Blauwe benen

Het was me eerder al opgevallen dat Jinthe soms hele blauwe beentjes en voetjes heeft. Ik vond dat al vreemd, maar het trok steeds snel weer weg. Ook heeft ze vaak rode vlekken op haar benen, ik dacht dat het plekjes waren van bv. haar daar vasthouden (met luier verschonen ofzo). Vandaag had ze echter echt hele blauwe beentjes en voetjes, met rode vlekken, zonder dat haar benen vast waren gehouden of wat dan ook… Wel had iemand haar vast met haar benen naar beneden, maar dat lijkt me geen heel vreemde houding oid… We hebben haar sokjes uitgetrokken (zaten wel een beetje strak, maar niet enorm) en haar neergelegd. Toen trok het weer weg.

Is dit normaal/hebben meer kindjes dit? Iemand enig idee waar het door zou kunnen komen? Volgens mij zitten haar kleertjes niet enorm strak oid, dus ik denk niet dat het daardoor kan komen… Misschien doordat haar beentjes naar beneden hingen? Maar kan dat dan kwaad?

Hmmmm…volgens mij doordat ze het koud heeft?

Kindjes die een vorm van diabetes hebben vertonen dit ook …

Maar kan door kou komen ?

Temp in nekje moet dan ook erg laag zijn en dus koud aanvoelen, nekje is meest betrouwbaar punt.

Zou je het evt aan de arts kunnen vragen op de consultatieburo ?

Ik zou verder niet weten,maar navragen zou ook even kunnen.

Gaat wel om een klein kindje die niks kan aangeven en ms is het dan niks ergs, maar ben jij ook uit je onzekerheid :hug:

succes :-* bianca

Ze leek het juist behoorlijk warm te hebben…nekje was ook warm.

Dinsdag moet ik toch naar de HA, dan ga ik het zeker even navragen. :slight_smile:

:think: A.rbër heeft dat ook wel regelmatig ja… als je er dan even over wrijft trekt het snel weer weg. Hij heeft het dan niet koud; voetjes voelen wel koel aan maar nekje is goed warm…

Geen idee of het kwaad kan en wat het is eigenlijk…

Kindje op mijn werk heeft precies hetzelfde. Moeder zegt dat het iets met de doorbloeding te maken heeft maar dat het geen kwaad kan… :think: Vragen aan de HA kan sowieso geen kwaad denk ik :slight_smile:

Dochtertje van een vriendin van me heeft t ook, de eerste keer dat ik zag schrok ik er erg van, dacht dat haar luier te strak zat of dat iets anders knelde.

Ze had t voornamelijk als ze verticaal gedragen werd.

Ze is toen bij de huisarts geweest en die zei ook dat het idd iets met de doorbloeding te maken had en t geen kwaad kon.

Mijn dochter heeft het ook gehad, ligt idd aan de doorbloeding, ze heeft er nu geen last meer van.

Het kan ook met het hartje te maken hebben, dit is dan echter zeldzaam, Tes heeft na haar geboorte in het UMCG om andere redenen een uitgebreide hartecho gehad dus wij zisten dat het daar niet aan lag.

Het “onschuldige” blauwe beentjes en armpjes heeft ook een naam, ben ik zo kwijt, kun je even op googelen.

Mijn dochter heeft daar ook heel erg last van gehad.

Haar beentjes werden vaak plots helemaal roodblauw.

Ook vaak als je haar daar vast had gehad ofzo werden ze roodblauw, heel veel mensen schrokken daar ook van.

Die dachten vast dat ik me kind iets aandeed ofzo :shifty:

Maar het trok vaak ook heel snel weer weg, soms duurde het 5 minuutjes maar vaak ook een kwartier.

Waaraan het lag geen idee, ik ben er nooit mee naar de huisarts gegaan omdat het altijd zo snel weg trok.

Wel eens aan het CB gevraagd en zeiden ook dat het geen kwaad kon, maar wat het was geen idee.

Vraagbaak kinderarts - Archief

Zijn beentjes en voetjes werden blauw bij het afdrogen. Wat betekent dat? (4 wkn)

9 maart 2007

Nadat mijn baby van 4 weken in bad was geweest, werden zijn benen en voeten blauw tijdens het afdrogen. Hij begon heel hard te huilen. Wat kan dit zijn?

Diana, Schagen

Antwoord

Een blauwe verkleuring van de huid wordt ook wel cyanose genoemd. De blauwe kleur ontstaat doordat er minder zuurstof is gebonden aan het hemoglobine, de transporteur van zuurstof in ons bloed. Zuurstof-arm bloed is altijd wat blauwig, in tegenstelling tot zuurstofrijk bloed. Dat is helderrood van kleur.

We onderscheiden twee soorten cyanose: perifere cyanose en centrale cyanose. Hieronder zal ik aangeven wat die termen inhouden.

Bij perifere cyanose gaat het om een blauwige verkleuring (die sterk of minder sterk kan zijn) van het uiteinde van de armen of de benen. In het algemeen komt dat door het samentrekken van de bloedvaatjes die de huid voorzien van bloed. De bloedstroom wordt dan wat vertraagd, met als gevolg dat er meer zuurstof aan het bloed onttrokken wordt.

Die bloedvaatjes kunnen onder andere samentrekken door kou. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen in zee, of aan sneeuwballen gooien zonder handschoenen aan. Maar ook de overgang van warmte naar kou – zoals bij u het geval was, toen u uw baby uit zijn warme badje haalde – kan perifere cyanose veroorzaken.

Over het algemeen is zo’n perifere cyanose een lokaal (plaatselijk) verschijnsel dat vanzelf weer wegtrekt en niet schadelijk is.

Daar tegenover staat centrale cyanose. In dat geval wordt het bloed slecht van zuurstof voorzien door de longen of door een hartafwijking. Kenmerkend in dit geval zijn een blauwe verkleuring van de mondslijmvliezen en de tong. Maar ook de lippen kunnen blauw worden, of de vingers. Dit soort verschijnselen is altijd een reden om onderzoek te doen naar een probleem met het hart of de longen.

Frea Kruisinga

Frea Kruisinga is werkzaam als algemeen kinderarts in het Emma Kinderziekenhuis (AMC Amsterdam). Zij is tevens oprichter en coördinator van de Emma Infotheek, het informatiecentrum van het EKZ AMC.

sluit me helemaal bij het antwoord van Joy aan…

Beide meiden hadden dit. en de ka zei dus precies hetzelfde dat het aan de doorbloeding lag (hij legde het alleen wat makkelijker en korter uit)

rode puntjes moet je je zorgen maken wanneer je er met een glas opdrukt en ze niet weg gaan, dan kan het hersenvliesontsteking zijn

maar (weet helaas uit ervaring) er er dan echt wel meer aan de hand is dat alleen puntjes

Casper heeft het ook gehad. Plekjes op zijn benen/armen, blauw en rood en wit. En telkens als hij een boertje moest dan werd hij blauw om zijn lippen. Alles was normaal en hij is heel gezond want dit eerste jaar is hij maar 1 x ziek geweest toen we allemaal de griep hadden en zijn hartje is bij de 20 weken screening heeeeeel nauwkeurig nagekeken. :thumbup:

mijn neefje heeft dit ook.

omdat mijn schoonzus nog in het ziekenhuis op controlle ging heeft ze een afspraak gemaakt met de kinder arts.

Het kan geen kwaad je kleintje heeft een gevoelig huidje waardoor het snel verkleurt. waarschijnlijk liggen de adertjes wat dichter onder de huid dan bij andere kindjes.

mijn neefje is helemaal nagekeken de arts is een uur met hem bezig geweest.

Ben van de week bij de HA geweest, volgens hem kwam het mogelijk omdat ze de warmte in haar romp probeert vast te houden (?) en dat het bloed dan dus vooral daar zit (ook al was het niet van koud naar warm of omgekeerd) of had het iets met de zenuwen te maken… Hartje klonk in ieder geval goed en de bloedvaten voelden ook gewoon normaal.