Blaasontsteking en antibiotica

Sjonge … ik blijf maar sukkelen deze zwangerschap… Eerst het zware IVF traject, en dan krijg je ook nog allerlei kwaaltjes op de koop toe :frowning:

Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest omdat ik vreesde voor een blaasontsteking. Blaasontsteking heb ik echt chronisch. Het verbaasde me al dat het alweer een tijdje geleden was dat ik het heb gehad. Nog geen overduidelijke blaasontsteking maar de huisarts heeft me zekerheidshalve toch een klein antibiotica kuurtje voorgeschreven speciaal voor zwangeren. Kan dit kwaad tijdens de zwangerschap?? Ik drink me echt al weken suf aan het water met cranberry sap. Omdat ik weet dat ik er zo vatbaar voor ben.

Ik ben toch al zo onzeker over alles. En al die kwaaltjes maken het er niet beter op :cry:

Liefs,

NiBa

welke antibiotica heb je gekregen??

Hangt er vanaf welke antibiotica je gekregen hebt.

Ik ga er even vanuit dat je nitrofurantoine hebt gekregen.

Dat is geen probleem om dat te slikken tijdens een zwangerschap.

je moet het alleen niet slikken vlak voor de bevalling.

Ik heb tijdens mijn laatste zwangeschap wel vier keer een antibiotica kuur gegeven. Het kan helemaal geen kwaad. Ze geven alleen antibiotica waarvan bekend is dat het bij zwangere vrouwen mag. Meestal schrijven ze Amoxicilline voor. Als je de apotheek en je huisarts hebt gezegd dat je zwanger bent dan komt het vast goed. Je moet als je zwanger bent ook niet te lang door blijven lopen met een blaasontsteking omdat je anders een nierbekkenonsteking kan krijgen en dit kan weeen opwekken.

Succes ermee!

Ik neem toch aan dat je huisarts weet dat je zwanger bent en dan een

AB voorschrijft die je als zwangere mag hebben???

En anders bel je de assistente toch op?

Die lijken mij er meer verstand van te hebben dan wij hier op KOK :wink:

Ik heb pas ook een blaasontsteking gehad en nitrofurantoine gekregen. Ik heb de bijsluiter gelezen en dit kan je rustig gebruiken als je zwanger bent. Weet niet wat jij voorgeschreven hebt gekregen?

Groetjes Renate

De gyn raadde me Amoxilline aan… Huisarts twijfelde of het al echt blaasontsteking was. Er zaten wel bacteriën in mijn urine, maar het was dus nog niet overduidelijk een blaasontsteking. Ik ga vanmiddag toch maar die Amoxilline halen en innemen. Beter voorkomen, dan dat het dadelijk te laat is.

Weet er iemand of blaasontsteking kwaad kan tijdens de zwangerschap? Ik heb wel begrepen dat je er meer kans op maakt.

Liefs,

NiBa

Als je een blaasontsteking niet laat behandelen kun je harde buiken krijgen die over kunnen gaan in weeen dus ik zou ook zsm die antibiotica innemen.

blaasontsteking en nierweginfectie kunnen tot een vroeggeboorte leiden, mits je er mee doorblijft lopen! Aangezien bij jou de bacterien nog niet overduidelijk aanwezig zijn zou ik me daar nog niet druk om maken.

Ik heb er zelf op het moment ook last van (3x in 6 weken tijd) En moet nu mn urine op kweek laten zetten. Bij elke twijfel voor blaasontsteking laat ik nu gelijk mn urine testen! beter een keer te veel dan complicaties!

Tijdens je zwangerschap heb je meer kans op een blaasontsteking. Dit komt doordat je niet altijd goed kunt uitplassen en er een restje in de blaas blijft. Bacterien zijn er altijd maar als urine dus langer in de blaas blijft dan groeien ze eerder. Vaak helpt het om cranberrysap te drinken, dit is zuur en bacterien groeien goed op een zoete ondergrond en juist minder op een zure en door cranberry verzuur je je urine wat. Sterkte!!

ik heb een paar weken geleden ook weer eens een blaasontsteking gehad (heb het ook chronisch… :? ), en deze x zathet tegen een nierbekkenontsteking aan. Was 20 weken zwanger, en heb nitrofurantoine gekregen. Dit kan je gebruiken tot 6 maanden zwangerschap!

Ik drink anders ook altijd erg veel cranberrysap, maar de huisarts vertelde me dat ik wel in de gaten moest houden dat je als je zwanger bent een maximum van 2 gram per dag aan vitamine C mag hebben. Hier moet je wel op letten dus! Want met een paar glazen cranberrysap zit je daar zo op