner Boyd is er helaas nu bijna een jaar niet meer…

Ik ben A-B negatief, en Luca is positief dus kreeg ik een prik met 30 weken en na de bevalling. Beide prikken voel je niks van gelukkig :wink: