billenschuiver en kinderfysiotherapie

Ik heb hier een billenschuivertje van alweer ruim 18 maanden die voor de rest dus nog niks doet. Niet gaan staan, zelf nog niet gaat zitten uit zichzelf :oops: .

Nou ben ik gisteren met hem naar het cb geweest en daar zeiden ze dat ik een kinderfysiotherapeut in kon gaan schakelen, ik kreeg nog geen doorverwijzing dat doen ze na 21 maanden. Heeft iemand hier ervaring mee? Volgende week komen ze al aan huis dus dat is wel lekker snel.

Yep, een naamgenoot :mrgreen:

Bo rolde alleen nog maar toen ze 14 maanden was. Toen heeft ze een maand of 3 fysio gehad.

Tijdens de eerste sessie heeft ze Bo onderzocht en een paar oefeningen voorgedaan. Deze moesten we een paar keer per dag met haar doen. Dat ging heel goed, na een paar dagen had ze van lig naar zit en van zit naar lig door. Daarnaast heeft ze in die periode leren tijgeren. Dat heeft ze vrij kort gedaan en toen is ze gaan kontschuiven (rond 17 maanden). Dus het verhaal is iets anders dan bij jouw kindje, maar ik wilde toch even onze ervaringen vertellen.

Daarna zijn wij gestopt met de fysio omdat de fysio allerlei dingen wilde, waar Bo volgens ons nog helemaal niet aan toe was. Bijv. gaan staan. Voor ons was het belangrijk dat ze zich kon verplaatsen. Ook vond ik de sessies soms moeizaam, omdat het niet helemaal klikte tussen Bo en de fysio. Nu heeft Bo een andere fysio en dat klikte vanaf het begin en ik zie nu hoe belangrijk dat is. Dus let op hoe je kindje reageert op de fysio.

Bij Bo is het na het kontschuiven allemaal nogal moeizaam gegaan, maar dat heeft niks met het kontschuiven te maken, dus dat verhaal zal ik je verder besparen.

Ik vond het belangrijk dat het een daadwerkelijke opgeleide kinderfysio is. Er zijn er ook die de naam ‘‘kinderfysiotherapeut’’ voeren, maar er geen opleiding voor hebben. Op http://www.defysiotherapeut.com kun je per regio zoeken.

Succes ermee en laat je even weten hoe het gegaan is?

Bedankt voor de tips, ik weet van de man die komt alleen nog maar de voornaam dus kan nog niet echt zoeken, maar volgens het cb is hij wel een kinderfysio. Hou je hier zeker op de hoogte. Aanstaande dinsdag komt hij voor het eerst hier.

Nou de fysio is gisteren geweest en het klikte goed tussen hun twee. Simon lachte gelijk naar hem. De fysio heeft in zijn spel (met duplo, dat is op het moment echt favoriet) wat oefeningen laten zien die ik dus spelenderwijs met hem kan doen.

Volgende week gaat hij Simon lichamelijk onderzoeken, dat doet hij niet de eerste keer, hij zegt eerst vriendschap sluiten en dan aan het werk.

Ik heb er wel een goed gevoel over. Ben allang blij dat het klikte, want Simon is niet de makkelijkste in de omgang.

fijn… wat een goede aanpak! eerst op een fijne en prettige manier kennismaken en dan die vervelende lichamelijke onderzoeken!

Hier precies hetzelfde… tenminste… We hebben een meiske van 1,5 en ze heeft toen ze 6-7 maanden was amper gerold ( 1 kant op ) en toen is ze rond d’r 1e jaar gaan kontschuiven. Niet staan, niet optrekken, ho maar… alleen kontschuiven. dat is nu nog precies hetzelfde… behalve dat Elise dus nu wel is gaan kruipen ( sinds 1 week !!!) en op d’r knietjes een paar x opzij schuift. Ze klimt ook sinds kort, maar staan of lopen, ho maar… als je 2 stappen met d’r probeert trekt ze d’r beentjes in zit houding en laat ze zich zo vallen.

Consultatiebureau vond het fantastisch dat ze is gaan kruipen en heel knap van haar. Over 4 maanden ( dus met 22 maanden ong. ) krijgen we een belletje of ze al loopt, doet ze dit niet dan moeten we ook naar de fysio.

Gaf aan dat ik me wel er druk om maakte, maar hoefde helemaal niet, ze had nl. wel kracht in d’r beentjes en kontschuivers gaan HEEEEEEEEL laat lopen. ok, ik hou m’n hart vast :roll:

Hoi, ik zou anders ook met 22 maanden doorgestuurd worden, maar dan hebben we er net een kleine bij als alles goed gaat. Ze zeiden dat ik zelf alvast contact mocht opnemen omdat je in principe geen doorverwijzing meer nodig hebt. Krijg het ook volledig vergoed van de verzekering dus had zoiets van nou dan gaan we er maar voor. Een week later was de fysio er al. Die waarschuwde idd dat billenschuivers laat gaan lopen, maar deze meneer hier is al bijna 19 maanden en dat vind ik al laat zat :wink: . Gaat jouw dochter al wel uit zichzelf zitten? Hij blijft gewoon liggen nog.

Elise gaat wel vanzelf zitten ja, tenmiste, meestal zet ik haar op d’r kont neer hoor :roll: Maar als ze in bed ligt, vind ik haar als ze wakker is meestal in de zittende positie ( of op d’r knietjes, maar staan zal ze nooit doen!) Tja, kan me voorstellen dat als je er een kleintje bij krijgt, je liever de oudste wel al lopend hebt, of enigszins lopend. We wonen hier in een flat en 4 trappen zijn hoog met 12 kilo op je arm!

Ben benieuwd of het door de fysio sneller gaat… Als dat zo is, gaan we hier ook maar eens snel er naartoe ( vind 18 maanden ook genoeg hoor, ben de vraag ‘loopt ze nog niet???’ nu wel zat!!!)

tjee, heel herkenbaar allemaal.

(ben ik eigenlijk wel blij mee :silenced: )

Isa wilde nooit op haar buik liggen en op haar handjes steunen…hebben we afgelopen zomer fysio voor gedaan. Zo heeft ze leren omrollen. Snel rolde ze de hele kamer door :mrgreen:

Fysio wilde meteen doorgaan voor kruipen en zitten, dat heb ik afgeketst omdat ik haar graag haar eigen tempo wilde laten volgen.

Uiteindelijk is ze zelf gaan zitten, kruipen doet ze niet. Ook wij hebben een billenschuiver in huis :inlove: , prachtig gezicht maar niet zo handig. Ons meisje gaat dus ook niet zelf staan, en lopen zie ik voorlopig ook niet gebeuren. Ik hou mijn hart vast als ik weer naar het CB moet (over 2 weken). Ik lees hier dat ze gelukkig nog wat ‘tijd’ krijgt om alles onder de knie te krijgen…ik hoop dat ze van de zomer lekker buiten kan dribbelen :pray:

@chrissie wrote:

Nou de fysio is gisteren geweest en het klikte goed tussen hun twee. Simon lachte gelijk naar hem. De fysio heeft in zijn spel (met duplo, dat is op het moment echt favoriet) wat oefeningen laten zien die ik dus spelenderwijs met hem kan doen.

Volgende week gaat hij Simon lichamelijk onderzoeken, dat doet hij niet de eerste keer, hij zegt eerst vriendschap sluiten en dan aan het werk.

Ik heb er wel een goed gevoel over. Ben allang blij dat het klikte, want Simon is niet de makkelijkste in de omgang.

Dat klinkt goed! Zeker dat hij eerst vriendschap wil sluiten en daarna pas lekker het lichamelijk onderzoek doet.

Hopelijk kan Simon lekker van de fysio leren.

Klinkt goed Chrissie! Je zult verbaast staan hoeveel zo’n klein mannetje in korte tijd leert…

Mayo, niet gek laten maken van het CB hoor :wink: Elk kind is anders en het ene kind loopt nou maar sneller dan een ander…

Jasper bijvoorbeeld liep al met een jaar goed om de tafel en aan de hand maar het heeft nog zeker 3-4maanden geduurd voordat hij los liep. Zijn neefje is 6 weken jonger en liep tot voor kort helemaal niet. Pas sinds een week loopt ie echt.

Ik snap dat je niet wilt dat je kind een achterstand oploopt en ook ik ben voorstander van kinderfysio(bij Jasper in verband met voorkeurshouding). Maar alleen als JIJ als ouder daar helemaal achterstaat! Ik hou er niet van als mensen die je kind maar 1x in de zo veel tijd zien vinden dat het kindje iets sneller moet kunnen. Wie weet is jouw kindje wel heel erg druk met andere dingen en komt dat lopen van zelf wel :wink: Ik ken iig geen volwassene die het niet nog kontschuift :wink: (tenzij er iets aan de hand is natuurlijk, dan is het wel zaak dat jij daar zo snel mogelijk achterkomt want dan kun je er misschien nog iets aan doen)

Ja ben ook erg tevreden over de fysio. De oefeningetjes zijn vandaag nog niet gelukt, meneer heeft er niet zoveel zin in, maar billenschuivers schijnen ook een zeer uitgesproken mening te hebben :mrgreen: .

Vinden jullie het ook zo vervelend dat andere mensen denken jouw kind het lopen wel even te leren :doh: .

nou hij is weer geweest vandaag, weer nieuwe oefeningen erbij gekregen en Simon heeft lichamelijk onderzoek gehad. De fysio vond zijn spierspanning laag en kijkt het de komende week aan anders krijgen we doorverwijzing naar een kinderarts. Hadden/hebben jullie kinderen ook een lage spierspanning?

Het onderzoek ging heel relaxed en het klikt goed tussen die twee. Simon moest bij 1 van de oefeningen verschrikkelijk huilen, maar liet zich later wel troosten door de fysio en hij was helemaal blij vanochtend toen die hem zag. Dus tussen hen zit het wel goed!

@eisblume wrote:

Jasper bijvoorbeeld liep al met een jaar goed om de tafel en aan de hand maar het heeft nog zeker 3-4maanden geduurd voordat hij los liep. Zijn neefje is 6 weken jonger en liep tot voor kort helemaal niet. Pas sinds een week loopt ie echt.

julia is ook een soort van kont schuiver. Ze liep met acht maand al de tafel rond en ze loopt nog steeds de tafle rond! inmiddels loopt ze dus al zeker een half jaar aan t handje, maar los.. neeeh....

Hoihoi,

hier ook een echte kontschuiver gehad…

Ik heb na een maand of 15 fysio zelf ingeschakeld… Ik kreeg allerlei oefeningen die ik moest doen met Veron en uiteindelijk heeft dat wel geholpen… Zijn stabiliteit was oa niet optimaal…

Rond de 18 maanden kon hij zelf gaan staan aan tafel, dit heeft hij samen met mij geleerd… Elke dag een beetje oefenen…

Hij is met 20 maanden zelfs nog gaan kruipen op een normale manier om vervolgens met 22 maanden te gaan lopen :mrgreen: …

Ik vind nog steeds dat je kan zien dat hij laat is gaan lopen, ondanks dat hij alweer een jaar loopt…

Hij is niet zo handig net als andere kinderen met rennen vind ik… Maar ja dat kan nog komen natuurlijk…

gr patricia

Het gaat hier goed, vanochtend is meneertje voor het eerst gaan zitten en deed dat gelijk een paar keer achter elkaar! Ook probeert hij nu bij de box te gaan staan, hij komt tot op zijn knieen en zit hij bijna in kruiphouding, vanplaats altijd alleen maar op zijn billen. De fysio is erg tevreden.

Wat fijn om te lezen dat het helpt! Hier ook een meisje van 16 maanden bijna die alleen nog schuift…

Er zijn al 3 broeken doorheen gegaan in 2 weken tijd! Hoe doen jullie dat? Alleen binnen laten schuiven vind ik ook een beetje zielig, maar buiten slijten ze helemaal superhard…

hallo!

Hier ook een meisje van 16 maanden die schuift :mrgreen: …schattig gezicht, maar wel lastig qua broekjes inderdaad.

Ik heb nu een paar goedkope hemabroekjes gekocht in de uitverkoop voor op het KDV. En thuis probeer ik het schuiven buiten te beperken door haar veel op het loopfietsje te zetten én het lopen veel te oefenen. Ik geef haar nu dus thuis ook vaak een ouder broekje aan als we naar buiten gaan…kan ze even lekker haar gang gaan

Ik vrees dat er niks aan te doen is, maar ik koop nu dus ook even geen mooie witte broekjes :shifty: , en zeker ook geen dure broekjes :wink:

O…

had ik net 2 leuke broekjes van nameit gescoord. Tja. Krijgt ze die alleen aan als het regent!

hier heeft een meisje het licht gezien :smiley: ze trekt zich sins een maandje ongeveer op de aan de tafel en begint er ook stapjes aan te doen… loopkarretjes zijn hier altijd geweigerd door madam, dus geen oplossing. hier ook door het kruipen en billenschuiven 3 broeken stuk :shock: ze krijgt oude broeken aan naar het KDV en als we naar buiten gaan ook… maar hoop toch dat hier het billenschuiven snel over is, en dat we over kunnen gaan naar wandelen ( aan de hand begint het ook te komen, gelukkig :smiley: )

succes ermee!

groetjes,

Louise