Vorige week ging ik mijn yasmin pil halen bij de apotheek.Die heb ik al sinds de jongste geboren is en beviel goed.
Daar vertelde men me dat de yasmin eruit was en ik daar dus een nieuwe voor kreeg een goedkopere. Wel vertelde de assistente dat ik moest opletten dat het net zo goed voelde en ik geen bijwerkingen had.
In mijn optiek was dit onzin en slikte ik 's avonds gewoon de pil, net als de twee avonden erna. Ik merkte dat ik hoofdpijn had en duizelig was, maar dat schreef ik toe aan mn nekklachten.
Woensdag ochtend kreeg ik vanuit het niets een angstaanval. Sinds ik 2 jaar geleden een lichte depressie had gehad, ben ik al een jaar medicatie en aanval vrij. De zorgen zijn weg, wat een groot verschil is met 2 jaar geleden. Ik piekerde me suf en de angsten werden erger en ik heb stemmingswisselingen.Toen kwam ik gisteren avonds op het idee dat het wel eens aan de pil kon liggen. Elke middag rond 16.00 trekken de "bijwerkingen"weg. De hoofdpijn verdwijnt, en de duizeligheid ook. Ik was vandaag zo rillerig dat ik serieus overweeg om te stoppen met de pil. Aangezien we geen kinderen meer willen heeft mijn geopperd om dan maar de mannenoperatie te ondergaan zodat ik geen pil meer hoef te slikken.
Maar…kan dit? Kan ik “depressief” worden van deze pil? De bijsluiter zegt van wel, maar of dit ook zo is? Ervaringen?
ik weet niet of je er depressief van kan worden, maar ik heb wel ervaring met pil en stemming. Tjee wat had dat kreng een invloed op mijn stemming. Ik werd er echt een uberdraak van. Ik kan me dus helemaal voorstellen dat je er depressief van kan worden.
Tsja… het kan zeker je stemming veranderen. Of dat met alle soorten van de pil is weet ik niet.
Aangezien ik niet lekker in mijn vel zit/zat en wij toch (even) willen wachten met nog een kindje te krijgen tot ik weer beter in mijn vel zit (het verwerken van een trauma) ben ik ook weer begonnen met de pil.
Nou was mijn stemming al niet lekker, toen ik de pil ging slikken werd het echt heel heftig. pppfff.
Sterkte met een beslissing nemen.
Ik slik de pil niet meer sinds ik in een depressie kwam met alle gevolgen. (Angst , paniek etc.) Ik slikte die pil net een week en kreeg buikgriep toen ging het mis door de hormonen wakkerde de dingen aan. Dus imo kan dat.
Gisteravond niet genomen en nu al een veel betere stemming…we zijn er nog niet. Maar vandaag geen buikpijn,niet misselijk,geen duizelingen en geen echte aanval. We hopen op betere dagen vanaf nu, en morgen maar bellen of de yasmin nog verkrijgbaar is…
Je hormoonhuishouding kan een grote invloed hebben op je gemoedstoestand. Een vriendin van mij krijgt juist de pil om stemming wisselingen te reduceren zodat ze zich rustiger in haar hoofd voelt.
Maar adersom kan het ook juist zorgen voor stemming wisselingen, het heeft nu eenmaal invloed op je hormoonhuishouding.
Er zijn meer vrouwen die jaren rondliepen me een depressie, dar medicatie voor slikt maar zodra ze stopt met de pil er ineens vanaf waren.
Niet alle artsen erkennen het verband tussen hormonen en depressies en pilgebruik maar ik sluit het net uit.
daarom heb ik een koperspiraaltje i.p.v. de pil of mirena :shifty:
suzanne
Ik heb ook een koperspiraal. Erg prettig.
Hier ook veel bijwerkingen door de pil gehad.
Nu ben ik al een paar maanden gestopt en heb nergens last meer van!
Vooral die stemmingswisselingen en last van opgezette klieren waren heel irritant.
We gebruiken nu alleen condooms.
Hier ook iemand die enorm veel bijwerkingen heeft van de pil, overweeg dus ook om er mee te stoppen en over te stappen op een spiraaltje.
Alleen ik twijfel heel erg welk spiraal ik zal nemen…koper of de mirena.
Ik heb geen zin in hormonen en zooi in mijn lijf waardoor ik mij zo vreselijk rottig voel.
Verschilt natuurlijk per persoon, maar ik had ook behoorlijk last van de pil, maar nergens last van bij de mirena. Hormonen zijn veel minder in een mirena omdat het plaatselijk afgegeven wordt.
Koperspiralen zijn wel verbeterd de laatste jaren volgens mij. Ze werden eerst afgeraden als je hevige menstruaties had maar dat is volgens mij al niet meer.
Yasmin was bij mij de enigste pil die nog een beetje te doen was qua bijwerkingen. Ik heb er geloof ik 10 geprobeerd. En de nuvaring en de Mirena. De Mirena was voor mij nog 10x erger dan de pil, wat was ik daar zo niet mezelf van. Had ook steeds een soort kortsluitinkjes in mijn hoofd ervan, moodswings, pukkels, vage buikpijn. Na een maand of 9 is die eruit gegaan en een koperspiraal ervoor in de plaats. Die heb ik nu 3 jaar en ik ben er superblij mee.
Geen hormonenzooi meer, menstruaties zijn iets heftiger en een dag langer, maar ik voel me zelf gewoon lekker mezelf en dat vind ik veel belangrijker.
Volgens mij bestaat de Yasmin nog. De verzekering geeft alleen de voorkeur aan de merkloze variant. De apotheek moet deze geven als er geen noodzaak voor de originele is.
Als je bijwerkingen/klachten krijg van de merkloze variant dan kun je via de huisarts om de originele vragen met de melding ‘medische noodzaak’ erbij en dan vergoedt de verzekering hem wel.
Bedankt voor de reacties.
Wij overwogen een rigoureuze oplossing, maar…na wat rondbellen bleek de yasmin inderdaad gewoon nog te bestaan.
Na enige discussie met de apotheek bleek deze ook de yasmin gewoon te kunnen bestellen en waren deze rotweken niet nodig geweest.
Aangezien mijn pil niet onder de verzekering valt, moet ik deze altijd zelf betalen. In overleg heb ik de pillen ingeleverd en het geld terug gehad op basis van twee van de drie keer voorlichting die foutief was. Gisteren natuurlijk ongesteld geworden…daar ben ik nu dus helemaal niet blij mee, maar vandaag wel weer begonnen met mijn vertrouwde yasmin. Ik baal en ben er verdrietig onder dat deze weken niet nodig waren geweest als de apotheek gewoon aan mijn verzoek had voldaan. Maar helaas, het is zo. Hopelijk ebt de menstruatie weg en wordt ik weer veel beter te pas!
Inderdaad slecht van je apotheek dat je ze niet goed hebben voorgelicht.