Ik vraag me af, hoe ik het ‘precies’ herken.
Ik plas kleine beetjes, maar heel vaak. Drink gewoon nog normaal.
Dit is al paar weken aan de gang, maar laatste 2 dagen is de druk
op mijn onderkant erg groot, pijnlijk ook.
Als ik niet plas, of ga voor dat hele kleine beetje, doet het onwijs veel pijn.
Nu die kleine er tegen aan trapt maakt het even heftiger.
Ik heb ook pijn bij plassen.
zelf (gelukkig) nog nooit gehad, maar volgens mij is (branderige) pijn bij het plassen vaak een blaasontsteking…
Ik heb het (in mijn herinnering) ook nooit gehad, dus weet ook niet wat ik moet voelen…
Is zowiezo lastig te zeggen tijdens de zwangerschap. Volgens mijn vk kunnen de symptomen tijdens de zwangerschap anders zijn en het branderige gevoel/pijn is vaak afwezig. Wel moet je vaak vele beetjes plassen, maar dat kan ook door de zwangerschap komen. Tijdens de zwangerschap is het dus wat lastiger te herkennen. Je kan wel een vervelend gevoel in je onderbuik hebben. Het kan dus zomaar zo zijn dat je idd een blaasontsteking hebt. Ik zou gewoon even contact opnemen met vk of ha. Aan de hand van een plasje kunnen ze dan met een stick controleren of je blaasontsteking hebt.
Hier vorige week nog het “slachtoffer” van een fikse blaasontsteking. Hoe ik het merkte? Eigenlijk ook niet. Maar was goed ziek, overgeven, diarree en moe. Gewoon bellen naar de HA en zeggen dat je je zorgen maakt, urine inleveren en in 2 minuten weten ze het.
Wat ik qua plassen had was opstaan van het toilet en eigenlijk gelijk weer moeten (en ook kunnen). Maar geen branderig gevoel, pijn of bloed bij het plassen.
De eerste keer kwam ik er laat achter en toen had ik dus harde buiken.
Ik ging het later herkennen aan een zeurderig gevoel en een soort trekkend gevoel nadat ik geplast had. Maar ik heb buiten mijn zwangerschap om juist nooit blaasontstekingen gehad, dus dit is het enige wat ik weet.
Ik heb veel antibiotica gehad, maar wat bij mij het allerbetse hielp was gewoon doorspoelen als een gek. Echt, drinken drinken drinken. Per ‘plasbeurt’ voelde ik het gewoon beter gaan.
Bij twijfel altijd een kweekje laten maken! Je kunt wat later in de zwangerschap altijd wat problemen met (uit)plassen krijgen door het gewicht van een (ingedaalde) beeb krijgen. Maar een blaasontsteking zsm in de kiem smoren want je kunt er steeds meer last van krijgen. Het kan zelfs uitgroeien tot een nierbekkenontsteking en dat wil je echt niet. Beter nu laten uitzoeken en eraf komen met een eenvoudige AB kuur. :thumbup:
Ik heb ze chronisch gehad en wonderlijk genoeg tijdens zwangerschappen nooit. Ws omdat ik dan uit mezelf al meer dronk dat anders. Cranberrysap kan het klimaat in je blaas zuurder houden zodat het minder snel terugkomt.
Klinkt idd als een blaasontsteking.
Maandagochtend je ochtendurine opvangen in een afsluitbaar schoon bakje en inleveren bij de huisarts.
Ondertussen veel drinken, liefst sinaasappelsap (beter te hachelen dan cranberry sap en werkt ook prima ivm zuurgraad), vaak naar de wc gaan en helemaal uit plassen, dus je blaas zo leeg mogelijk maken.
Bij lichte blaasontstekingen is het bij mij op deze manier zo over. Maar bij een zwaardere blaasontsteking moet je ws toch een antibioticakuur. Die is in de zwangerschap zoals gezegd zeker aan te raden, want een nierbekkenontstekking is echt NIET leuk!
hier vandaag een potje urine ingeleverd, moest eigenlijk al weken (zeg maar maanden :shifty: ) geleden van de VK.
Ik dacht echt dat de harde buiken en pijnlijke onderbuik erbij hoorden, maar tot mijn verbazing luidde het oordeel: verwaarloosde blaasontsteking :shock:
Heb een flinke AB kuur gekregen en urine staat op kweek voor streptokokken-B. Heb zelf maar even een paar flessen cranberrysap gehaald…
Dus, zeker laten controleren als je het niet vertrouwd! Het voelt in de zwangerschap dus echt heel anders dan normaal
Ik heb toevallig vorig weekend bij de HAP gezeten vanwege acute blaasontsteking, kan je echt vertellen dat het écht niet fijn voelt, zo niet zeer pijnlijk. Ik had CONSTANT het gevoel énorm nodig te moeten plassen, eenmaal op de wc kwam er niets of hooguit een aantal druppels. Het brandde als de ziekte daar beneden. Zo had ik vorige week 2 uur lang op de wc gezeten omdat het qua pijn in mijn blaas haast niet uit te houden was wanneer ik gewoon liep/zat/stond en het plasgevoel ‘op moest houden’ (wat ik automatisch deed omdat de plasdrang zo heftig was dat ik dacht elk moment in mijn broek te plassen, ook wanneer ik 10 seconden geleden letterlijk nog van de wc kwam en verstandelijk wel wist dat ik eigenlijk niet moest). De pijn werd enkel minder wanneer ik op de wc zat en, en de boel kon ontspannen of juist die druk ‘mee’ kon geven wanneer je plast (al kwam er bij mij dus niets uit). Overigens had ik toen ook bloed bij de urine.
Op zo’n heftige dag kan ik bijv. ook niet de deur uit omdat ik gewoon een wc bij de hand MOET hebben, die plasdrang en pijn is dan echt ondraagelijk en kan dan ook serieus geen 5 minuten zonder wc. Ik kan me dan nergens anders op concentreren omdat dat pijnlijke gevoel en die drang alles overheersen. Zo stond ik bijv. 3 maanden terug (toen had ik het ook) bij de bruna tijdens zo’n heftige dag. Op een gegeven punt werd het zo heftig dat ik letterlijk alles uit mijn handen heb laten vallen en de winkel met gekruiste knieen uit ben gerend direct naar de dichtsbijzijnde wc want ik hÃéld het niet meer en voelde de controle over mijn blaasspieren al gaan :shifty: Uiteindelijk kwam er dus weinig uit, maar dat GEVOEL dat je zo erg moet, aaarghh…
wat vervelend Selena :hug: …
Maar tijdens een zwangerschap kunnen de symtonen dus heel anders zijn…een stuk minder heftig iig.
(heb ook ervaring met blaasontstekingen als ik niet zwanger ben, het brandt dan inderdaad echt like hell…nu dus niet)
Ik heb mn vorige zwangerschap ook een paar blaasontstekingen gehad, maar merkte er weinig van, kreeg alleen opeens harde buiken als ik ging plassen. Dus toch maar ff snel potje plas inleveren bij je ha, kuurtje en het is zo over.
Wat je preventief kan doen (maar je hebt er neit zo heel vaak last van begrijp ik) is grandberry capsules slikken.
En wat sowieso handig is, is als je moet plassen goed rechtop zitten en dan je bekken iets naar achter kantelen (dus met rechte rug iets naar voren gaan zitten). De uitgang van je blaas zit nl. niet recht onder je blaas, maar ietsjes verder naar voren en omhoog. Zo krijg je er zoveel mogelijk urinie uit en blijft er niet oude urine inzitten (en scheelt misschien 's nachts net een keertje plassen ).
Ik heb regelmatig blaasontsteking gehad voor mijn zwangerschap en tijdens mijn zwangerschap en tijdens mijn zwangerschap had ik nauwelijks klachten. Pijn bij plassen had ik toen niet. Ik moest alleen heel vaak, kleine beetjes plassen.
Ik raad je aan gewoon wat urine na te laten kijken en op kweek te laten zetten. Vraag ze of ze willen controleren op streptokokken. Dat zijn ze verplicht bij zwangere vrouwen, maar bij mij waren ze dat in de eerste instantie vergeten. Terwijl ik ze toch bleek te hebben toen ze de 2e keer urine op kweek hadden laten zetten. Streptokokken kunnen namelijk tijdens de bevalling gevaarlijk zijn voor het kindje en dan is antibiotica tijdens de bevalling nodig.