Blij met kinderdagverblijf!!!!??? Klachten??

Hallo allemaal,

Ik ben al meer dan 10 jaar leidster bij een kinderdagverblijf en sinds 2 jaar ook vestigingsmanager. Daarnaast mag ik mij sinds 2 maanden ook moeder noemen van een mooie zoon!! Ik kan het niet nalaten om te reageren op alle ouders die klachten hebben over hun kinderdagverblijf… In de praktijk blijkt vaak dat vele ouders vele wensen hebben en hoe graag je ook wilt voldoen aan al die wensen van ouders, het lukt nooit om iedereen tevreden te stellen!! Als de leidsters verkeerd omgaan met je kind en je hebt twijfels bij bepaalde zaken is het erg belangrijk om te blijven communiceren met de leidsters… vraag waarom ze kiezen voor een bepaalde benaderingswijze en durf te overleggen over bepaalde dingen. Het is juist de bedoeling dat er een vertrouwensband ontstaat zodat ouders en leidsters beter op 1 lijn zitten en zij de benaderingswijze kunnen afpassen op de wensen van de ouders. Voorbeeld: Het komt in de praktijk weleens voor dat een kindje zijn / haar truitje een beetje nat heeft van het zeveren en de ene ouder is dan boos dat het kind die nog aan heeft en de volgende ouder begrijpt niet waarom hij / zij een schone aan heeft (ze hebben toch al genoeg was), dat is gewoon verschil in waarden en normen, als je een ouder beter kent ken je ook hun waarden en normen beter en weet je beter hoe je ze tevreden kunt stellen. Als je er niet uit komt qua communicatie dan is het misschien beter om een ander kdv te zoeken, dat is naar mijn idee echt de basis!!!

Groetjes Cloud

Je hebt helemaal gelijk Cloud, KDV weet ook niet alles, je zult ze dingen moeten vertellen als je wilt dat ze het op jouw manier doen.

Helaas moet je het soms een aantal keer vertellen, omdat ze het niet onthouden of opschrijven (of kijken naar wat er opgeschreven is).

gingen de meeste klachten maar over zeveren…

ik lees meer over

• bijtwonden die niet te herleiden zijn
  • gedwongen melk drinken
  • Slaapritme afdwingen t.b.v. de groep
  • AFspraken niet nakomen
  • kind 2 uur in bed laten liggen terwijl het niet slaapt, terwijl de afspraak is na half uur niet slapen eruit halen.
  • niet door hebben dat een kind 40 graden koorts heeft terwijl gezegd wordt dat het een kwartier geleden verschoond is…
  • 180.000 invallers per jaar (tuuuuuuuurlijk… overmacht… maar regel dan dat deze 180000 allemaal op de hoogte zijn

Je hebt gelijk hoor… dat er altijd goed gecommuniceerd moet worden… maar hier gaat het over, in mijn ogen, basiszorg… daarover moet je niet communiceren… dat moet gewoon GOED en gewaarborgd zijn.

Ik snap dat je opkomt voor de kdv’s… maar wat je zegt in je laatste stukje vind ik echt te gek hoor…

“ga maar op zoek naar wat anders als je er met communicatie niet uitkomt”.

Wat denk je van: “zorg dat de mensen vakbekwaam en betrouwbaar zijn”.

Goed…

duidelijk mag zijn dat mijn ervaringen heel slecht zijn (geweest). Ik ben inderdaad vertrokken nadat de locatiemanager heeft geopperd dat het beter was dat Wessel naar een andere locatie ging…

Sorry… maar dit is dus de ogen sluiten voor je eigen tekortkoming en het monddood maken van ouders, terwijl de “zorg” zo doorgaat.

Prachtig die ggd rapporten:

“is er een pedagogisch beleid aanwezig”…

ja natuurlijk… op papier… prima toetsbaar… .maar het handelen zelf… de houdingsaspecten…

Overigens:

het kan ook goed gaan hoor… Wessel heb ik daar weggehaald… en is nu bij anderen… een verademing…!!!

Je hebt gelijk als je zegt dat mensen vaak zeuren om kleine dingen die leidsters niet allemaal kunnen doen zoals de ouders zouden willen zien…

Maar ik lees HEEL vaak klachten over dingen die ze wel zouden moeten waarborgen…

Zoals veiligheid op de groep…(eigenlijk de dingen die preggie noemt).

Of als mijn zoon 5 uur niets te eten of te drinken krijgt omdat hij nu eenmaal sliep tijdens het fruit…Tja, sorry hoor, maar dat vind ik gewoon schandalig…

Dit gebeurt gewoon vaker dan men denkt en dat kan gewoon niet…Ik heb zelf op een (verschillende) kdv gewerkt dus ik weet echt wel hoe het er aan toe gaat. Ik weet dat leidsters het druk hebben, maar de kleine basisdingen zoals eten/verschonen/opletten, dat moet gewoon en gebeurt nog wel eens te weinig…

Toen ik werkte op een kdv en MIJN zoon mee had (ik stond op een andere groep) moest ik af en toe echt even checken of alles goed was, ze vergaten nog wel eens omdat hij zo lief was en zo lekker kon spelen!!!(dus eten, drinken, slapen)…

En dan was ik er bij, wat denk je van de ouders die het niet kunnen controleren…

De professionaliteit van leidsters is vaak heel ver te zoeken. En dit is niet alleen maar omdat ik er zelf op een paar heb gewerkt en het dus gezien heb…

Gelukkig zitten mijn zoons nu op een zeer goed aangeschreven kdv. Maar ga er niet zomaar van uit dat ouders ‘zeuren’, wij zijn klanten hoor. Wij betalen voor de geleverde 'diensten. Wij hebben ons waardevolste bezit wat wij hebben in jullie handen gelegd…Dus ja, ouders hebben eisen.

Het voorbeeld dat jij geeft is inderdaad een verschil van normen en waarden, echter is dat nu eenmaal een feit waar je mee om moet gaan als je op een kdv werkt…

Als je er niet uit komt qua communicatie dan is het misschien beter om een ander kdv te zoeken, dat is naar mijn idee echt de basis!!!!

PARDON???

Ouders moeten er gewoon van uit kunnen gaan dat als zij hun kinderen naar een kdv brengen, het goed gereld is.. Nogmaals, wij zijn klant.
Als een kdv geen goede basis kan geven en niet eens aan de primaire behoeften kan voldoen, denk ik beter dat het kdv kan sluiten.

Vind het echt een absurde uitspraak van je hoor...

Ik werk ook zelf op een kdv, en ook mijn zoontje gaat naar een kdv wel is waar niet naar mijn locatie maar naar een andere locatie. En ook ik heb vaak klachten wat betreft de primare levensbehoeften gehad en als er een invalkracht staat dan geheid heb ik het weer.

Ik snap niet dat het voor sommige mensen zo moeilijk is om het contactschriftje te lezen, daarin staat duidelijk hoe en wat ik vraag niet veel maar ik vraag wel zorg en aandacht voor mijn kostbaarste bezit.

Ik trek dan ook continue aan de bel zodra ik merk of zie dat het niet goed gaat met zijn verzorging dan maar een zeur moeder heel jammer het is mijn kind en ik betaal er genoeg voor.

Dus ik hou blijf net zolang aan de bel trekken totdat het goed gaat en gelukkig gaat dat ook steeds meer. Maar naar een ander kdv gaan dat nooit ik vind dat hun van de tips van de ouders heel veel kunnen leren immers ieder kind is anders gelukkig dus niet elk kind past in het mooie schema van het kdv.

Juist dat maakt mijn werk zo leuk vind ik persoonlijk

tja, ik heb niets dan lof over het kdv waar anna op zit

Ben over het algemeen redelijk positief over het kdv waar Jasmijn op zit. Alleen heb ik eens geklaagd dat ze na vijven geen flesjes/potjes meer gaven. Dan staan de leidsters blijkbaar alleen op de groep ( met twaalf kinderen 0-4 jaar :shock: ). Volgens mij komen er veel klachten doordat, net als in de zorg, er vaak te weinig personeel is. Zeker op bepaalde tijdstippen. Nu weet ik dat er na op bepaalde tijdstippen van de dag minder personeel ingezet mag worden. Dan wordt dat ook gedaan natuurlijk, bezuiniging. Daardoor is er te weinig aandacht voor de kinderen, zeker als er een nog paar baby’s bij zijn.

Het KDV van Yannick is gewoon top!

BSO zit in zelfde locatie, en dat wisselt wel eens, invallen op BSO is iets moeilijker, vandaar. BSO heeft dubbel aantal kids van een KDV, dus alle bijzonderheden overdragen aan een inval is gewoon te moeilijk.

Ik heb goed contact,gebeurd gewoon wat ik doorgeef dat er moet gebeuren, nooit problemen met eten, drinken, medicijnen.

@Miepel wrote:

Nu weet ik dat er na op bepaalde tijdstippen van de dag minder personeel ingezet mag worden. Dan wordt dat ook gedaan natuurlijk, bezuiniging. Daardoor is er te weinig aandacht voor de kinderen, zeker als er een nog paar baby’s bij zijn.

dat is dan niet op alle dagverblijven zo hoor

want hier geven we het Liever niet rond die tijd omdat je met de overdracht naar de ouders toe zit maar mocht een kindje honger hebben dan krijgt hij/zij dat gewoon!

en weinig aandacht dat valt reuze mee, ik heb de zelfde aandacht voor de kids als daarvoor alleen moet je het combineren met overdracht geven aan ouders, maar dat gaat prima en ziet mijn collega dat het extreem druk is dan blijft zij zelf gewoon iets langer!

potjes groente/ warm eten aan het einde van de dag geven wij helemaal niet

omdat mijn stichting het juist belangrijk vind dat een kindje na een dagje kdv met papa en/of mama de dag kan afsluiten door thuis rustig te eten!

tja, wat moet ik hier nu van zeggen… :think: hier dan mijn eigen punten…

Noah zit op zich op een goed kdv. ik begrijp dat het niet zo kan zijn als thuis omdat er gewoonweg meerdere baby’s zijn…het enige wat ik soms wel heb is inderdaad, dat mijn kindje koorts heeft, terwijl er wordt gezegd dat ze niets vreemd aan hem vonden…ook had ik een paar keer gehad, dat zijn luier nog niet was verschoond, terwijl hij er toch vanaf 08.30-12.45 was geweest…ook wordt er (heb ik het idee) soms te weinig in het schriftje gekeken. Vanmiddag haalde ik hem op, zegt 1 van de leidsters tegen mij; hij begon tegen 10.30 uur te jengelen dus hebben we hem toch maar een flesje gegeven, tja het was dan wel binnen de 4 uur. pardon! hij had vanmorgen om 06.00 uur zijn voeding gehad! Vond ik wel jammer, want ik heb het zelfs mondeling nog medegedeeld…

Van een aantal dingen heb ik het aangekaart en nu gaat het supergoed!

Ik heb ook positieve dingen:

• er zijn genoeg leidsters aanwezig op het aantal baby’s
  • maximaal 10 baby’s
  • noah gaat naar een echte babygroep!
  • het is er lekker rustig
  • maken gebruik van natuurlijke materialen, wordt niet overstelpt met het speelgoed…
  • belangrijkste vind ik eigenlijk nog, dat Noah het er naar zijn zin heeft!

verder denk ik dat je goed moet bekijken wat je zelf aan waarde en normen hebt, zoals cloud eigenlijk al over begint. We zijn zelf naar 3 verschillende kinderopvangen geweest en hebben de, voor ons het beste, uitgezocht…

tot slot zou ik willen zeggen:

KOM OP VOOR JE KINDJE EN PRAAT EROVER WANNEER JE HET NIET GOED VINDT GAAN!

liefs…

Gelukkig heb ik niets dan goede ervaringen met ons KDV

Ik heb ook goed contact met de leidsters, dus krijg meestal verslag van hele dag.

Ook als hij bijv. gebeten is of wat, dan melden ze dat al voordat ik het zie aan zijn arm of iets.

Ze houden netjes zijn schriftje bij.

Dus denk dat het ook aan je eigen instelling ligt. als je eigenlijk niet 100% erachter staat dat je kind daar heen gaat, dan is het volgens mij al sneller niet goed omdat het niet zoals thuis is.

Ja je zult als ouder je tot op zekere hoogte moeten aanpassen en je kindje zal zich ook aan de groep moeten aanpassen. Een op een contact is nu eenmaal niet mogelijk. Aan de andere kant … sommige dingen die hier genoemd worden (en in andere topics) zijn echt te erg.

5 uur niet eten of drinken? slaaptijden niet respecteren? afspraken over voedsel en drinken niet nakomen?

Dat kan niet hoor.

Ik denk dat het net is hoe je het treft

op het ene kdv zal het beleid wel goed zijn uitgewerkt, op het andere niet

Niet alle kdv’s zijn even goed. En dat zou dus wel moeten, dus wat meer controle hierop vanuit de overheid of een andere instantie zou niet verkeerd zijn.

wat rot te lezen dat er zoveel klachten zijn met kdv’s,

ik voel me gezegend met ons plekje voor anne meindert en zijn komend brusje…

ik vertrouw ze echt 100% met mijn kinderen.

oke, dat ze allemaal slaaptijd hebben tussen half 1 en 3 (wakker = wakker en uit bed hoor) daar moesten we zelf ook ff aan wennen, we hadden zelf helemaal geen slaapschema voor hij met 1 jaar naar het kdv ging, maar het werkt super goed.

lekker veel structuur voor ons ventje, hij weet waar hij aan toe is.

hij komt nooit hongerig thuis.

wel een enkele keer heeft hij rode billen, als hij zo leuk aan het spelen was, en ze niet opmerkte dan zn luier vol zat, maar dat gebeurt mij als ouder ook.

dat eerste stukje:Als je er niet uit komt qua communicatie dan is het misschien beter om een ander kdv te zoeken, dat is naar mijn idee echt de basis!!!

daar ben ik het helemaal mee eens;

als je niet kan praten met je leidsters, ben je nergens en geef je jezelf en je kind veel meer rust door gewoon ergens heen te gaan waar ze je wel liggen.

normen en waarden verschillen zo enorm, er zullen van zat ouders zijn die dwangvoeding toejuigen ik niet hoor! rapley is mijn held :clap:

en die voelen zich elders minder thuis op een kdv.

het is jammer als er niet naar je geluisterd word, dat zou je wel verwachten voor het kapitaal wat je daar betaald… maar goed, als alle ouders het overal voor het zeggen moesten hebben…

-ik denk even aan de oudervergadering waar ik me toch absurde ideeen hoorde over huisdieren en kippen die ze graag wilden hebben op het kdv… :shock: gelukkig afgewezen :wink: en ouders die een dagje mee wilden draaien… nee dankje, hoe verward worden de kids daar van :hand:

maar goed,

ik ben blij te kunnen vertellen dat het mij goed bevald, en dat ik alles kan aankaarten bij mijn leidsters, maar dat ik ook heel veel van hun leer…

-zo vind mijn zoontje het leuk om aan tafel te spelen, dat doen ze daar vaak een half uurtje… en thuis vind hij dat ook super; ff weg van zn eigen speelbak en met een gekozen speeltje of puzzle gaan spelen… ik zou er niet op gekomen zijn… (tafel is toch voor eten?)

maar goed.

ik hoop dat iedereen een kdv kan vinden (met de enorme wachtlijsten zoals ze hier zijn) wat aansluit bij zijn/haar wensen…

dat werkt zelf een stuk fijner…

hoi,

Ik ben redelijk tevreden met mijn kdv. De leidsters zijn erg lief, vriendelijk en luisteren goed. Als je iets verteld dan word er ook echt wat mee gedaan.

Het enige wat ik het nadeel vind is dat ze niet flexibel zijn mbt dagen ruilen. Het kan wel maar dan minimaal 2 weken van te voren. En als de kleine ziek is dan kan jein de week dus niet ruilen. Dit is mijn klacht. Ik begrijp het wel allemaal hoor (als de groep vol is is die vol en kan je dus niet extra ) maar ik vind het lastig.

Maar mijn kleine man vind het leuk om te komen en geeft de elidsters altijd een dikke kus als hij weggaat dus ik heb er een goed gevoel bij.

Groetjes Karin