Bijvoeden en CB, echt schokkend hun advies

Bij het cb zijn ze echt gek geworden hoor :shock: :shock: .

Ik hoef pas weer over 2,5 maand terug, dus dan is mijn dochter al 6,5 geweest. Ik vroeg de arts of ze vast kon vertellen hoe dat dan zat met bijvoeden. Met 6 maanden moest ze volgens haar het volgende krijgen:

7.30 fles 2200cc en 2 eetlepels nutrix

10.00 klein potje fruit

11.30 bord pap met 200cc melk en 5 eetlepels bambix

3 uur volle yoghurt of volle kwark

17.30 groente aardappels en vlees zonder zout toevoeging. gepureerd.

±18.30 fles 200cc met 2 eetlepels nutrix.

Dit ziet er allemaal niet zo gek uit, maar het gekke is, dat je van de arts de een op andere dag hierop over moet gaan

Gevraagd of ik het goed begreep, niet eerst langzaam wat hapjes fruit en groente en een fles minder, dus 4 flessen met bijvoeding, NEE moest echt in ene keer.

Viel zowat van mijn stoel, heb dat ook gezegd, kan toch niet in ene keer van 5 flessen naar 2 gaan en zoveel vast voedsel :shock: .

ik zei nog moet ze niet eerst naar 4 flessen, daar had ze nog nooit van gehoord.

Heb echt paar keer gevraagd begrijp ik het wel goed. Het is toch de bedoeling dat je langzaam over gaat op vast voedsel, volgens haar niet.

Het beste was om het zo in een keer te doen. :shock:

Wat een adviezen, zit hier nog zo :shock: :shock:

Maar goed zoals jullie begrijpen ga ik dat uiteraard niet doen. Ik heb het echt helemaal gehad met het cb, wil jullie dus om tips vragen wat betreft bijvoeding.

Ik wilde als volgt starten, 4 flessen op een dag. S’morgens en s’avonds rijstebloem erdoor. Dan beginnen met paar hapjes fruit 2 a 3 s’morgens en dan s’avonds paar hapjes groente. Dit geleidelijk aan wat verhogen.

Wat is dan de volgende stap?? Wanneer gaan ze over op 3 flessen??

Kunnen jullie mij jullie sxhema’s eens laten zien, zodat ik een idee heb.

Wanneer mag je sinaasappel met liga geven bv??

Zoals je ziet heb ik wel vraagjes, dit ga ik dus echt niet meer op cb vragen, hoop dat jullie me wat kunnen helpen.

Tussen maand 4 en 6 zit geen afspraak meer. WIj zijn ook met 4 maanden en 1 week naar het cb geweest en de volgende keer is met 6 maanden en 1 week. Dat komt dus ongeveer op hetzelfde. Tot die tijd wil ik niet beginnen met bijvoeden. Ja, misschien met rijstebloem, maar ik ben er nog niet uit.

Over en week of 2 wil ik dus misschien overstappen op 4 (grotere) flessen met 1 of 2 keer met rijstebloem en een week of 2 later langzaamaan wat groente geven en weer wat later wat fruit erbij.

Stom dat ze het advies geven om in een keer heel het menu om te draaien en dus van helemaal melk over te stappen op gewoon eten. Zou ik geloof ik nooit doen. Pech cb, ik luister niet :shifty:

ik moest het gewoon langzaam opbouwen nu bijna 3 jaar geleden

ik ben met 4 maanden begonnen met bijvoeden misschien is dat het verschil?

Luna zat toen geloof ik ook al op 4 grote flessen en bleef meer en meer vragen en toen ik ging bijvoeden was het eigenlijk gelijk goed

maar ik zou zeggen probeer gewoon een paar hapjes en kijk naar hoe ze erop reageert ik zou niet van de ene op de andere dag een heel voedingschema omgooien maar bijvoorbeeld bij de middag fles eerst een paar hapjes fruit en dan 1 schepje voeding minder of misschien zelfs wel 2 maar goed dat merk je vanzelf als ze veel overhoud

en dan een week later dat je op een heel potje fruit zit ipv een fles en dan pas de volgende fles weg werken met groente of yoghurt/kwark

in 1x overstappen? het is toch BIJvoeding?

Ik denk dat je hier genoeg ervaringsdeskundigen hebt idd! Succes ermee, ook met je CB!

Ik zou zeggen kijk naar je eigen kind,ik gaf bv en wilde dus voor de 6 maanden nog niet gaan bijvoeden,nu waren wij met de oudste met 4 maanden aan het het verhuizen ne door stress liep mijn bv terug en ze wilde geen fles ben toen eerst begonnen met fruit.

Bij de 2de ook eerst begonnen met fruit en pas een wat later met groente.

Maar doe waar je het zelf het fijnste bij voelt het is jou kind hoor en niet een kind van de arts,ze zijn ervoor om je te sturen in de opvoeding en niet om te dwingen.

En voor de 6 maanden hoeft het echt niet meteen.

Als je doet wat het cb zegt weet je zeker dat je kindje honger heeft de eerste dagen :shock: . Ze snappen vast voedsel nog niet, de darmen zijn er nog niet aan gewend. Kortom, langzaam opbouwen. Ik ben 3 jaar geleden begonnen met wat fruit. Fijngeprakt vers fruit en dan zien hoeveel hapjes ze wilde eten. Een paar dagen hetzelde, om aan de smaak te wennen, en dan wat anders proberen. Banaan, appel en peer gaat vaak goed (lekker zoet). Aardbei vond ze ook heerlijk, maar dat schijn wat allergie betreft soms problemen te geven. Daarna 's avonds wat geprakt of gepureerd fruit geven en dat langzaam aanvulen tot aardappels-groente-vlees (of kaas of ei).

Volgens mij merk je vanzelf aan je kindje of ze het vaste voedsel verdraagt en lekker vindt. Op je gevoel af gaan dus en je zeker door jouw cb niks wijs laten maken.

ik ben gewoon op mijn eigen tempo overgestapt (dat van iris lucas en thomas dan he)

ben met 4 maanden begonnen met de eerste hapjes fruit, maar hield wel de zelfde hoeveelheid melk aan, later toen ze steeds meer ging eten, liet ik een fles vervallen, zo ging ik steeds een stapje verder…

Lars krijgt nu 4 flessen van 180 cc met 6 schepjes en in de laatste fles (van 19.30 uur) doe ik 2 a 3 eetlepels rijstebloem in. Hij vindt het allemaal prima.

Vanaf volgend weekend wil ik beginnen met een paar hapjes fruit. Dit een paar weekjes volhouden en daarna verder gaan met groente.

Tussen het vorige bezoek bij het CB en het nieuwe bezoek zit bij ons 2 maand.

Ik volg de rest van de reacties ook even mee. Ben erg benieuwd naar een schema.

Groetjes

hoi Tammy

wij zitten bij hetzelfde cb.

Quincy heeft het volgende schema:

900 papfles 250

1100 fruit 100

1300 bordje pap(opvolgmelk en bambix) 200

1500 50 cc sap en een soepstengel/lange vinger

1700 groente 200 en een danoontje

1900 papfles 200

wij zijn begonnen met bijvoeding met 4 maanden.

bij mijn oudste hebben we dit ook gedaan,en mocht het ook van het cb.

ook bij Quincy hadden we goedkeuring van het cb.

maar we hebben het ook niet in een keer geintroduceerd.

eerst een beetje fruit erbij,toen een papfles,daarna groente,en later nog een papfles.

het flesje tussen de middag hebben we als laatste vervangen voor een bordje.

hoi Tammy

niks van aantrekken het is jou kind en jij weet het beste wat ze nodig heeft.

wij zijn begonnen met 4 flessen en beetje fruit

je ziet ook vanzelf wanneer ze toe is aan half potje en wanneer ze een hele op kan.

en vergeet niet elke kind is verschillend.

Nikki kijkt het eten uit je mond en eet alles wat je geeft.

net een kliko :oops:

we zijn langzaam met groenten begonnen en ze at daar steeds meer van op toen ze een heel potje groenten is gaan eten is er 1 fles afgegaan.

nikki dronk de flessen niet meer leeg en zat wel steeds hap bewegingen met haar mond te maken.

ze krijgt nu dus brood tussen de middag met fles.

haar schema nu is:

9.00 fles 210cc

10.30 fruit heel potje.

13.00 boterham zonder korst en fles 150cc

15.00 liga met 60cc roosvice

17.00 potje groenten en danoontje.

21.00 fles 210cc

geen pap nikki hoeft dat niet gaat ze huilen.

@snips wrote:

hoi Tammy

wij zitten bij hetzelfde cb.

Quincy heeft het volgende schema:

900 papfles 250

1100 fruit 100

1300 bordje pap(opvolgmelk en bambix) 200

1500 50 cc sap en een soepstengel/lange vinger

1700 groente 200 en een danoontje

1900 papfles 200

wij zijn begonnen met bijvoeding met 4 maanden.

bij mijn oudste hebben we dit ook gedaan,en mocht het ook van het cb.

ook bij Quincy hadden we goedkeuring van het cb.

maar we hebben het ook niet in een keer geintroduceerd.

eerst een beetje fruit erbij,toen een papfles,daarna groente,en later nog een papfles.

het flesje tussen de middag hebben we als laatste vervangen voor een bordje.

Kange vinger :shock: die zou ik dus niet geven voor 1 jaar zou eerder zo’n nijntje koekje geven

Quincy vind nijntje koek niet lekker.

dus dan een lange vinger.

mijn zoontje heeft dat ook altijd gegeten en hij heeft er ook niets aan over gehouden.

Maar koek is geen must toch?

Ik zou dan eerder een rijstwafel (je hebt een babyvariant), of een soepstengel oid geven.

Ik vind het schema van de TS ook nogal, uhm… schokkend.

Zeker voor een baby van net 4 maanden.

Ik zag er zelfs vlees bij staan!

En volle yogurt of kwark…?

En dat van de ene op de andere dag.

Ik twijfel niet aan jouw gehoorkwaliteit, of interpretatievermogen, maar dit kan toch niet serieus bedoeld zijn?

Ik vind het al apart dat steeds meer CB 's adviseren om met 4 maanden al bijvoeding te gaan geven, maar dan ook nog het menu van zowat een peuter voor te schotelen?

Echt bizar…

Hoe je het moet doen, kan ik je niet vertellen, alleen hoe ik het zelf bij mijn zoon aan ga pakken.

Die krijgt nu 4 x 200 cc, en 1 keer 165 cc.

Die 165 cc is om 18.30 en die willen we uiteindelijk als we naar 4 flessen gaan laten vervallen, en de voeding van 21.30 (laatste voeding) rond 19.30 gaan geven.

Ik wil pas met 6 mnd overstappen naar 4 voedingen.

Dan ga ik ook starten met in de late ochtend wat fruit, en uiteindelijk rond het avondeten wat groente.

De laatste fles word een papfles.

En vanaf daar zie ik het wel weer, eerst maar eens kijken hoe die stap gaat.

Ik verbaas me ook over sommige dingen die kinderen al krijgen hoor!

Niks mis met een lange vinger, maar Amy krijgt dat zelfs al zelden. Die gaat stuiteren van de suiker. Danoontje krijgen ze ook nog lang niet.

Barst ook van de kleurstoffen…

IEder moet het zelf weten uiteraard, maar dat schema wat Tammy heeft gekregen vind ik echt schokkend…

anneke…

Jij geeft nu ook 5 voedingen per dag…wanneer zou jij dan een fruithapje geven??? Wij hebben voeden op 9.00 - 12.30 - 16.15 - 19.00 en 22.15

Wij zouden graag de laatste voeding eerder willen maar eerder beginnen s’ochtends is voor onze kleine geen optie. We hebben het geprobeerd maar hij komt net zo goed rond die tijd weer.

@knuffeltje wrote:

Jij geeft nu ook 5 voedingen per dag…wanneer zou jij dan een fruithapje geven??? Wij hebben voeden op 9.00 - 12.30 - 16.15 - 19.00 en 22.15

En als je dan alle flessen een beetje ophoogt, een half uurtje uitstelt en dan maar 4 flessen geeft? Of wil je op 5 blijven zitten tot het bijvoeden?

Dan is het dus 9-13-17-21.30 ofzo.

het liefst zouden wij naar de 4 willen gaan aangezien ik ook nog steeds borstvoeding geef… Alleen bij de laatste 2 voedingen komt er gelijk een fles achter aan aangezien ik dan geen genoeg borstvoeding heb ivm met de drukte hier(eten klaar maken,kleine man eten geven,zaak enz) Mocht ik de laatste 2 voedingen 1 kunnen maken dan zou ie waarschijnlijk ook geen fles meer hoeven maar helaas. meer kan ik niet geven… misschien toch maar dan een fruithapje/groente geven i.p.v de fles…hmm je brengt me op ideeen :smiley: thnx Maar met de borstvoeding gaan we (jammer) genoeg mee stoppen aangezien ik weer aan het werk ga en mijn man het weer van me over neemt… (k zie hem nog geen borstvoeding geven :mrgreen: ) maar ik kan het altijd eens proberen om van 5 naar 4 te gaan en tussendoor een fruit of groente hapje te geven… ben benieuwd.

Hallo allemaal,

Erg interessant om te lezen wat jullie kleintjes allemaal krijgen.

Wij hebben net het 7,5 maand consult gehad op het frustratiebureau. Ze waren erg blij dat we op drie flessen zaten en een fruit en groente hap. We mogen nu boterhammen ( 1 of 2 wat hij wil :shock: ) geven en yoghurt uit een drinkbeker (puur, zonder diksap oid) en een fles (en evt het potje fruit) halveren

Dus van

's morgens: fles pap (180+6+bambix)

tussen de middag: fruit+fles (180+6)

's avonds groente+ fles (180+6)

Gaan we naar

's morgens: fles pap (180+6+bambix)

tussen de middag: boterham + half potje fruit+ halve fles (90+3)

's avonds groente+pure yoghurt + fles (180+6)

Net 1 dag geprobeerd, boterham met boter en fruitpotje smeersel vindt hij geweldig, yoghurt gaat er ook makkelijk in. Fruit hebben we heerlijk het hele potje en de middag fles bouwen we maar langzaam af denk ik, heb nu 150+5 gegeven.

Met 4 flessen opvolgmelk krijgen ze volgen het bureau met 6-7 maanden echt te veel!

Groetjes!!