Bijvoeding

Mag ik als Jasly over een tijdje 4 maanden is beginnen met een groentehapje of fruithapje?

Maar is dat dat een vervanging voor bv?

Moet ik het varieren met bv?

Maar gaat mijn bv niet achteruit dan?

Ik wou tot 1 jaar ofzo doorgaan want de bv gaat nu zo goed(af entoe wel moeite met drinken en gevoel dat er te weinig in zit enzo en kolven werkt niet bij ons)

Moet ik dan een schemaatje maken ofzo en er elke dag aan houden?

En het hoeft toch niet persee allemaal uit een potje te komen?

En maakt het uit wat voor fruit het is?

Ons cb wilt pas dat ik ga bijvoeden als Jasly 6maanden is,

Maar dat bepaal ik toch zelf? Of niet?

Mijn moeder zegt dat ze al met een maandje of 4-5 bijvoeding mag,

Moet je daarvoor toestemming vragen ofzo aan het cb?

Bijvoeden is toch hartstikke gezond?En dat heeft ze toch ook ooit nodig?

Gaat ze dan weer een periode darmkrampjes krijgen door het nieuwe voedsel?

Waar op internet kan ik een schema vinden zodat ik kan zien wanneer Jasly steeds gaat veranderen met eten,

Alvast bedankt meiden,

groetjes Jeanette

inprensiepe mag je pas bijvoeden vanaf 6mnd.

dan zijn pas de darmpjes er ook aan toe en de kans op allergien zijn dan kleiner.

ik denk dat je via google er veel over kunt vinden.

een kindje kan tot 1jr het goed doen op alleen bv als ik het goed heb :think:

ja tuurlijk mag je zelf bepalen wanneer je je kindje bijvoeding gaat geven, maar ze adviseren natuurlijk niet voor niks te wachten tot 6 maanden, das niet om jou of je dochtertje te pesten he :stuck_out_tongue:

Ik ben zelf geen voorstander van beginnen met bijvoeden voor de 6 maanden. waarom niet? Omdat je je kindje onnodig risico’s laat lopen waar ze de rest van haar leven last van kan hebben. Darmpjes van kindjes zijn tot 6 maanden alleen geschikt om bv of fv te verwerken. Daarbij kan het te vroeg introduceren van bijvoeding voor allergieen zorgen. Zeker als allergien bij jou in de familie voorkomen zou ik daar rekening mee houden. Nou loopt je kind in haar leven wel meer risico’s, maar in dit geval is het zo onnodig: er is -in gezonde gevallen- geen enkele reden om eerder te beginnen met bijvoeding dan 6 maanden. Je kindje kan daarna nog heeeel lang genieten van al het eten.

Als je meer wilt weten:

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast-voedsel/introductie-van-bijvoeding.html

en dit schema vond ik een fijne houvast.

als je eenmaal begint met bijvoeden duurt het overigens nog wel een tijdje voordat het echt je bv vervangt. HEt is BIJvoeding he, de eeste weken wil ze misshcien alleen maar een paar hapjes. das niet erg, want je kind heeft tot een maand of 12 in principe genoeg aan jouw melk. Zo kan ze lekker rustig de wereld van het andere eten ontdekken.

Het advies is neit bij te voeden voor 6 maand en al helemaal geen voeding vervangen dan!

Met bv is het raadzaam om te wachten tot de 6 maanden.

Eigelijk sowieso maar juist met de bv en wat dat doet voor de darmflora en het imuumsysteem is het gewoon eigelijk zonde om voor de 6 maanden bij te voeden.

Als zij straks bijna 6 maanden is en ze is er aan toe volgens je gevoel dan is het geen doodzonde…maar ik zou zeker geen 4 maanden doen meis.

Al maak jij het idd uit uiteraard wanneer ze wat krijgt :wink:

Bedankt voor de informatie meiden!

Wanneer mag zij wel een beetje sap of water drinken?

Ik wacht gewoon tot 6maanden als ik ga bijvoeden,

Denk dat dat wel verstandiger is ook voor Jasly dr buikje,

Maar kan ik ook alleen bv blijven geven en dan af en toe bijvoeding als ze wat ouder is? Zodat mn bv ook niet achteruit gaat?

Deze informatie vraag ik omdat het cb mij nooit goed informatie geeft, dus mij alleen het helft verteld van wat ik moet weten,

in iedergeval bedankt!!!

groetjes jeanette

In principe kunnen ze tot 1 jaar van de BV leven… maar ik vond het zelf erg prettig om toch met 6 maand lekker te beginnen… je kan als je dat wilt eerst de borst geven en dan eventueel een fruithapje/pap/groente na… of na die voeding natuurlijk… als je bang bent dat je productie achteruit gaat zou je ipv ander vocht toch wat meer de borst kunnen geven… ik heb dit met Sanae ook gedaan… die dronk best veel en kreeg geen/weinig ander vocht… maarrrrrrr dit is best vermoeiend als je daarbij ook nog stress hebt (zoals ik las, ivm je werk)

Bedenk je ook dat je borsten als je een maand of 9 voedt ongeveer echt wel wat kunnen hebben :dance: dan krijg je niet meteen een dip als je een voeding of 2 of 3 overslaat zeg maar…

Ow wat ik wilde zeggen… ik zou zelf wel al lekker beginnen met bijvoeden vanaf 6 mnd… dus niet omdat dat perse nodig is… maar het is wel erg lekker als ze went aan het eten en als ze dan 1 jaar is, gewoon lekker met de pot mee kan eten… snap je…

Het heet bijvoeding mop dus in principe kan je bv als hoofdvoeding gebruiken gewoon.

Water kan je geven…ik liet ze er altijd wat mee tutten meer om aan een fles en tuitbeker te wennen dan dat ze in het begin nu echt dronken…maar gaf water,dat vlekt en plakt niet als ze ermee pielen én je kan ze zelf laten wennen aan wat je wilt…mijn kids drinken nog steeds graag water en rooibosthee en ik ben er blij mee :wink:

Ik liet pas een voeding vallen…of eigelijk deed de kleine dat zelf tegen de tijd dat ze een goede prak eten…dus voorlopig gewoon lekker bv doen.

Met een maand of 6 wat klooien met groentehap…een week of 2/3 later een fruithap erbij…langzaam opbouwen en laten wennen.

Met een maand of 7/8 mag je wat stukjes brood oefenen of een korstje geven.

Dan kan je ook evt. wat vocht (water/thee) als écht drinken doen maar als ze dan nog steeds alleen bv wil is dat ook goed,altijd…bv is altijd goed :wink:

Dan kan je eens evt. wat pap doen als je zou willen.

En een babyrijstewafeltje of zoiets…

Maar ga maar lekker nog even genieten van je kleine poppie hoor…het gaat allemaal snel zat en ze kan de rest van haar leven nog eten :inlove: :wink: :-*

ok dank je wel,

Maar ik kan nu al water geven?

Want ik hoorde als het warmer word dan hebben vooral baby’s meer vocht nodig ofzo, Maar moet ik dan het water eerst koken en geven of mag ik ook,want ik drink zelf spa water uit een flesje, mag ik dat ook aan haar geven?

Gaan ze van de bijvoeding ook beter groeien? En krijgen ze dan meer vitaminen binnen? Moet ik dan nog steeds vitamininen D druppels erbij geven?

Maar als ze ongeveer 6maanden is dan mag ik pas beginnen met de bijvoeding en de andere lekkere dingen,

ow ja… nog 1 vraag ik heb nu zovéél zakjes opvolgmelk, Wat moet ik ermee? Wanneer mag ze die? of mag ze die helemaal niet en is dat alleen voor flesvoedingkindjes?

Dankje meiden, Mijn kleine vrouwtje is wel tevreden met bv maar soms lijkt het als of ze de melk niet lekker vind en kijkt ze me heel erg vragend aan als ik iets te eten in mn hand heb,

Dus ik dacht misschien wel tijd voor iets anders,

Maar om haar bestwil wacht ik er maar even mee want ik wil haar niet onnodig krampjes geven

Groetjes jeanette

Ze is gewoon bewuster van haar omgeving…dus ziet ook jouw hand naar je mond gaan…en dat ziet er vast leuk uit :lol: :wink:

Nee echt meid…ze heeft het niet nodig.

En zoals ik zei kan je haar katen tutten met water (idd spa maar kraanwater mag ook hoor) máár als ze wél drinkt ervan kan ze minder bv gaan drinken en dat is niet zo fijn voor je productie…dus ik zou het van de zomer pas doen.

De zakjes kv die je hebt zijn waarschijnlijk 2.

Dat is sowieso voor ná de 6 maanden!

Je zou er dan evt eens pap van kunnen maken als ze een maand of 7/8 is.

Of als je denk tegen die tijd dat je bv af wil bouwen ermee gaan testen om een voeding te vervangen ermee of een papfles 's avonds te geven voor het slapen.

Voor nu…lekker in de kast laten :mrgreen: :wink:

Zo lang zij haar lijntje volgt met groeien en lekker speelt,slaapt,plast en poept…is het prima met je bv :dance: :thumbup: :smiley: