bijvoeding 6mnd hoe, wat en wanneer? nieuwe vraag!

we zijn hier begonnen met een fruithapje



hij krijgt ongeveer 50 gr (half potje) of vers geprakt

moet ik dan wel een fles geven? voorheen kreeg hij een fles van 180, die heb ik verlaagt naar 150



en hoe werkt het met groente hap, laat je dan ook een fles weg, of minder? :think:



hoe ziet jullie schema eruit van 6mnd

je hebt aan mij ws niks, hij krijgt hier gewoon zijn wortel en daanra nog gewoon zijn volle fles, van 210, en dan zie ik wel wat hij laat staan :oops:



maar jah, hij is ook onverzadigbaar :oops:

haha mooie ben jij :stuck_out_tongue:

Na een fruithapje gaf ik nooit geen fles.

8:00 een fles

10:00 fruit(hapje)

12:00 fles

15:00 tussendoortje (liga/soepstengel/rijstwafel)

rond etenstijd warme prak, en daarna nog een flesje van 100cc.

Uiteindelijk kreeg ze meer binnen, en begon ze de fles zelf af te bouwen. Toen we op 40cc melk zaten zijn we met de fles gestopt, en zijn we overgestapt op wat diksap.

20:00 fles



Maar het is nog BIJvoeding, dus ik zou nog niet echt een fles gaan vervangen…

als je net begint is het echt BIJvoeding. dus gewoon een normale fles geven. als hij fruit/groente echt lekker vind en er ook flink van eet kun je fles verminderen of weglaten.





Sebastian was echt aan bijvoeding toe en at gelijk al heel wat weg. ik heb toen zijn schema omgegooid zodat hij niet meer om 22.30 een laatse fles kreeg maar eerder.



zijn schema ziet er nu ongeveer als volgt uit:



7.00/7.30 230+7 en een paar schepjes rijstebloem

11.00 fruithap (klein potje met 1 liga/ groot potje zonder liga, wissel ik af)

12.00 een broodkorst (of 2)

13.00 fles 200+6

17.00 groente, groot potje en soms wat stukjes groente van ons

18.30/19.00 230+7 en 3 schepjes rijstebloem



hij is een slechte slaper dus de tijden willen nog wel eens wisselen, als hij slaapt maak ik hem liever niet wakker.



probeer gewoon wat uit zou ik zeggen, als hij de fles niet meer leeg drinkt kun je hem altijd minder doen.



vind het altijd weer zo’n mijlpaal als de flessen er langzaam af gaan. dan zijn ze geen ‘baby’ meer.ik merk wel aan Sebastian dat hij steeds meer behoefte heeft aan vaster voedsel. de laatste dagen laat hij regelmatig wat staan in de fles, soms wel 100cc. en als wij eten en drinken dan kan hij het wel uit onze mond kijken en probeert het vaak ook te pakken :inlove:

Bij 6 maanden gaf ik Katie dit op schema:



08;00 fles

10;00 fruit

12;00 broodkorstje + 150cc fles

15;00 fles

17;30 groentepotje (vanaf 6 maanden)

19;00 fles en dan naar bed…

wij zijn pas met brood gestart met 8 maanden…

Hij krijgt nu fruit, hoe reageert hij daar op? :mrgreen:

Verschillende dingen al geprobeerd (passend bij zijn leeftijd), zodat je enigsinds zekerheid hebt dat als hij uitslag krijgt je weet dat het echt van de nieuwe groente zijn?



Ik zou het lekker zo laten qua hoeveelheid melk, tot hij het echt lekker vind, en meer eet daarvan. En ook echt Verzadigd raakt van het eten.

Ik zou wel je eetschema aanpassen aan de tijden dat hij melk krijgt, zoals Romata doet, 2 uur ofzo er tussen laten.



Dit is slechts mijn advies, misschien beetje meer dan je vroeg :oops: en dan eentje waar je helemaal niet om vroeg maar ik het toevallig in een ander schemaatje zag:

Brood zou ik mee wachten, tot je hem op de groente hebt zitten en dezelfde reden als ik eerder aangaf, hij nergens raar/vreemd op reageert (allergisch). Zodat als je met gewoon brood begint, je eventueel daarna kan uitsluiten of hij gluten allergie heeft.

Haha ik zit ook met dit issue…



Wij zitten trouwens op 4 flessen… Gister heeft ie voor het eerst een pyama papje gehad en dat vond ie smullen, met de smaak banaan.

Verder geef ik gwn 1 potje groente of fruit ( we slaan wel eens een dag over net als gister… Want hij was maandag ook niet zo drinkerig.



Hij krijgt hier trouwens meestal rond 7 uur het laatste hoor, dat gedoe met 8 uur is zo;n geeikel :stuck_out_tongue:



dus 7, 11, 3, 7 fles en tussendoor als ik hem zie happen of ie honger heeft krijgt ie of vers fruit of pottie… Hij vind alles lekker… Door die potties gooi ik vaak een liga koekje.

dank jullie voor de antwoorden :smiley:



tot nu toe geef ik eerst fruit, net wat sweet-love zegt, om te kijken hoe hij reageert en dan over een paar weken starten met groente/warm eten



tot nu toe vind hij het lekker en is hij gewoon teleurgesteld als het op is 8)



dus ik ga het nog echt als tussendoortje geven en als het meer wordt gaan we vanzelf minderen :slight_smile:

Ja ik begon ook eerst met fruithapje en als het goed ging, bij 6 maanden beide… bij 5,5 maanden kreeg ze fruitpotjes.



geniet ervan :inlove:

Ons mannetje is nu 6 maanden (en een hele week :smiley: ) Hij kreeg al met 4 maanden wat fruit en groenten op advies van CB



Nu is het schema als volgt



rond 7 uur fles

rond 10 fruit (maak (nou ja prak/staafmixer bijnal altijd zelf) bijv 1 banaan

met halve sinaasappel, of een peer enz)

rond 12 fles (soms eerst een broodkorstje en dan fles)

rond 16 fles

rond 18 Warm eten. Kook ook alles zelf

rond 20 Fles.



Alle flessen 180 + 6





Ik hoop dat je er wat aan hebt

Raar dat veel cb het zeggen want darmpjes zijn nog niet gerijpt. Ik ken iemand die van de week ook fruithapje heeft gegeven van de week maar uiteindelijk geen succes was. baby had hele nacht last van krampjes!

niet zo raar hoor dat het CB dat zegt, Wij kregen dat advies ook alleen toen van de onze kinderarts en dieetiste :slight_smile:

ik heb nog even een vraag



gister bij het cb geweest en m`n mannetje was iets te zwaar volgens de curve :think:

nu moet ik langzaam aan een fles gaan afbouwen, het schema was eerst



8.00 fles 180 + 6 scheppen 1 jbpm

12.00 fles 180 + 6 scheppen 1jbpm

14.00 fruit vers gepureerd

16.00 fles 180 + 6 scheppen 1jbpm

20.00 fles 180 + 6 scheppen 1jbpm 1 rijstebloem



nu wordt het :

8.00 fles 180 + 6 scheppen 1 jbpm

10.00 fruit vers geprureerd (mag zoveel hij wil)

12.00 fles 180 + 6 scheppen 1 jbpm

16.00 groente hap en daarna een fles van 90 + 3 scheppen 1 jbpm

20.00 fles 180 + 6 scheppen 1 jbpm



rijstebloem mag ik dus niet meer geven



nu is hij met de laatste fles steeds moeilijk aan het doen, hij duwt hem weg en krijst de boel bij elkaar, zou ik die fles een uur eerder moeten doen ?

het is nu steeds een strijd om hem die fles te laten eten :roll:

ik zou em juist later doen (of de fles ervoor kleiner/weglaten). Als ie em wegduwt, lijkt me dat ie geen trek heeft?

Maar ja, kan ook zo zijn dat ie te moe is bijvoorbeeld. Kwestie van uitproberen denk ik…

ik heb het geprobeerd om 19.00 en dat gaat goed, hij is dus gewoon te moe om 20.00!