Lieve allemaal,
in ons septembertopic is bijvoeding een hot item.
Ik ben even de literatuur ingedoken en kwam het volgende tegen:
Een groot onderzoek uit Maastricht, 2500 kindjes. Er is gekeken naar het moment van bijvoeden, duur van de BV en het onstaan van atopische klachten (asthma, eczeem, allergie).
En wat blijkt nu. De kindjes die later beginnen met bijvoeding laten een verhoogde kans op atopie zien!
De adviezen om pas na zes maanden te starten met bijvoeding zijn dus nog helemaal niet aangetoond en deze resultaten laten dus zelfs het tegenovergestelde zien.
Het enige waar zekerheid over is dat bijvoeden voor de vier maanden niet nodig is en dat BV (minimaal 7-9 maanden) in alle gevallen een beschermende factor voor het ontstaan van allergie is.
Ik vind het zo jammer dat er nu zo veel verschillende adviezen worden gegeven. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Ik word ook een beetje duizelig van al die verschillende adviezen.
De ene cb zegt: :naughty: niet voor de 6 maand.
De andere zegt: vanaf 4 maand mag best :snooty: .
Weer iemand anders zegt: Tot 6 maand zo min mogelijk en als je wilt beginnen, begin dan met groente (broccoli, bloemkool, boontjes, worteltjes) want dat is wat minder scherp dan fruit en dan vanaf 6 maand fruit toevoegen.
En hier op het forum lijken we soms allemaal wel voedingsdeskundigen.
Ik denk dat je naar je eigen situatie moet kijken en of er allergieën in de directe familie zit. En of je WILT beginnen met bijvoeden…
Ik ben het helemaal met Noor eens.
Als je hier op forum zegt dat je met 4 maanden bijvoeding geeft, dan krijg je me toch een lading kritiek over je heen.
Berg je dan maar.
Ik geloof erin dat als een kind een allergie heeft, dat die hoe dan ook wel aan daglicht komt.
Ander verhaal is als je heel lang bv geeft, das natuurlijk beste, maar als dat niet kan om welke reden dan ook, waarom zou ej dan niet mogen beginnen met bijvoeden.
maar waarom niet beginnen met bijvoeden bij 4 maanden als je wél bv geef :think: De enige reden wat ik terug kan vinden is het terug lopen van de bv
Vind het ook erg verwarrend maar ik geloof er niet in dat kinderen die tussen de 4 en 6 maanden verhoogde kans op allergie hebben! Volgens mij geeft je kind het zelf aan wanneer hij/zij eraan toe is!
Ik denk idd dat een allergie hoe dan ook aan het licht komt, maar in welke maten is dat dan?
Ik bedoel, ik ben allergisch voor huisstof, maar ik kan het ook opzoeken door overal vloerbedekking te leggen en altijd te stofzuigen ipv dweilen. En schimmels, daar gaan mijn darmen ook flink op werken, dus ik eet bijna nooit champignons enzo.
Denk dat het bij zo’n kleintje ook zo werkt. Hoe eerder je iets geeft waar hij allergisch voor zou kunnen zijn, hoe heftiger de reactie.
Ik ga beginnen als onze kleine aangeeft dat hij eraan toe is en niet eerder. Ik denk dat het hier niet lukt om tot 6 maanden te wachten, maar nog een week of 2 zou ik wel fijn vinden.
Die onderzoeken zijn fijn, maar zeggen natuurlijk niet zoveel. het zijn “maar” 2500 kindjes van de 180.000 kindjes die per jaar geboren worden.