Bijvoeding, we snappen er nog niet veel van...

Sinds een week of drie probeer ik Niels wat fruit en groente te geven ,maar hij moet er nog steeds niet veel van hebben. Ik probeer het bijna iedere dag (behalve de twee dagen op de creche). Voor de rest krijgt hij BV (4 voedingen) en de laatste voeding om 11 uur is KV. Ik wil langzamerhand ook afbouwen met BV. Ik lees over papjes, broodkorsten. Wat wordt nu bedoeld met papjes, is dat melk met rijstebloem of iets anders? Heb hem vorige week een Liga gegeven, daar sabbelt hij wat op maar alles spuugt hij weer uit, net zoals het meeste van zijn hapjes. Of het nu fijn of grover is hij moet er niks van hebben. De techniek van het van een lepeltje eten begrijpt hij ook nog niet. Omdat hij best dun is (7120 en 69 cm) wil ik graag dat hij wat beter gaat eten. Ik weet wel dat het nog bijvoeding is maar heb ook het idee dat hij aan de borst erg weinig drinkt. Hij was vorige keer ook maar 200 gram in een maand aangekomen. Hij is over het algemeen wel vrolijk maar heeft wel behoorlijk last van eczeem waardoor we nu ook overgaan op Pepti voor zijn flesvoeding, om te kijken of dat misschien toch verschil maakt. Ook poept hij maar eens in de 3/6 dagen.



Wat zouden jullie doen? Je nog niet druk maken en gewoon blijven aanbieden?

Als je een papje wilt maken, moet je natuurlijk wel eerst kolven.

De laatste fles van de dag krijgt mijn zoon gekolfd en daar doe ik dan een paar eetlepels rijstebloem bij in. Het wordt er niet dik van, dus je kunt gewoon de speen die je normaal gebruikt, blijven gebruiken. De voedingsstoffen van de rijstebloem zitten er natuurlijk wel in, dus is het in ieder geval zwaarder dan alleen bv.

(Als ik werk krijgt ie ook gekolfde bv, en daar gaat dan ook rijstebloem in)

Wat geef je hem voor fruit en groeten?

Tot nu toe geef ik banaan, mango, peer (alles gepureerd met de staafmixer) en groenten ook gepureerd (boontjes, broccoli, worteltjes)

Koen vindt alles even lekker.

Nou, ik hoop dat er een tip voor je bij zit, succes!

Even los van het verschil dat Nikki flessevoeding krijgt en Niels BV, ook Nikki krijgt sinds deze week bijvoeding.



Haar “schema” ziet er nu zo uit:

07:00 uur -> fles

10:30 uur -> vers fruit (gepureerd, bv 1/2 banaan met 1/2 peer)

11:30 uur -> fles

15:00 uur -> fles

18:00 uur -> verse groenten (gepureerd, worteltjes doen het hier erg goed :wink: )

19:00 uur ->fles

23:30 uur ->fles



Als ze een papfles krijgt, haar laatste van de dag en soms ook de eerste van de dag, dan meng ik 3 schepjes rijstebloem pap door haar normale fles. Even laten staan zodat het goed kan intrekken en smullen maar.



Het enige dat ik je kan aanraden, vanuit mijn ervaring met zowel Lotte als Nikki: Maak het leuk, geniet ervan, maak er een lolletje van, laat ze spelenderwijs kennis maken met al dat rare spul. Lekker kneden met liga, een gekookt worteltje of een stukje banaan. Ook wat fruit op een lepeltje smeren en de kleine er lekker mee laten kliederen is :thumbup: . Mama lekker meedoen en veel gekke bekken trekken :mrgreen: (… en met die zelfde lach de zooi weer opruimen …? :wink: )



Je zegt het zelf al: het is bijvoeding. Het is geweldig als ze het snel doorhebben hoe het werkt, maar als dat niet het geval is, is het ook goed. Probeer je daar niet te druk over maken, het komt echt vanzelf.



Wel zou ik, als ik jou was, denk ik wat meer melk gaan geven of meer gaan kolven zodat je BV meer op gang komt. Als je toch over gaat stappen op FV, dan zou ik denk ik al wat meer gaan geven zodat hij wel op gewicht blijft. bel desnoods even met het CB, zij kunnen wellicht nog wat tips geven hoe je dit het beste aan kunt pakken (Zij hebben ook een schema over het afbouwen van BV en overstappen naar FV)



Succes!