binnen/buitenbeits en meubels.

Hoi,

Omdat momenteel erg onder stress sta, heb ik zitten te denken wat ik zou kunnen doen om beetje te kunnen ontspannen.

Nu vind ik schilderen heerlijk om te doen. Echter ik ben niet goed in tekenen en dus schilderijen.

Dus dacht ik… wat als ik nou eens onze meubels ga pimpen?

Ze zijn donker van kleur geloof dat het eiken genoemd wordt maar weet het niet zeker.

Moet ze dus flink opschuren om de orginele laag weer te krijgen en daarna wou ik ze gaan schilderen met binnen/buiten beits die parelmoer achtig is.

Vraag me dus af of ik hierdoor soort van white wash look krijg?

Dat wil ik namelijk een beetje bereiken maar het hoeft niet perfect te zijn.

De meubels worden namelijk mettertijd nog allemaal vervangen. (tenzij het eindresultaat toch erg mooi is dan blijven ze wel :lol: )

Waarom gebruik je dan niet gewoon whitewash ?

By the weg, ik zou wel jezelf even zeker stellen van het soort hout. Want sommige houtsoorten hebben moet je anders behandelen. Bijvoorbeeld Teakhout, dat is bijna niet te schilderen omdat het hout blijft “bloeden” zoals ze dat noemen.

Daarnaast is het ook goed te weten of het hout met een was, wax en/of olie behandeld is. Sommige van dergelijke producten kunnen dusdanig diep in het hout trekken dat je ze bijna niet meer kunt schilderen.

Hoi,

we hebben het financieel even niet breed dus moet het doen met wat we in huis hebben.

Wat betreft of het hout behandeld is met was oid, hoe kan je dat zien/ testen?

Het houtsoort is trouwens donker eiken :slight_smile: Heb even gegoogled.

misschien aan de achterkant / onopvallen stukje, een klein stukje uitproberen?

Ik zou dan inderdaad ook eerst op een onopvallend stukje testen.

Sowieso eerst goed met ammonia water ontvetten of St.Marc maar dat is duuder dan een fles ammonia.

Dan schuren, zodanig dat een eventuele vorige lak/vernislaag er af is, dan nog eens afsoppen en ontvetten en dan de beits proberen.

Ik denk niet dat je echt hetzelfde effect krijgt als whitewash. Als het lichter is dan het hout, zal het hout in ieder geval niet donkerder worden.