Blaasontsteking tijdens de zwangerschap, welke kuur?

Hoi dames,

Waarschijnlijk - bijna zeker, dat hoor ik vanmiddag - heb ik een blaasontsteking. Sinds zaterdagavond heb ik er klachten van. Ik dacht het wel ‘even’ zelf op te lossen met veel drinken, extra vit. C en cranberriesap. Wonder boven wonder wordt het ook écht minder. Ik heb eigenlijk nagenoeg geen pijn meer. Ik hoef ook niet meer zo vaak te plassen, kortom het gaat de goede kant op.

Maar de pijn is nog niet weg - er is een hele lichte rug/zijpijn (links) en steken onderin de plasbuis (ook als ik niet hoef te plassen) voor in de plaats gekomen. Verder geen koorts of rillingen. Ik wil niet te lang thuisdokteren omdat ik zwanger ben (nierbekkenontsteking… vroeggeboorte… nee dankje :shifty: ), dus ik heb vanochtend een plasje weggebracht.

De reden waarom ik eerst zelf heb geprobeerd het weg te spoelen is dat ik zeer slecht reageer op een kuur. Ik heb in het verleden bij alle zwangerschappen een BO gehad en ik kreeg altijd amoxicilline. Voordeel: BO gaat vrij snel over. Maar er kleven veel nadelen aan voor mij.

Amox. is een breedspectrumkuur, dus het doodt ook goede bateriën elders in het lichaam. Ik krijg standaard vrij ernstige maagdarmklachten, en ook steevast een schimmelinfectie. Door de verstoorde maagdarmwerking word ik in notime ziek, mijn weerstand keldert flink. Kortom, ik kom van de ene ellende in de andere. Bij de vorige zwangerschap duurde het weken voor ik weer opgeknapt was.

Welke kuur kregen jullie bij BO tijdens de zwangerschap. Ik las dat Nitrofurantoïne een goed alternatief was. Dit is een kuur specifiek voor urineweginfecties.

Natuurlijk moet ik dit met de HA bespreken, en niet met jullie, maar ik vroeg me alleen af of jullie ervaring hebben met een andere kuur dan Amoxi. en wat jullie ervaringen daarmee zijn. :think:

Goed dat je het zegt, van die kweek, ik wil sowieso nog even met de HA zélf spreken als dat kan.

Kreeg jij nog last van bijwekringen van die Nitrofurantoïne? Natuurlijk is dat per persoon verschillend, maar ik vroeg het me gewoon af.

idd kiki, vragen om een kweek dan kunnen ze gerichtere ab voorschrijven. Zeker nu met die mex. griep wil je niet dat je weerstand zo naar de knoppen gaat. Je kan je dan afvragen de kwaal misschien acceptabeler is dan de bijwerkingen. Ik zou zeggen, wacht vanmiddag ff af en nav de uitslag aangeven dat je geen amoxi wil maar iets gerichters wat niet breed spectrum is.

Inmiddels is de uitslag binnen en die was wat onduidelijk, beetje bloed en een beetje wittebloedlichaampjes, wat kán wijzen op een aanwezige infectie (maar ook dat het inmiddels weer over is). Maar nu is er dus een kweekje gemaakt om te kijken of er nog bacteriën zijn, en die uitslag hoor ik dan morgen.

Dus ik ga maar vrolijk door met (cranberriesap en water en thee) drinken en vit. C slikken, met een beetje geluk is een kuurtje tóch niet nodig :pray:

Heb ook voor de 2e x blaasontsteking in 2 weken tijd…eerste x Nitrofurantoine gekregen voor 5 dagen en daar werd het eerst wel beter van, maar het heeft niet goed genoeg geholpen dus… Heb het vanmorgen op kweek laten zetten in het zh, maar nu ook net als jij pijn in de flanken… Bij Jayden heb ik een nierbekkenonsteking gehad, had totaal geen last bij het plassen, alleen ontzettende rug/buik-pijn en toen was het dus al te laat…dagen met koorts op de bank gelegen en kon amper lopen. Wacht dus niet te lang!

Nitrofurantoine mag geloof ik gegeven worden tot 30 weken zwangerschap herinner ik me van bij Jayden…

Oh en trouwens, vitamine C schijn je ook een max van te mogen hebben per dag als je zwanger bent! Vertelde de ha me vorig jaar, gezien ik normaal gesproken als ik een blaasontsteking aan voel komen altijd een stuk of 3 van die 1000mg tabletten vitamine C slik, en dat schijnt dus niet te mogen…

@peter&caren wrote:

Oh en trouwens, vitamine C schijn je ook een max van te mogen hebben per dag als je zwanger bent! Vertelde de ha me vorig jaar, gezien ik normaal gesproken als ik een blaasontsteking aan voel komen altijd een stuk of 3 van die 1000mg tabletten vitamine C slik, en dat schijnt dus niet te mogen…

Wat vervelend dat je ook een BO hebt, en dat voor de 2e keer nu al, balen zeg.

Ik wist dat niet van die vit. C. Maar ik kom niet eens aan duizend.

In het vit. preparaat dat ik slik zit 120 MG, en daarnaast slik ik nog zes tabletjes vit. C Ã 50MG (in totaal is dat dan 420 MG), volgens mij is dat voor zwangeren niet teveel. Al eet ik ook nog drie stuks fruit erbij per dag en zit er in die cranberriesap ook al extra vit. C.

Had het al eens gevraagd aan de VK, omdat ik al meer slik vanwege de op de loer liggende griep, maar in deze hoeveelheden kan het prima en kan het niet gauw teveel zijn.

ow kijk eens aan! Dat is goed nieuws, dan hup kweekje en afwachten maar wat ze te zeggen hebben, maar als er nog wat zit kunnen ze ook gerichter te werk gaan, maar hopelijk is het niet meer nodig.

ohhhhhhhhhhhhhhhh BO, ik dacht dat je borstontsteking bedoelde, vroeg me al af hoezo je dat tijdens de zwangerschap had en zag het verband met een blaasontsteking niet :shifty: :silenced: :doh:

@femmie wrote:

ohhhhhhhhhhhhhhhh BO, ik dacht dat je borstontsteking bedoelde, vroeg me al af hoezo je dat tijdens de zwangerschap had en zag het verband met een blaasontsteking niet :shifty: :silenced: :doh:

Haha, nee ik had geen zin steeds het hele woord uit te typen :smiley: Maar inderdaad, snap de verwarring…

Ik heb toen ik zwanger was ook een blaasontsteking gehad…

Ik heb toen nitrofurantoine gekregen…

Werkt erg goed :slight_smile:

bij mij deed de Amoxi het werk prima, ook bij borstonsteking trouwens :roll:

Ik werd net gebeld door de HA, de uitslag van de kweek was binnen, maar de uitslag bleef wat vaag, en aangezien ik inmiddels geen klachten meer heb (ook geen pijn in de zij meer) vond ze dat voldoende. Ik hoef dus geen kuurtje :dance: :dance:

Maar zodra ik weer klachten krijg moet ik direct weer urine inleveren. En ze adviseerde lekker door te gaan met cranberriesap, wat extra vit. C en ca. twee liter drinken per dag. Dus dat doe ik dan maar tot het eind van de zwangerschap.

Even over de amoxi: ik ben er allergisch voor en ze hebben het mij meerdere keren voor willen schrijven met BO.1 dokter vroeg wat mijn klachten dan waren en of we het er toch niet op moesten wagen maar dat heb ik geweigerd. Erzijn echt alternatieven! Nitro werkte bij mij wel goed.

Ik zou trouwens om een blaasontsteking te voorkomen geen cranberrysap drinken, maar cranberry capsules slikken. Dit werkt een stuk beter en kan je gewoon de hele zwangerschap gebruiken! :thumbup:

Overigens ook als je eventueel gemeenschap hebt gehad… daarna goed plassen.

Mocht je toch weer een blaasontsteking krijgen en een AB kuurtje nodig hebben, hou dan ook in de gaten dat je geen schimmeltje krijgt. Ik kreeg van mijn gyn direct een schimmel kuurtje mee, omdat je na een AB kuurtje hier erg vatbaar voor kan zijn. (gelukkig had ik 'm niet nodig)

Hoi,

Tijdens mijn zwangerschap heb ik maarliefst 4x blaasontsteking gehad…waarvan 3x met amoxi, wat prima hielp, en heel snel ook. Bij de 3e keer heet de HA me iets anders gegeven (weet niet meer welke) speciaal gericht op urineweginfecties, waarbij ik dan ook extra foliumzuur moest slikken.

Deze hielp bij mij gewoon helemaal niet!! Ik had bij beide geen last van bijwerkingen, maar amoxi hielp gewoon veel en veel beter. Heel veel drinken (echt ‘doorspoelen’) draagt volgens mij wel echt bij aan snel herstel…

Kiki, ik heb ook erg veel last gehad van blaasontstekingen tijdens mijn zwangerschap. De eerste paar keer amoxilline gehad, met steeds terugkerende blaasontstekingen. De laatste keer nitrofurantoine. Deze sloeg goed aan. Laat je je urine wel even op kweek zetten? Ivm met streptokokken B? Deze zaten in mijn urine (vandaar ook de veelvuldige blaasontstekingen), waardoor ik in het ziekenhuis moest bevallen met antibiotica. Streptokokken kunnen namelijk tijdens de bevalling gevaarlijk zijn voor het kindje!

Nee, ik heb er geen bijwerkingen van gehad, maar dat is inderdaad per persoon verschillend. Ik zou ook zowiezo even langs de HA gaan.

Volgens mij moet de urine van een zwangere vrouw altijd op kweek gezet worden, maar bij mij waren ze daar erg slordig mee. Gelukkig was ik zelf zo wijs om erom te vragen en gelukkig maar, want toen kwam die uitslag van de streptokokken B.