Ruim 3 maanden geleden ben ik bevallen van onze dochter. Ik heb de laatste weken van de zw.schap in het ziekenhuis doorgebracht vanwege o.a. hoge bloeddruk en ben met 36+6 ingeleid vanwege zw.vergiftigingsverschijnselen.
Heb een tijdje medicatie gebruikt, ook nog na de zwangerschap om het af te bouwen. Toen ik met de medicatie mocht stoppen was de bloeddruk 130/85. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en nu zit het weer op 140/100… Voor de zwangerschap was mijn bloeddruk trouwens ca. 125/75, dus ik was geen ‘bloeddrukpatiënt’.
Voor volgende week heb ik weer een controle bij de ha staan en wordt er verder beleid bepaald, maar ik ben benieuwd of er hier ervaringsdeskundigen zijn. Blijft dit zo, of is er een kans dat de bloeddruk nog lager wordt naarmate ik meer ‘ontzwanger’? De ha was hier nogal vaag over… Misschien moet ik anders de gyn weer bellen?
Graag zou ik natuurlijk voorkomen dat ik weer aan de medicatie moet, maar omdat dit al best lang duurt (vind ik), vrees ik dat dat wel gaat gebeuren. En wat zouden de consequenties zijn voor een evt. volgende zwangerschap? Iemand soortgelijke ervaringen hiermee?
Dit is mijn ervaring. Wel wat anders dan bij jou:
Bij mijn eerste zwangerschap vanaf 33 weken hoge bloeddruk waarvoor medicatie. Met deze medicatie is de bloeddruk goed geworden en ben ik met ruim 41 weken bevallen. Na de bevalling mocht ik direct stoppen met de medicijnen, was mijn bloeddruk de eerste dagen hoog, maar zakte toen vanzelf terug naar mijn normaalwaarden.
Bij de tweede zwangerschap geen medicijnen, echter wel ingeleid bij 37 weken omdat mijn bloeddruk steeg. Na de bevalling was mijn bloeddruk direct normaal.
De gyn. vertelde dat mensen die hoge bloeddruk ervaren bij een zwangerschap een grote kans hebben op hoge bloeddruk op latere leeftijd. Dan is er toch aanleg (net als diabetes in de zwangerschap).
Het lang aanhouden van hoge bloeddruk hier dus niet gebeurd.
:hug:
Mijn nicht is na haar 2 zwangerschappen (allebei hellp/pe gehad) bloeddrukpatient gebleven en gebruikt nu nog medicatie.
Ikzelf na mn eerste zwangerschap (alleen gevaarlijk hoge bloeddruk en daardoor ingeleid met 39,3) meteen gestopt met medicatie. Toen ik eenmaal bevallen was zakte hij vrijwel meteen en mocht ik meteen afbouwen.
Na mn 2de zwangerschap (hellp/pe gehad en 10 weken medicatie tijdens zwangerschap) heb ik nog wel een aantal weken medicatie moeten slikken omdat hij niet zakte. Uiteindelijk afgebouwd naar niets meer maar wel controle omdat hij wel wat hoog bleef. Heb bloed moeten prikken na half jaar om te kijken hoe mn bloedwaardes zijn. Die waren goed dus vond mn huisarts medicatie overbodig.
Nu heb ik migraine en gebruik sinds kort daarvoor preventiemedicatie die ook bloeddrukverlagend is, dus mijn bloeddruk is nu netjes. Maar sta wel onder controle.
Tja ik had al hoge bloeddruk voor de zwangerschap ivm hartafwijking, tijdens zwangerschap andere medicatie gekregen en toen ik na de zwangerschap verder wilde gaan met mn oude medicatie was die niet sterk genoeg. Ik heb dus een blijvend nog hogere bloeddruk overgehouden aan de zwangerschap, zonder help of zo. Het was erg zoeken naar medicatie die mn bloeddruk laag genoeg kreeg en die hebben we na een jaar wisselen dat toch gevonden en ze werken gelukkig nog steeds goed. Baalde wel dus dat mn bloeddruk niet te temperen was met de ‘oude’ medicijnen. Geen idee hoe of waardoor dat dat komt.