bloed uit baarmoeder krijgen na bevalling....?

Ok, ik heb een afrikaan in huis, en die zegt dat ze daar altijd nádat het kind geboren is, met een aantal vrouwen op de buik van de baarvrouw duwen/knijpen (to squeeze) om het overtollige bloed eruit te krijgen. Hij had het nadrukkelijk níét over de nageboorte.

Ik kan me een Nederlandse variant op dit gebruik helemaal niet herinneren. Maar nou is mijn bevalling al weer heeeeel lang geleden, en het was ook nog een bevalling die alles behalve uit het boekje was, en waarbij ik zeker niet helder was…

Dus zijn er andere dames die mij kunnen vertellen of wij in NL ook zoiets doen na de bevalling? Ik heb het idee dat alleen de nageboorte er echt uit moet na de bevalling, en dat je daarna wel wat/veel bloedverlies hebt, maar dat je dat geen handje hoeft te helpen als het niet vanzelf komt…

Ja hebben ze bij mij ook gedaan.

Na M.

Ik kwam omhoog en dat ging niet helemaal goed.

Toen drukte de verpleegster ook op mijn buik en kwam er een golf bloed naar buiten.

Daarna voelde ik me een stuk beter.

Dat doen ze hier NIET… maar het lijkt me ook niet heel raar hoor… het zal ws toch wel schelen.

Als ik na mijn bevallingen alleen al bewoog of bukte dan kwam er ook een zooi uit :shifty: Dus ik heb zelf ook wel op mijn buik zitten/liggen duwen en mijn baarmoeder zo een handje geholpen. Met name omdat ik het niet fijn vond om bij de minste beweging zo veel te vloeien dat het weer zooi werd.

Een sluitlaken doet ook wel een beetje dat werk…

Dus ik vind het logisch klinken en kan me voorstellen dat het in andere landen een gebruik is. Hier in NL is het geen gebruik.

niet als vast gebruik…

incidenteel zoals bij Joseetje zal het wel eens nodig zijn… maar doorgaans niet hoor :wink:

En ik zit nu even te twijfelen over het bloed…dacht het wel, maar durf het niet meer 100% zeker te zeggen.

( herinneringen vertroebelen nogal of maak je zelf)

Maar er is wel 100% zeker op mijn buik gedrukt.

Met vuist en het deed pijn!

Het is hier niet standaard :wink:

Maarrr… hier krijgen heel veel vrouwen een prik in hun been om het samentrekken van de baarmoeder te stimuleren en zo de placenta en bloed goed uit te kunnen stoten…

Soms is de baarmoeder “lui” vooral na snelle bevallingen en dan kan er veel bloed achterblijven of een erg groot stolsel. Dit kan natuurlijk erg gevaarlijk zijn omdat het dan aan de buitenkant allemaal mee lijkt te vallen terwijl er aanzienlijk bloedverlies optreedt.

Zolang de baarmoeder niet samentrekt blijf je ook erg veel bloed verliezen aangezien het samentrekken ervoor zorgt dat de wond word dichtgedrukt. (waar de placenta vastzat)

Ik kan me dus wel voorstellen dat in een land waar ze die injecties vast niet in grote getalen zullen hebben standaard hard op de buik duwen.

Vaak als het grote stolsel/vele bloed eruit is trekt de baarmoeder ook weer beter samen, net als het aan de borst leggen van het kindje dat ook stimuleert.

ik ben in het ziekenhuis bevallen. Daar was het bevallen, hechten en hop weer op de been en douchen maar. Een half uurtje uitrusten was er niet bij. :? Maar tijdens douchen ‘viel’ er sowieso heel veel uit. Op buiken drukken enzo was er niet bij.

ja bij mij werd het ook gedaan…

En ook ik had al 2 spuitjes in mijn been gehad.

Maar mijn placneta wilde er uit komen vandaar de 2 spuitjes… En geduw en getrek…toen hij er eindelijk na 30 min uit was wilde hij gaan hecten… De vk zat er al klaar voor.

Tot hij dus nog even op mijn buik duwde en er echt een vloedgolf aan bloed naar buiten kwam…Dus ja bij mij deden ze het ook…

Hier is het ook gedaan, na de ks van Indy. De eerste 2 dagen heeft de verpleegster steeds op mn buik gedrukt (echt geen fijn gevoel en ook nog net na een ks) om het bloed en stolsels eruit te krijgen. Doordat ze steeds op mn buik drukte en het eruit kwam, vloeide ik tussendoor ook bijna niet. (mn baarmoeder kromp daardoor ook heel snel weer in normale positie)

Hier niet hoor, wel voelen hoe hoog hij nog zat, maar die vieze stolsels echt hroot af en oen ze , je voelde het naar buiten komen kwamen er vanzelf uit.

placenta was ik met 10 min kwijt :wink:

ik ben in het sofia kinderziekenhuis rotterdam bevallen .

O, ja marloes vip die spuit heb ik ook zeker weten niet gehad :wink:

Bij mij was het niet nodig. Ik lag nog aan de oxitocine ivm de opgewekte bevalling dit heeft gezorgt dat mijn placenta heeeel snel kwam. Daarna heeft mijn VK even heeeeel snel een eerste Apgar gedaan en toen lag meneer al te drinken aan de borst. Dat maakte dat ik mijn baarmoeder bleef samentrekken en ik dus ook niet heel erg veel bloedverlies meer had toen ik na het hechten mocht douchen en richting huis. Zelfs mijn kraam was verbaasd dat mijn baarmoeder al zo snel weer terug naar het oude formaat en de oude lokatie was gegaan. :mrgreen:

Na me bevalling kwam de placenta ook snel eruit en daarna hebben ze alleen gevoeld hoe hoog de baarmoeder lag! Vloeien gebeurde vanzelf zonder gedruk op me buik!

Hier wel een vuist maar dat was vanwege een noodzakelijke indicatie :angel:

Hier ook na de ks (was nog verdoofd hoor :mrgreen: ) maar na het hecten drukten ze op mijn buik

ik kan me dat wel voorstellen… Een ‘bloeding’ na de bevalling kan moederlijke sterfte tot gevolg hebben. Daar zullen ze geen medicijnen in overvloed hebben om de baarmoeder te laten samentrekken.

Ik denk dat ze dat daarom op die manier oplossen. Klinkt barbaars, maar het is effectief he…

@Chantal: dat was ook het eerste wat ik dacht.

Hier in NL heb je natuurlijk de medicijnen die helpen om de bm te laten samentrekken maar in het Land van N. zijn papa zal dat niet voorhanden zijn.

bij mij hebben ze op mijn buik gedrukt om kaya geboren te laten worden en toen mijn placenta niet kwam was het nog een keer dezelfde procedure.

Ik ken het niet dat ze het in nederland doen om het bloed er uit te drukken maar ook mij klinkt het niet als heel raar in de oren.

De placenta kwam bij mij alledrie de keren vlot. Doordat ik bij Mischa teveel bloedverlies heb gehad, kreeg ik bij nr 2 en 3 een spuit in m’n been.

Ik had alleen ook ontzettend last van naweeen. Zo erg dat ik er zowat flauw van viel. Daarom hebben ze bij mij in het ziekenhuis ook geregeld heel hard op mijn buik gedrukt (en echt, dat doet verotte zeer kan ik je vertellen) om er voor te zorgen dat eventueel achtergbleven grote stolsels zouden verdwijnen.

ok, dus echt niet zo uitzonderlijk. Ik zal het hem vertellen, dat ze het hier ook doen.

(maar ik mag hopen dat hier niet mensen zijn met ervaringen dat een totaal ruptuur middels een kruidenmengseltje werd genezen… :silenced: )