Bijvoeding gaat nog niet vlotjes (lang)... wie denkt mee ;-)

Hallo dames,

Zouden jullie met me mee willen denken? Onze zoon is ruim 7 maanden en heeft de eerste 6 maanden enkel borstvoeding gehad. Super gegaan.

Met 6 maanden ben ik de BV gaan afbouwen. Inmiddels krijgt hij helemaal flesvoeding. De eerste week zijn we wat erg enthousiast geweest. Hij kreeg toen kunstvoeding (opvolgmelk), hapjes fruit en groente. Hij werd krijsend wakker 's avonds iedere paar uur.

Ahum :shifty:, daarvan geleerd dat je met zo’n kleine man veranderingen wat geleidelijker aan moet pakken.

We zijn toen teruggegaan naar enkel flesvoeding (om daar eerst aan te wennen). Eerst enkel gewone flesvoeding (nummer 1). Dat ging perfect. Na een week 1 voeding per dag van de opvolgmelk (nummer 2). Inmiddels 2 voedingen per dag van de opvolgmelk (rest van de voedingen nummer 1).

Sinds hij 2 opvolgmelk-voedingen krijgt, poept hij moeilijker. Vanochtend was het sinds zondag geleden. Het is groenig. Soms heel droog, vandaag klei-achtig (en hij deed er al moeite voor sinds gisteren).

Is dit gebruikelijk? De groene poep? Het vijf dagen niet poepen? Van BV weet ik dat het normaal is eenmaal per week te poepen, maar sinds hij kunstvoeding krijgt was het 1x per dag.

Omdat we de veranderingen zo geleidelijk doen (een per week), word ik nu wat onrustig of we niet gigantisch achter gaan lopen met hem bijvoeden (de fruit en groente).

Kunnen we beter hem eerst helemaal over laten schakelen op al zijn voedingen (5) opvolgmelk nummer 2? Of kunnen we beter dat even op 2 van de 5 laten en hem hapjes echt eten aan gaan bieden?

Ik heb het gevoel dat we hiermee aan het kwakkelen zijn en daarmee wat angstig dat hij niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Omdat met 6 maanden die behoefte verandert.

Verder is het een vrolijke knul die goed drinkt en goed plast.

Wie maakt me weer zelfverzekerd en voorzien van “een plan” :wink: :clap:

Cindy

ik denk dat je wel helemaal over kunt op nummer 2 hoor, die is beter afgestemd op zijn behoeften op dit moment… Wat je wel kunt doen is hem tussendoor wat extra water geven, omdat hij zo moeizaam poept… Voor wat betreft de bijvoeding gewoon per soort gaan introduceren?? (eerst drie dagen een soort fruit, en daarna pas een andere soort… zo ook met groenten)… en de hoeveelheden nog klein houden, langzaam opvoeren??

Je kunt ook beter de 1 en 2 voeding door elkaar mengen ipv flessen om en om…

Dus een fles van 180/6 drie schepjes 1 en drie schepjes 2, snap je?? Al die cijfertjes :lol:

Dat 1 of 2 dagen doen, dan twee dagen vier schepjes van 2 en twee van 1 en dan twee dagen vijf van 2 en één van 1.

En dan zit je met een week op volledige flessen van melk 2.

En dan ga je één fles verkleinen en geef je iets fruit met als “toetje” een kleine fles…

(tenminste, zo heeft het bij ons gewerkt :wink: )

Succes!!

Wat wij deden als Hieke slecht poepte is wat extra water bij de fles. Dus dan niet 180+6 maar 200+6. Werkte hier goed. 1x per week ontlasting mag, maar niet minder vaak. Verder idd de bijvoeding per soort introduceren. Ook ivm allergie, maar zeker ook voor de darmen om eraan te wennen. Achterlopen zal je niet denk ik. Het heet niet voor niks bijvoeding. Hij krijgt zijn voedingsstoffen echt wel binnen uit de melk voorlopig.

Dankjulliewel voor de nuttige tips!

Inmiddels geven we inderdaad flesjes “half om half”, half friso 1 en 2. En per flesje ook extra water. Het poepen van junior heeft nu minder lang op zich laten wachten. En hij moet er minder moeite voor doen.

Super, bedankt :dance: