Bijvoeding > Eerst fruithap of eerst groentehap?

Hallo,

Even een vraagje.

Binnenkort ga ik beginnen met bijvoeden (met ongeveer 6 mnd), maar ik zou graag willen weten waarmee jullie begonnen zijn.

Zijn jullie met de fruithap of juist met de groentehap begonnen en waarom?

Nog even een ander vraagje los van de poll;

Ik wil als ik begin met bijvoeden ook naar 4 flessen overgaan i.p.v. 5. Dat betekent dat de laatste fles (laat op de avond) gaat vervallen, maar denk niet dat de kleine van 19:30u tot de volgende ochtend 7:00u aan één stuk door zal slapen dan, is denk ik ineens wel erg lang.

Is het dan raadzaam om alvorens met groente of fruithap te beginnen nu eerst op 4 flessen alvast overgaan en dan de laatste fles om 19:00u/19:30u een papfles (Nutrix) geven om de nacht door te komen?

Of zouden jullie eerst met fruit of groente beginnen en dan een fles laten vervallen, kijken hoe dat gaat en dan eventueel als het nodig is nog een papfles geven? Want als de kleine een fruit of groentehap of beiden krijgt, zal misschien 4 flessen wel voldoende zijn om de nacht door te komen omdat dit meer verzadigd? :wink:

Groente, omdat dat minder zuur is. Andere reden is er voor mij eigenlijk niet.

En over die 4 en 5 flessen kan ik je geen raad geven. Met Stan zijn we met 4 maanden overgegaan naar 4 flessen, en dan in de laatste fles 2 eetlepels rijstebloem. Maar Stan is een goede slaper dus ik heb er verder geen problemen mee gehad.

ik ben gisteren begonnen met het geven van fruithapje (banaan) en dat beviel hartstikke goed.

de reden hiervoor is dat het buro me dit adviseerde om mee te beginnen.

groente leek me ook nog wat zwaar op de maag voor de eerste keer,maar mischien zit dat wel tussen mijn eigen oren hoor. :shifty:

banaan vond meneer in elk geval heerlijk. :thumbup:

ik kan niet over andere moeders praten,maar mijn ervaring hier is dat floris het prima doet op 4 flesjes van 230 cc plus 7 en een half schepje forte.de eerste krijgt hij om 08.00 en de laatste om 20.00 hij slaapt als een prins.

ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. veel succes :thumbup:

Wij zijn net voordat we aan het groente- en fruithapje begonnen overgegaan van 5 naar 4 flessen. Het ging eigenlijk vanzelf.

Wordt jullie kindje nog uit zichzelf wakker voor de laatste fles? Hier moesten we hem namelijk altijd wakker maken. Ik dacht ook, nee, die fles die moet nog om 10 uur anders wordt hij midden in de nacht wakker. Maar we hebben het gewoon vorig weekend geprobeerd en hij sliep net zo lang als anders. Dus van 7/half 8 tot 7/8 uur ongeveer. Wel doen we in de laatste fles wat rijstebloem.

Wij zijn met groente begonnen, maar vraag me niet waarom. Dat deden meerdere omdat het makkelijker zou zijn om dan aan meer smaken te wennen ofzo.

Het lukt hier trouwens niet om naast de groente en fruithap ook nog een fles te laten vervallen. Dus hij zit op 4 flessen en 2 hapjes sinds een paar dagen.

Het is toch weer even puzzelen. Heb je net een lekker ritme :doh: “moeten” ze groente en fruit :lol: :lol:

cees77 wrote:
Wij zijn net voordat we aan het groente- en fruithapje begonnen overgegaan van 5 naar 4 flessen. Het ging eigenlijk vanzelf.

Wordt jullie kindje nog uit zichzelf wakker voor de laatste fles? Hier moesten we hem namelijk altijd wakker maken. Ik dacht ook, nee, die fles die moet nog om 10 uur anders wordt hij midden in de nacht wakker. Maar we hebben het gewoon vorig weekend geprobeerd en hij sliep net zo lang als anders. Dus van 7/half 8 tot 7/8 uur ongeveer. Wel doen we in de laatste fles wat rijstebloem.

Wij zijn met groente begonnen, maar vraag me niet waarom. Dat deden meerdere omdat het makkelijker zou zijn om dan aan meer smaken te wennen ofzo.

Het lukt hier trouwens niet om naast de groente en fruithap ook nog een fles te laten vervallen. Dus hij zit op 4 flessen en 2 hapjes sinds een paar dagen.

Het is toch weer even puzzelen. Heb je net een lekker ritme :doh: "moeten" ze groente en fruit :lol: :lol:

Ooh, dus jullie zijn ook nog maar net over op 4 flessen als ik het goed begrijp?
Ik wil eerst het fruit of groentehapje introduceren denk ik en als één van de zojuist genoemden goed gaat, probeer ik de laatste fles eraf te doen denk ik.
Dus jij doet wel rijstebloem door de fles van 19:30u, maar hoeveel schepjes dan? En deed je toen je kleine nog op 5 flessen zat er ook al rijstebloem door of is dit sinds je op 4 flessen zit?
Sorry voor alle vragen, maar jou schema lijkt een beetje op de mijne en hoe ik het denk ik van plan ben binnenkort.

Tsja, net wat je zegt, hebben ze een mooi schema, moet je weer gaan puzzelen, haha, maar dat is niet erg. Lijkt me ook wel weer leuk om te zien hoe er van het fruit/groentehapje gegeten wordt. :D
cees77 wrote:
Wordt jullie kindje nog uit zichzelf wakker voor de laatste fles?

Soms, meestal niet.

@merel33 wrote:

groente leek me ook nog wat zwaar op de maag voor de eerste keer,maar mischien zit dat wel tussen mijn eigen oren hoor. :shifty:

juist niet... boontjes, worteltjes, bloemkool is juist licht verteerbaar... :thumbup:

We zijn begonnen met bijvoeden toen ze 6 maanden was en hebben het allebei aangeboden ('sochtends fruit en 'smiddags groente) en ze weigerde het allebei. We hebben toen wat fruit op haar speen gedaan en na een paar weigeringen at ze dat wel, bij groente lukte dat niet. We hebben toen maar besloten om eerst alleen fruit aan te bieden. Na een paar weken was ze wat fruit betreft helemaal om en at ze met veel plezier een hele geprakte banaan en besloten we maar weer om groente te proberen. Ze weigerde nog steeds en na een paar dagen hebben we de groente gemengd met banaan. Dat lukte wel en we maakten het stukje banaan dat we door de groente deden steeds kleiner, maar groente bij haar naar binnenkrijgen is nog steeds een drama. We zijn pas van 5 naar 4 flessen overgegaan nadat we met bijvoeding zijn begonnen en dat ging eigenlijk vanzelf, er kwam steeds meer tijd tussen de flesjes…

@Choco wrote:

Ooh, dus jullie zijn ook nog maar net over op 4 flessen als ik het goed begrijp?

Ik wil eerst het fruit of groentehapje introduceren denk ik en als één van de zojuist genoemden goed gaat, probeer ik de laatste fles eraf te doen denk ik.

Dus jij doet wel rijstebloem door de fles van 19:30u, maar hoeveel schepjes dan? En deed je toen je kleine nog op 5 flessen zat er ook al rijstebloem door of is dit sinds je op 4 flessen zit?

Sorry voor alle vragen, maar jou schema lijkt een beetje op de mijne en hoe ik het denk ik van plan ben binnenkort.

Het is prachtig om te zien hoe hij zit te smullen :inlove:

Wij zijn pas sinds 1,5 weken over naar 4 flessen. Hij werd echt niet meer wakker. Ik heb het gewoon geprobeerd. En hij sliep lekker door. De eerste nacht werd hij wel rond middernacht wakker en heb ik hem even opgepakt, speentje erin en hij viel weer in slaap. Als je kindje niet meer wakker wordt voor de laatste fles, zou ik het gewoon eens proberen zonder.

Rijstebloem deed ik vantevoren ook een beetje door de 5de fles. Nu door de vierde. Ik doe 210+7 voeding en dan een royale eetlepel rijstebloem. De rijstebloem doe ik eerst mengen met kokend water (en dan flink schudden want anders heb ik echt alleen maar klonten) en dan het water aanvullen tot 210 en tot de juiste temp. Dan voeding er pas bij.

Wij zijn overgegaan op 4 flessen toen hij zijn fruit- en groente goed at.

Maar eigenlijk had dat al eerder gekunnen denk ik, want we zijn vandaag op het cb geweest, en hij kan nu al naar 3 flessen.

Hij heeft dus maar een week 4 flessen gehad.

In de avond doen wij er ook rijstebloem in, zo slaapt hij van 19.30 tot 07.00.

Af en toe word hij weleens wakker, en dan gaat de speen erin en dan slaapt hij verder.

Met fruit of groente beginnen, ik ben met de eerste volgens het boekje met groente begonnen, en met Lucas dit keer met fruit.

Ik kan geen verschil geven eerlijk gezegd.

Ik ben begonnen met fruit. Vond het zo onnatuurlijk op de een of andere manier om te beginnen met groente :shifty:

@Mip wrote:

Ik ben begonnen met fruit. Vond het zo onnatuurlijk op de een of andere manier om te beginnen met groente :shifty:

Hier keek de oppas me ook raar aan hoor toen ik zei dat hij rond 9 uur bloemkool te eten kreeg :mrgreen:

Vond de kleine het lekker?

fruithap

zei het cb met 4 maanden fruit en 5 maanden groenten

en dacht fruit is lekkerder dus kan ze eerst aan lepel wennen met zoet en daarna gaan we stapje verder en ze lust alles!!

groente op aanraden van het cb omdat de fruit veel zoeter is als je daar mee begint kan het vaak zo zijn dat ze de groente hap gaan weigeren of dat echt zo is geen idee ben bij alle 3 met worteltjes begonnen :mrgreen:

@sabrina27 wrote:

groente op aanraden van het cb omdat de fruit veel zoeter is als je daar mee begint kan het vaak zo zijn dat ze de groente hap gaan weigeren of dat echt zo is geen idee ben bij alle 3 met worteltjes begonnen :mrgreen:

Een hele zoete groente :mrgreen: :wink:

@cees77 wrote:

@Mip wrote:

Hier keek de oppas me ook raar aan hoor toen ik zei dat hij rond 9 uur bloemkool te eten kreeg :mrgreen:

Vond de kleine het lekker?

Nope, nogal niet :lol: :lol: Een vacuum getrokken bekkie bij de eerste keer banaan.

@cees77 wrote:

@sabrina27 wrote:

Een hele zoete groente :mrgreen: :wink:

ja haha maar dat raade ze ook aan om met worteltjes tebeginnen maar ja denk dat het weinig uitmaakt waar je mee begint alles is nieuw voor die kleintjes

hier eerst fruithap, zowel bij Sarah als bij Eva Lynn, gewoon omdat ik daar een potje van had staan :mrgreen:

Ik ben begonnen met groente, omdat fruit wat zuurder is en ze soms iets wat last van het zuur had. Dit was een goede keus.

Ik ben eigenlijk eerst met pap begonnen; niet in een fles maar dikker en met een lepel (ik gaf BV en dat mengt zo moelijk :lol: ). Kon daardoor ook een voeding laten vallen.

Verder met groente begonnen - lichter verteerbaar en om te voorkomen dat de groente niet meer geaccepteerd zou worden na het zoetere fruit.