Blaasontsteking

Een vriendin van me is nu bijna 13 weken zwanger en heeft net een kuurtje gehad omdat ze blaasontsteking had.

Bij de na-controle bleek haar urine nog niet “schoon” en kreeg ze een nieuwe kuur.

Daar is ze gisteren mee begonnen.

Gisteravond kreeg ze ineens flinke pijn rond haar flanken, dus is ze naar de HAP geweest.

Nieuwe kuur gekregen en vandaag urine op kweek laten zetten.

Als ze 36 weken is moet ze sowieso haar urine nog een keer op kweek laten zetten ivm een bacterie die niet in je lichaam mag zitten als je gaat bevallen.

Weet iemand wat voor bacterie dit is en waarom je deze niet bij je mag dragen als je gaat bevallen?

volgens mij mag je streptokokken niet bij je sragen. Draag je die wel bij je dan moet je in het zkh bevallen onder antibiotica. Je kunt namelijk deze bacterie aan je kindje over dragen wat weer schadelijk is.

Maar of streptokokken in je urine zitten durf ik niet te zeggen

Strep B is die bacterie. Die kun je tijdens de bevalling (vaginaal iig) doorgeven aan je kindje die daar flink ziek van kan worden. Het is vaak ook een oorzaak voor terugkerende blaasontstekingen. Strep zit dan niet IN je urine is geloof ik enkel met het afnemen van een uitstrijkje aan te tonen. Maar dat kan ik helemaal mis hebben er zitten hier vast wat dames die HA assistente of verpleegkundige zijn die daar meer over weten. Je zwangerschap vraagt iig ook meer vocht van je lijf (aanmaken vruchtwater ed) dus je bent sowieso iets meer vatbaar voor een blaas of urinewegontsteking helaas.

Dit is inderdaad streptokokken bacterie (GBS). Ik heb ook toen ik ongeveer 13 weken zwanger was een blaasontsteking gehad en uit de kweek kwam inderdaad een GBS.

Mijn gynaecoloog vertelde mij dat ik sowieso klinisch moet bevallen, ongeacht of ik op dat moment een GBS bij me draag… Een kweek uitslag is pas na een week bekend en in de tussentijd kan er vanalles veranderen en dus wil men sowieso geen risico nemen.

Een klinische bevalling houdt in dat je minimaal 4 uur voor de geboorte aan een infuus met AB moet hebben gelegen en dat het kindje na de geboorte ook AB krijgt. Je moet tot minimaal 24 uur na de geboorte in het ziekenhuis blijven.

Ik weet niet of ze in elk ziekenhuis hetzelfde protocol hanteren.

GBS is dus WEL uit een urine kweek te halen :slight_smile: .

Gats Ing wat een gedoe is dat zeg! Hoe doen ze dat dan wanneer een bevalling spontaan en snel inzet? :oops: Ik ben er meen ik meerdere keren op getest (mss dat ze vermoeden dat er bij Bregtje* iets dergelijks meespeelde want ze hebben zelfs urine afgenomen met een catheter :silenced: brrrr) en ik had het dus niet. En dat terwijl ik een verleden heb met chronische blaasontsteking. Ws is dat mega de kop ingedrukt toen ik een jaar of 15 was en in het ziekenhuis ben beland met mijn cyste en buikonsteking en dus tig soorten AB heb gehad dusdanig heftig spul dat je er doof van kon worden :shifty: . :think:

Bij een spontane snelle bevalling, zal je langer in het ziekenhuis moeten blijven, en krijgt het kindje minimaal 48 uur AB. Niet echt grappig dus :? .

De kans dat ik spontaan ga bevallen, is niet zo groot… mijn kindjes blijven over het algemeen lang zitten. Nu zal ik sowieso (ga ik vanuit, maar ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst natuurlijk :wink: ) niet spontaan gaan bevallen, want ik wordt met uiterlijk 38 weken ingeleid… vanwege zwangerschapsdiabetes. Daarbij komt ook nog eens, dat mijn kindje een stuitertje is en ik vermoed ook wel blijft :? . Hopelijk ben ik inleidbaar, want anders wordt het alsnog een sectio, omdat ik bij N.ynke een sectio heb gehad.

En jij hebt een prachtige banner Rhi :inlove: . Ik ga heel hard voor je duimen op een mooie voldragen zwangerschap :thumbup: :thumbdown: :thumbup: :inlove: .

:-* Niet te lang laten bakken idd! Hopen dat jullie stuitertje met 37 weken lekker draait zodat je relatief rustig de dag voor de 38 aan de AB kunt, dan inleiden en max die 24 uur ziekenhuis hoeft te zien. :pray:

hmmm klinkt mss maf maar 24 uur ‘rust’ na de bevalling is mss zo slecht nog niet weten mensen iig ook dat ze enkel ff kunnen komen gluren in het ziekenhuis en dan hop weer naar huis en jullie weer rust. :angel: sprak de optimist

Nee, het is echt tijdens de bevalling aan een infuus met AB en niet al een dag vantevoren. En ik moet sowieso vanwege de zwangerschapsdiabetes nu wel langer blijven (of iig mijn kindje en ik dan dus ook :wink: )

Wij willen nu een “kraamfeest” houden, zodat we alles in één keer hebben gehad… niet meer af en aan lopen :mrgreen: .

Oooh en ook bij een stuitertje wil ik gewoon vaginaal proberen te bevallen… lig snel genoeg op de OK als het nodig mocht zijn :angel: .

:thumbup: Dat scheelt ook alweer een aantal uren! Is toch lastiger als je anders je kids al moet missen vooraf ook nog eens. :wink:

Kraamfeest is mss ook wel relaxt idd. als je er dan ook idd echt maar lekker van kunt genieten. :inlove:

Hmm ik mag wel goed gaan opletten dan.

Volgende week ook overleggen als ik weer naar de gyn ga.

Ik heb namelijk nu mijn 2e kuur in één week.

30 Mei plastte ik bloed en zo kwam ik er achter dat ik een blaasontsteking had. Gelijk een kuur gekregen en die was 6 Juni weer op.

Vervolgens gisteren 9 Juni zat ik op de verloskamers met verschrikkelijke pijn en weer veel bloed in urine, dus gestart met de 2e kuur.

Dit is niet leuk… :cry: :cry: :cry:

Ik krijg er ook harde buiken door.

Mijn zus heeft de streptokken bacterie en is nu 39 weken zwanger. Zodra de weeën beginnen moet ze aan de ab in het zkh. Het liefst minimaal 4 uur voor de baby geboren wordt. Is dit korter dan moeten ze inderdaad daarna 24 tot 48 uur blijven.

Mijn zus is erg onrustig omdat ze bij ieder krampje zich meteen afvraagt of ze al zou moeten bellen.

Ze kwamen er ook achter door een blaasontsteking.

Wat ik mij dan weer afvraag: Ik heb geen blaasontsteking gehad en ook in mijn vorige 2 zwangerschappen heb ik nooit urine ingeleverd. Stél nou dat ik het ook bij me zou dragen… dan komen ze daar dus niet achter :think:

@Matsjo wrote:

Mijn zus heeft de streptokken bacterie en is nu 39 weken zwanger. Zodra de weeën beginnen moet ze aan de ab in het zkh. Het liefst minimaal 4 uur voor de baby geboren wordt. Is dit korter dan moeten ze inderdaad daarna 24 tot 48 uur blijven.

Mijn zus is erg onrustig omdat ze bij ieder krampje zich meteen afvraagt of ze al zou moeten bellen.

Ze kwamen er ook achter door een blaasontsteking.

Wat ik mij dan weer afvraag: Ik heb geen blaasontsteking gehad en ook in mijn vorige 2 zwangerschappen heb ik nooit urine ingeleverd. Stél nou dat ik het ook bij me zou dragen… dan komen ze daar dus niet achter :think:

Inderdaad, dat is ook eng ergens… want tijdens de zwangerschap merk je soms niet eens dat je een blaasontsteking hebt…

Tijdens mijn laatste zwangerschap heb ik op het eind een blaasontsteking gehad zonder dat ik het wist.

Gelijk na de bevalling werd ik erg ziek, hoge koorts, pijn in mijn buik en toen kwamen we er pas achter dat ik een blaasontsteking had.

Het vervelende is dat je tijdens een zwangerschap heel andere klachten hebt als je blaasontsteking hebt dan wanneer je niet zwanger bent.

Achteraf bedacht ik me dat ik wel klachten heb gehad (af en toe zeurende pijn onderin mijn buik) maar ik dacht dat dat door de zwangerschap kwam.

Hou je lichaam gewoon goed in de gaten en bij twijfel gewoon een keertje urine laten checken bij de ha.

Heel veel vrouwen dragen die bacterie bij zich en maar heel weinig baby’s worden er ziek van.

In sommige andere landen testen ze er standaard op en liggen er dus ook veel vrouwen aan de AB. Maar bij een groot deel had dit dus eigenlijk niet gehoeven, maar ja, dat weet je niet vantevoren.

@Zeemeermin wrote:

Toch is GBS heel gevaarlijk en ik snap ook niet dat vrouwen er niet standaard op getest worden tijdens een zwangerschap. Ik weet van een collega dat de baby van haar nichtje is overleden aan een streptokokkenbacterie. Ik vind daarom dat ze er nogal lichtzinnig over doen…

Ik ben het helemaal met je eens. Tycho werd op dag 10 na de bevalling erg ziek en dat bleek idd om een GBS-besmetting te gaan. Ik had er voor die tijd eigenlijk nog nooit van gehoord. Gelukkig zet de stichting OGBS (http://www.ogbs.nl) zich in voor wetenschappelijk onderzoek, preventie, behandeling en voorlichting. Bij ‘nieuws’ is te lezen waar op dit moment aan wordt gewerkt.

Toch is GBS heel gevaarlijk en ik snap ook niet dat vrouwen er niet standaard op getest worden tijdens een zwangerschap. Ik weet van een collega dat de baby van haar nichtje is overleden aan een streptokokkenbacterie. Ik vind daarom dat ze er nogal lichtzinnig over doen…

Ik heb het zelf ook bij me, idd kwamen we erachter na een blaasontsteking in de zwangerschap. En dus heb ik meteen toen de bevalling begon in het ziekenhuis aan de antibiotica gezeten en hebben ze Lars goed in de gaten gehouden.

Het kan trouwens ook een vroeggeboorte opwekken.

Bij twijfel van wel of geen blaasontsteking je urine gewoon laten checken.