Geen idee of het hier goed staat ?
Vanmorgen bracht ik T naar school, en vroeg aan de juf of ze T nog even wilde helpen met haar billen poetsen als ze moest poepen. We zijn namelijk aan het oefenen, maar het wil nog niet echt lukken omdat ze van achter naar voor poetst, en dan echt alles onder de poep zit. Dan wil ze uiteindelijk van de wc stappen en dan zit de bril ook onder. Maar ze poetsen geen billen van kinderen… Ik snap best dat ze niet van elk kindje hun billen kunnen gaan poetsen. Ze zit pas een weekje op school, is het dan echt zo’n probleem om een aantal x haar billen te poetsen totdat ze het zelf kan !! Als het door de poep niet lekker zit aan hun billen mogen ze wel een andere onderbroek aantrekken (dat dan weer wel zei ze :wall:).
Ben er echt een beetje boos over, en nogmaals ik snap best dat ze niet alle billen kunnen gaan poetsen, maar als ze het echt nog niet kunnen moeten ze maar zo blijven zitten/rond lopen :wall: :wall:
Gaat dat overal zo :doh: ?
Bij ons doen ze het ook niet
Ik vroeg laatst aan kai hoe hij dat doet nou gewoon zelf proberen.
En pas thuis poepen mam :mrgreen:
Ik snap je wel hoor romata maar snap de juffen ook
( kai was lang snachts nog niet zindelijk en dan deed hij het of thuis nog in zijn luier of gewoon thuis op de wc )
zelf doe ik het niet, mits er een reden is. Poetsen van billen moeten ze leren, dus gewoon zelf ruim op tijd daarmee beginnen. Mocht er een medische reden zijnd at et kind geen billen kan poetsen, te korte armen of darmproblemen.
Zelf heb ik bij onze dochter een half jaar zelf laten poetsen, en als het niet goed ging gewoon een schoon onderbroekje aan. Zelf check ik tussen de middag ff en ze heeft altijd een schoon onderbroekje in de tas, dus als ze later ziet met de overblijf oid dat het niet schoon is kan ze die zelf aandoen.
We geven zelf aan de oduers aan bij de infoavond van instroomouders dat ouders zelf moeten trainen om de billen te poetsen. Dus op tijd beginnen met leren poetsen!
Het is wel vervelend, maar jah… met een klas met 30 kinderen plus allerhande problemen omdat de kinderen van sbo weer terug komen in de klas.
Soms heb je klassen waar je wel even uit kan lopen, maar ik kan verder niet in detail treden, je hebt ook jaren waar je echtniet even de klas uit kan vanwege een aantal kinderen…
Het is vervelend… thuis maar flink aan de oefen!
Ik vind het wel logisch dat juffen daar niet aan kunnen beginnen. Hier drie klassen met 30 kleuters. Als je ze allemaal moet schoonmaken na een toilet-bezoek blijf je bezig.
En op zich is algemeen bekend dat een kindje zindelijk moet zijn als het naar de basisschool gaat. Dus op zich kun je daar rekening mee houden en op tijd gaan oefenen. Tenzij er natuurlijk een medische reden is waarom het niet lukt.
hier doen ze het ook niet ik ben met Luna goed optijd begonnen dat ze zelf kon afvegen
Odin is nu ook zindelijk en die zal ik ook binnenkort gaan leren zelf af te vegen zodat als hij straks 4 is hij het gewoon zelf kan :thumbup:
Ik vind het helemaal niet raar dat een juf daar niet aan wil beginnen. Vooral niet als ze alleen staat met 20-30 kleuters. Meestal moet je kind zindelijk zijn als ze op school komen en hun billen afvegen hoort er ook bij.
Maar in de praktijk is je dochter niet de enige die het nog niet kan. Op de bso hebben we 5 jarige die het nog niet kunnen. Dan beginnen we ze toch wel eens te stimuleren. Op school helpt de juf niet en hoevaak wij wel niet broeken moeten verschonen.
Ik heb het niet vaak meegemaakt in mijn klas, maar een enkele keer is er wel eens een kindje dat het vraagt. Dan zeg ik meestal dat ze het eerst zelf proberen, daarna helpt de juf. Maar ik heb ook een leerling met syndroom van down in de klas gehad, toen kon ik echt niet weglopen uit de klas, vooral de eerste maanden niet (dan liep dat kind weg). Is ook wel eens gebeurd dat een kind met de broek op de knietjes de klas in kwam, ik kan mijn billen niet afvegen… Tja, dan help ik wel
Blijven oefenen…
Hier leggen de juffen het gelukkig anders uit, ik snap het wel. Ze mogen de klas niet uit om 1 kind te helpen. Gelukkig poepen de mijne niet op school (behalve dan incidenteel in hun broek,omdat ze het die dag niet op kunnen houden). Voor een plas broek helpt de juf (kind dirigeren,want omkleden kunnen ze vaak zelf en daarvoor hoeven ze alleen hun tas maar even te pakken en omkleden kan in of in de buurt van de klas). Poepbroek, daar bellen ze (begrijpelijk) voor.
Gelukkig komt het niet zo vaak meer voor, in totaal helemaal niet veel.
Toch…hoe begrijpelijk het voor de juffen ook is, de kreet “op tijd beginnen met oefenen” kan ook veel frustratie opwekken.
Onze oudste is nu 7…en kan het nog steeds niet. Ik dank wie dan ook op mijn blote knietjes dat hij ÃœBERHAUPT (nagenoeg) zindelijk is…
Dan is “Tja, had je maar op tijd moeten beginnen” nogal kort door de bocht. Zijn al even onderweg en wat niet werkt,dat werkt niet.
Kortom, gelukkig poept hij niet op school. Snap de insteek,alleen jammer dat de statistieken (elk kind MOET dit en dit kunnen) zo doen blindstaren…
Vind “alleen als het medisch is” ook niet altijd even fair…
Niet ieder kind (ondanks oefenen) is er gewoon klaar voor op die leeftijd. Is voor ouders net zo erg als voor de juf…machteloos…
Nu gaat dit om een kindje van 4,dus oefenen zou ook het eerste zijn wat ik zou roepen.
Ik begrijp ook dat ze het niet doet, ik zou als andere moeder balen als de juf steeds de klas uit is omdat ze billen moet gaan schoonmaken van andere kinderen, en mijn kind dus alleen laat in de klas.
Mijn oudste poept gelukkig meestal zo ‘’‘schoon’ dat poetsen niet eens nodig is, maar soms wel. Hij kan het prima zelf, maar roept thuis nog altijd als hij klaar is en dan doe ik het vaak wel, gaat net zo snel, in plaats van weer een conflict omdat hij het niet zelf wil doen Ik heb ook geen idee hoe hij het op school doet, of hij dan roept ofzo. Maargoed, in zijn klasje is iedereen pas 3,5 dus geen idee hoe ze dat regelen eigenlijk.
Oh, hij vertelt dat hij het gewoon zelf doet
Ik had dit van de week ook op school gevraagd, en bij ons doen ze het wel.
Wij hebben maar een hele kleine klas(max 15), dat is wel een verschil natuurlijk.
De juf zei wel dat we wel zelf moesten oefenen, maar dat is natuurlijk begrijpelijk.
Dus hier helpen ze wel met de billen af te vegen, en wij oefenen hier thuis heel hard.
Maar ik denk dan wat is er meer werk, even helpen met de billen af te vegen of helpen met een schone onderbroek aandoen?
En als ze een schone onderbroek aandoen en hun billen zijn nog niet schoon heb je daar ook niet zo veel aan, toch?!
Hier doet juf dat bij de nieuwe kindjes nog wel hoor.
En volgens mij helpt ze zelfs mijn dochter nog wel eens… Meestal zijn haar billen niet zo vies (om t extra smakelijk te maken, ze produceert meestal mooie drolletjes) en dan doet ze het zelf. Als het haar niet lukt blijft ze net zolang zitten tot juf komt hahaha. Maar het is ook vaak dat ze om 13uur gaat poepen, als school net uit is, dan kan ik haar billen afvegen.
@Marite wrote:
Hier doet juf dat bij de nieuwe kindjes nog wel hoor.
En volgens mij helpt ze zelfs mijn dochter nog wel eens… Meestal zijn haar billen niet zo vies (om t extra smakelijk te maken, ze produceert meestal mooie drolletjes) en dan doet ze het zelf. Als het haar niet lukt blijft ze net zolang zitten tot juf komt hahaha. Maar het is ook vaak dat ze om 13uur gaat poepen, als school net uit is, dan kan ik haar billen afvegen.
De meeste kids poepen wel redelijk schoon,dus meer dan een hele kleine remspoor kan er niet zitten.
Eli heeft wel de gewoonte pas te gillen als hij al kopjes geeft,dan is het iets meer dan een remspoor,maar hij roept in ieder geval…
Jo stond pas ook nog boven zichzelf schoon te maken. Kwam na een tijdje controleren en zijn billen waren schoon…nu zijn benen en rug nog…zucht…
Tegen de tijd dat hij 12 is snapt hij het vast wel…
Ik heb er zelf geen moeite mee gehad toen ik nog in het onderwijs zat. wat voor tijd kost het nou?
Heb alleen wel een keerjte gehad dat ik een kindje was vergeten en die zat inmiddels een kwartiertje op de wc te wachten dat ik kwam :oops: had toen 28 kleuters, groep 1 en 2. Gelukkig waren er ook kinderen op de gang aan het spelen en had ze er geen last van Ik noemde wel dat ze thuis zelf goed moesten oefenen om het zelf te leren/kunnen.
Jah, soms moeten ze dan even iets langer wachten als juf even bezig is. Maar wat ik al eerder zei, wat voor tijd kost het eigenlijk?
:think: Bedenk me net dat het misschien wel afhankelijk is van waar de wc’tjes zijn. Deze wc’tjes zaten tegenover ‘mijn’ klas, dus back within a minute! Als ze wat verder in een gang zitten kan ik me voorstellen dat het lastiger is…
In principe doen ze het niet, maar bij de nieuwe kinderen die het niet kunnen wel hoor. Ik heb er zelfd gesprekje over gehad, zag de bui al hangen… die van ons heeft erg dunnen ontlasting, meerdere keren per dag, dus kan echt niet makkelijk poetsen. Ik heb er al een karwei aan bij haar bij wijze van. Gebruik ook natte doekjes en is echt niet zomaar schoon. Ze mag het van mij dus nog niet eens zelf, wordt een hele vieze kliederboel. We oefenen wel hoor, maar dat krijgt ze echt niet voor elkaar. Juf gaf aan dat ze echt wel even helpt indien nodig en zeker met beginnelingen of een geval als deze. Gelukkig hebben we wel goed vooraf " getraind" Ze poept in principe gewoon niet op school, netjes voor, tussen en na school. Met de schoolreis de begeleidende moeder gevraagd te helpen. Nu komt er een sportdag aan, dat moet ook wel ff geregeld worden dus. Eigenlijk heel sneu voor haar.
We zijn dus weer bijna 2 weken verder en billen van mijn dochter zijn helemaal kapot. Al 2 dagen is het brullen als ze thuis is, haar billetjes doen zo’n pijn. Thuis gaat het afvegen goed, ze gebruikt wel een heleboel natte wegwerpdoekjes, maar ze blijft poetsen totdat het schoon is. Maja op school gaat het blijkbaar niet zo goed…
Zou ik hiermee toch naar de juf stappen of gewoon afwachten totdat ze het wel beter gaat doen op school ?
Ik zou wel even naar de juf gaan.
Je kind met kapotte billen laten lopen is het ook niet,
zeker voor haar niet!
Ik zou het wel even overleggen.
Arm mupke, kapotte billen doen heel erg pijn, beterschap!!
Hier veegt de juf ook echt geen billen. Ik was daar van op de hoogte en ja dan kan t idd voorkomen dat het niet goed gaat. Maar het is niet anders met 30 kinderen in de klas.
Veron is wat dat betreft heel makkelijk en zegt mama ik poep niet op school alleen thuis hahah slimmert en vaak doe ik het dan nog ff.
Je kan het nog aangeven aan de juf maar ben bang dat zij er weinig mee zal doen als de regels van de school zo zijn. Dan moet ze waarschijnlijk voor meer kinderen uitzonderingen maken.