bloedgroep 0-negatief. Nu antistoffen

Vandaag kreeg ik van mijn vk te horen dat er antistoffen zijn aangetroffen in mijn bloed.

Helaas kon ze mij meer dan dat nog niet vertellen omdat ze eerst met haar collega’s wilde overleggen hoe nu verder.

Wie heeft dit ook gehad? Want zoals ik begrijp op enkele internetsite’s komt dit maar bij zo’n 1% (ongeveer 200 vrouwen per jaar) van de rhesus-negatieve vrouwen voor…

Als ik het goed weet had mijn tante dit met haar 2e kindje, bij haar eerste had ze geen anti-d gehad, terwijl dat wel had gemoeten.

Kindje is er wel, 8 weekjes ouder dan mijn dochtertje, ik weet niet precies hoe het zat, maar dat het wel een spannende tijd voor ze was, hopelijk weet je snel meer!

Verder helemaal niemand???

Ik zou nog even afwachten, volgens mij is het s’avonds drukker?

Las het bij 1 op de 200 vrouwen voorkomt, zullen hier vast meer meiden zijn neem ik aan?

Ik heb ook even zitten googelen voor je (ben zelf ook rhesus negatief en mijn beide kids gelukkig ook, dus heb vantevoren ook al eens zitten kijken) Ik heb op de site van europe OBGYN nederland het volgende aan info voor je gevonden. Het is geen fijn plaatje, maar dan weet je in elk geval wat je eventueel te wachten zou kunnen staan :hug: Blijft natuurlijk te allen tijde aan je vk of gyn om je duidelijke uitleg en uitsluitsel te geven he!

Als u Rhesus-antistoffen hebt

Zoals vermeld, krijgen ongeveer 200 Rhesus-negatieve zwangeren per jaar te maken met Rhesus-antistoffen. Deze antistoffen kunnen tijdens de zwangerschap via de placenta bij het kind terechtkomen. Bij een Rhesus-negatief kind zijn er geen gevolgen.

Is uw kind Rhesus-positief, dan is het mogelijk dat de antistoffen langzaam bloed van uw kind afbreken. Het kind maakt dan als reactie extra bloed aan, onder meer in de lever. Als meer afbraak dan aanmaak van bloed plaatsvindt, ontstaat bloedarmoede. Bij ernstige bloedarmoede heeft het hart moeite met het rondpompen van het bloed, waardoor zich vocht ophoopt in de buik en rond de longen van het kind. Of uw kind bloedarmoede krijgt, hoe ernstig dat is en wanneer dat gebeurt, is moeilijk te voorspellen. Bij een eerste kind is de bloedarmoede veelal niet ernstig, maar bij volgende zwangerschappen groeit de kans op ernstige bloedarmoede en daarmee ook op ernstig ziek zijn van uw kind.

Hebt u Rhesus-antistoffen, dan gebeurt vaak ook bloedonderzoek van de vader van het kind om te beoordelen of uw kind Rhesus-negatief zal zijn, of een kans heeft Rhesus-positief te zijn. In deze laatste situatie adviseert de gynaecoloog soms vroeg in de zwangerschap vruchtwateronderzoek om te bepalen of uw kind Rhesus-positief of Rhesus-negatief is.

Hoe de zorg voor uw zwangerschap er verder uitziet, hangt van veel factoren af. Is het uw eerste of een volgende zwangerschap? Zijn de antistoffen al in het begin van de zwangerschap aanwezig of pas rond 30 weken? Hoe actief zijn de aanwezige antistoffen? Om de activiteit van de antistoffen te onderzoeken, en daarmee de kans dat zij bloedarmoede veroorzaken, is bloedonderzoek bij u noodzakelijk. Dit bloedonderzoek, een ADCC-test, voorspelt hoe groot de kans is dat de antistoffen het bloed van uw kind afbreken.

Geeft deze test tegen het einde van een eerste zwangerschap een kleine kans op bloedafbraak aan, dan is regelmatige herhaling van de ADCC-test vaak voldoende. Bij een lage uitslag van deze test tot aan het einde van de zwangerschap is de kans op bloedarmoede van het kind zeer klein.

Toont de ADCC-test in het begin van een zwangerschap al een grote kans op bloedarmoede aan, dan is meer onderzoek noodzakelijk. Echoscopisch onderzoek van de grootte van de lever en de milt en de doorstroming van bloedvaten van het kind geeft dan een indruk van de ernst van de bloedarmoede. Ook vruchtwateronderzoek kan hierover informatie geven.

Bij verdenking op zeer ernstige bloedarmoede zijn maatregelen noodzakelijk om te voorkomen dat de gezondheid van het kind verslechtert. Soms betekent dit – als de zwangerschap ver genoeg gevorderd is – het advies om de zwangerschap te beëindigen door de bevalling in te leiden of een keizersnede te doen. Bijna altijd is dan observatie van uw kind op de couveuse-afdeling noodzakelijk, terwijl er ook een grote kans is dat uw kind nieuw bloed nodig heeft (wisseltransfusie).

Als de zwangerschap nog niet genoeg gevorderd is, is het soms noodzakelijk uw kind nog in de baarmoeder via de navelstreng een of meer bloedtransfusies te geven. In deze situatie van een grote hoeveelheid antistoffen vroeg in de zwangerschap met grote kans op ernstige bloedarmoede, wordt u meestal verwezen naar het Leids Universitair Medisch Centrum, waar op dit gebied deskundige gynaecologen en kinderartsen u verdere informatie geven.

ik ben ook O negatief

mij is verteld: ik word met 30 wk nog eens getest op antistoffen, heb ik die dan krijg je een spuit om die antistoffen tegen te gaan.

en met de bevalling weer

maar hebben ze jou daar al op getest dan… zouden ze die spuit al niet kunnen geven

komt misschien op hetzelfde neer als hierboven

Rhesus en zwangerschap

Wanneer een vrouw rhesus-negatief is en haar partner rhesus-positief, dan kan hun kind rhesus-positief bloed hebben. (afhankelijk van het fenotype van de vader : bij DD is de factor 100% postief, bij Dd is de factor 50% positief en 50% negatief.)

Tijdens de bevalling komt soms (vooral bij keizersnede en afhaling van de placenta) een beetje bloed (meestal minder dan 0,1 ml)van de baby in de bloedstroom van de moeder terecht. Langs die weg komen de rhesusfactor-antigenen van het kind in aanraking met het rhesus-negatieve bloed van de moeder. Resultaat: de moeder begint antistoffen te maken tegen rhesusfactor. Bij een volgende zwangerschap worden deze antistoffen met het moederlijke bloed meegevoerd doorheen de moederkoek naar de foetus. Is ook dit kind rhesus-positief, dan gaan de antistoffen van de moeder het bloed van het kind vernietigen.

Daarom wordt het bloed van een rhesus-negatieve vrouw die zwanger is van een rhesus-positief kind, gecontroleerd op de aanwezigheid op rhesus-antistoffen, ook tijdens de eerste zwangerschap. Het is immers altijd mogelijk dat enkele foetale bloedcellen doorheen de moederkoek lekken en de productie van antistoffen bij de moeder in gang zetten.

Na de bevalling van een rhesus-positief kind krijgt de moeder een dosis rhesus-immuunglobuline toegediend (spuit RhoGam® ). Dit serum voorkomt dat er rhesus-antistoffen aangemaakt worden en/ afgebroken worden en een volgende zwangerschap onveilig maken.

Vindt men reeds rhesusfactor-antistoffen tijdens de zwangerschap, dan zijn er twee mogelijkheden. Of men laat het kind vroeger geboren worden, om te vermijden dat het een ernstige bloedarmoede ontwikkelt. Of men dient het kind een bloedtransfusie toe terwijl het zich nog in de baarmoeder bevindt. Hierdoor wordt tijd gewonnen en blijft de baby in de baarmoeder tot hij levensvatbaar is.

Schaap, volgens mij heb jij het net mis, dit gaat mi gewoon over de anti-d prik, die je indd met 30 wkn krijgt als je een negatieve bloedgroep hebt (ik heb bijv A-) en als je kindje positief bloed heeft (bijv A+, B+, O+), na de bevalling ook.

TS heeft anti-stoffen in haar bloed, dat is weer anders, vergelijk jouw stukje maar even met dat van Kimmie.

wacht even, ik zie dat laatste zinnen wel gaan over dat zelfde stukje :slight_smile:

Dit had ik zelf idd ook al gevonden? Klinkt als iets om niet bepaald vrolijk van te worden.

Ik heb idd antistoffen in mijn bloed. Dat kan tijdens mijn bevalling gebeurt zijn, of door mijn MA waarbij ik bijna een week heb gevloeid en uiteindelijk ben gecuretteerd.

Overigens heb ik tijdens en na mijn zwangerschap en na mijn curettage een anti-d prik gehad.

Dus waar die antistoffen vandaan komen???

Daarom zou het zo fijn zijn om ervaringen te horen. Vooral omdat het zeer weinig voorkomt.

Sorry, heb het nog niet ervaard… maar ik zit ook in de rhesusfactor… En heb bij week 30 prik gekregen en na de bevalling weer…

Maar wat ik niet snap… Bij je intake is er toch bloed van je afgenomen? Dan hadden ze het daar al moeten zien dat je antistoffen hebt aangemaakt! :slight_smile:

@schaap wrote:

ik ben ook O negatief

mij is verteld: ik word met 30 wk nog eens getest op antistoffen, heb ik die dan krijg je een spuit om die antistoffen tegen te gaan.

en met de bevalling weer

maar hebben ze jou daar al op getest dan… zouden ze die spuit al niet kunnen geven

Dat is niet waar!! :slight_smile:

Jij krijgt geen spuitje als je antistoffen hebt… Je krijgt het sowieso om het tegen te gaan omdat je 0 negatief hebt…

Ik heb ook 0 negatief en er is nooit antistoffen geconstanteerd maar heb wel een prik gekregen… En na de bevalling gaan ze het weer herhalen!

Het klopt idd dat er bloed is afgenomen. Dit gebeurt bij ons in het zkh. De uitslagen zijn opgestuurd naar de vk.

De vk heeft mij 6wk tijdens mn vorige controle de uitslagen gegeven maar dus helemaal niets gezegd over de antistoffen??? Hier kwam ze dus vandaag mee. En daar baal ik ook van. Ik zie het als nalatigheid van haar.

Mocht ik gewoon onder co van de vk blijven dan geef ik de volgende keer aan haar zeker niet meer te willen zien tijdens mijn afspraak. Want stel nou dat ik daadwerkelijk antistoffen tegen rhesus-d aanmaak. Dan hadden we nu misschien al bij de gyn gelopen. Hadden we nu misschien al onderzoeken gehad en geweten waar we aan toe waren.

Wat ik nog het aller ergste vind is dat ik van haar nog helemaal geen info heb gekregen. Zelfs niet wat het inhoudt. Stom van mij dat ik daar ook niet naar heb gevraagd. Maar had er niet bij stil gestaan. Vandaar dat ik thuis ben gaan zoeken op internet. Daaruit kwam deze info…Iets waar ik wel heel erg van ben geschrokken.

@Mariiyelle wrote:

@schaap wrote:
ik ben ook O negatief

en met de bevalling weer

Jij krijgt geen spuitje als je antistoffen hebt… Je krijgt het sowieso om het tegen te gaan omdat je 0 negatief hebt…

Ik heb ook 0 negatief en er is nooit antistoffen geconstanteerd maar heb wel een prik gekregen… En na de bevalling gaan ze het weer herhalen!

Het klopt idd ook helemaal wat jij zegt Marriyelle.

Daarom komt dit ook zo weinig voor denk ik

@aapie wrote:

Het klopt idd dat er bloed is afgenomen. Dit gebeurt bij ons in het zkh. De uitslagen zijn opgestuurd naar de vk.

De vk heeft mij 6wk tijdens mn vorige controle de uitslagen gegeven maar dus helemaal niets gezegd over de antistoffen??? Hier kwam ze dus vandaag mee. En daar baal ik ook van. Ik zie het als nalatigheid van haar.

Mocht ik gewoon onder co van de vk blijven dan geef ik de volgende keer aan haar zeker niet meer te willen zien tijdens mijn afspraak. Want stel nou dat ik daadwerkelijk antistoffen tegen rhesus-d aanmaak. Dan hadden we nu misschien al bij de gyn gelopen. Hadden we nu misschien al onderzoeken gehad en geweten waar we aan toe waren.

Wat ik nog het aller ergste vind is dat ik van haar nog helemaal geen info heb gekregen. Zelfs niet wat het inhoudt. Stom van mij dat ik daar ook niet naar heb gevraagd. Maar had er niet bij stil gestaan. Vandaar dat ik thuis ben gaan zoeken op internet. Daaruit kwam deze info…Iets waar ik wel heel erg van ben geschrokken.

Na de curretage hoor jij ook een spuitje gehad te hebben… en toen je zwanger was van je eerste ook want je zit sowieso in de rhesusfactor. :?

En idd, groot gelijk dat je der niet meer wilt zien want dit is idd nalatigheid van haar!

maar hebben ze er niks verder over gezegd wat ze nu gaan doen behalve overleggen met andere collega’s?

@aapie wrote:

@Mariiyelle wrote:
@schaap wrote:
ik ben ook O negatief

en met de bevalling weer

Het klopt idd ook helemaal wat jij zegt Marriyelle.

Daarom komt dit ook zo weinig voor denk ik

dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen

Schaap. Het is ook heel lastig om dit te begrijpen.

@Mariiyelle. Ik heb zowel tijdens mijn zwangerschap en na mijn bevalling een anti-d prik gehad. Mijn zoon was dus positief.

Ook na de curettage heb ik de anti-d prik gehad.

Je zou dus denken dat dat voldoende geweest moet zijn. Helaas bij mij dus waarschijnlijk niet.

Maar vandaar dat er dus maar jaarlijks zo’n 200 zijn die dit ook meemaken. Erg weinig dus.

heb nog even verder gekeken, misschien is dit iets

Irregulaire antistoffen

Bloed bestaat uit vele bestanddelen, eerder hebben we de bloedgroep en de rhesusfactor al besproken, maar bloed bevat nog veel meer bestanddelen die je wel of niet kunt hebben en waar je ook antistoffen tegen kunt maken. Antistoffen kun je alleen maken als je eerder met een bestanddeel in contact bent geweest wat niet in jouw bloed thuishoort. Door een bloedtransfusie waar stoffen in zitten die jij niet in je bloed hebt of door een eerdere zwangerschap kun je antistoffen maken tegen bloedbestanddelen die jij niet in je bloed hebt.

Een aantal van deze antistoffen is niet schadelijk en behoeft dan ook geen verder onderzoek. Maar er zijn ook antistoffen die ervoor kunnen zorgen dat het bloed van je baby aangetast raakt, wat als gevolg kan hebben een versterkte bloedafbraak bij je baby met in het ergste geval de dood tot gevolg hebbend.

Het is daarom uiterst belangrijk dat aan het begin van de zwangerschap, tijdens het bloedonderzoek, wordt gekeken of je antistoffen tegen bepaalde bloedbestanddelen in je bloed hebt. Nogmaals, veel van deze antistoffen zijn niet schadelijk, maar een aantal dus wel.

Mocht bij de eerste bloedafname blijken dat je antistoffen in je bloed hebt, tegen Rh+ cellen of tegen andere bloedbestanddelen, dan zal er bepaald worden hoeveel antistoffen en tegen welk bloedbestanddeel er in je bloed zitten. Daarnaast wordt het bloed van de vader van het kind onderzocht. Als blijkt dat de vader het bloedbestanddeel waar jij antistoffen tegenmaakt NIET in zijn bloed heeft, dan is er niets aan de hand. Als de vader het bloedbestanddeel niet in zijn bloed heeft, dan kan de baby het immers ook niet hebben en kunnen de antistoffen geen kwaad.

Heeft de vader het bestanddeel wel in zijn bloed dan moeten de concentraties van de antistoffen in het bloed van de moeder goed in de gaten gehouden worden. Iedere 4 weken zal er bloed afgenomen worden bij de moeder. Gelukkig blijven de concentraties meestal onder de 10% en is er geen gevaar voor de baby. Als de concentraties gaan stijgen, zal er een verwijzing naar de gynaecoloog plaatsvinden. De gynaecoloog kan met behulp van de echo en de concentraties van de antistoffen in het bloed van de moeder zijn verdere beleid bepalen. In zeer extreme gevallen kan een bloedtransfusie in de baarmoeder bij de baby nodig zijn

Voorbeeld ter verduidelijking:

Zwangere vrouw heeft bloedgroep A, Rh+, in haar bloed zitten de bestanddelen C, E en F in haar bloed. Maar er worden ook antistoffen aangetroffen tegen bestanddeel G (fictieve letters). Het bloed van de vader van het kind wordt onderzocht, er zijn nu twee mogelijkheden:

de vader heeft bloedbestanddeel G niet in zijn bloed, de baby kan dit dan ook niet hebben (ieder bestanddeel moet immers van de vader of moeder afkomen). De antistoffen van de moeder kunnen geen kwaad voor de baby;

de vader heeft bestanddeel G wel in zijn bloed, de kans is nu 50% dat de baby dit bestanddeel ook in zijn bloed heeft en het is nu belangrijk om de concentraties van antistoffen bij de moeder regelmatig te controleren. Een stijging van de concentraties kan wijzen om bloedafbraak bij de baby en vraagt nader onderzoek bij de gynaecoloog.

@schaap wrote:

dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen

Ik wist in het begin ook weinig vanaf hoor :wink:

Appie: Dan vraag ik me echter af waar die antistoffen vandaan komt dan :think:…

De preventie van Rhesusimmunisatie

• De preventie bestaat erin het vormen van antistoffen door de Rhesus-negatieve moeder te voorkomen of onderdrukken. Dit is enkel mogelijk door het toedienen van een injectie van passieve Rhesusantistoffen (anti-D). De Rhesus-positieve rode bloedcellen die zich op dat moment in de moederlijke circulatie bevinden, kunnen hierdoor vernietigd worden, alvorens het immunologisch systeem de kans krijgt om antistoffen te gaan aanmaken en vooraleer het Rhesus-positief antigen voor altijd als vijand te beschouwen.

• De inspuiting dient aan elke rhesus-negatieve vrouw toegediend te worden binnen de 72 uur bij :

• Verkeerde transfusie (Rhesus-positef bloed aan Rhesus-negatieve vrouw)
  • Miskraam
  • Abortus
  • Extra-uteriene zwangerschap (buitenbaarmoedrlijke zwangerschap)
  • Foeto-maternele bloeding o.a. bij trauma,ongeval (waarbij dan het gevaar bestaat van vermenging van foetaal bloed met moederlijk bloed)
  • Interventies zoals vb. vruchtwaterpunctie
  • Elke vorm van bloedverlies gedurende de zwangerschap
  • Bevalling (van een Rhesus-negatieve moeder en een Rhesus-positief kind)

Besluit

Het belang van de Rhesusfacor is dus zeer groot. Gedurende de zwangerschap zal de Rhesus-negatieve moeder af en toe een bloedtest ondergaan om te zien of er zich niet accidenteel Rhesus-positieve rode bloedcellen in de moederlijk circulatie bevinden. Als Rhesus-negatieve zwangere is het heel belangrijk om elke val of stoot of vorm van bloedverlies (hoe miniem ook) steeds aan de arts te melden.