Ik heb even een vraag namens een vriendin van me.
Ze heeft 3 dochters en de middelste van 2,5 heeft de nare gewoonte opgepikt om te gaan bijten.
Inmiddels is het zo erg geworden dat ze vandaag haar 15 maanden oude zusje tot bloedens toe heeft gebeten.
De kleine meid is verbaal heel goed, snapt prima wat je zegt en uitleggen dat het niet mag en dat het pijn doet, zou dan een oplossing moeten zijn, ware het niet dat ze zich op dat gebied blijkbaar niets van haar ouders aantrekt
Imiddels zijn ze bang dat de jongste dit gedrag ook gaat overnemen en zijn ze op zoek naar een manier om dit gedrag af te leren.
Terugbijten is eigenlijk geen optie dus graag een manier waar verder geen “lijfstraffen” aan te pas komen.
Alvast bedankt!!
Ik zou haar belonen voor het “niet bijten” .
Bijvoorbeeld samen een mooi papier maken met vakjes en daarop mag ze een stikker plakken als ze een dag niet gebeten heeft.
Bij een vol vel mag ze een kadootje uitzoeken.
Hier is de oudste erg gevoelig voor beloningssystemen.
Succes!
Alternatief geven?! Als je zin heb om te bijten, dan bijt je maar in (een plank, in het kussen, een appel enz…) hier nam Nancy automatisch zelf een alternatief door in de bank te bijten. Slaan mocht namelijk niet, maar wel op de bank. Dus dan ook maar bijten in de bank (en dan stiekem een smerig goedje erop smeren…sindsdien blijft alles bijtvrij hahaha).
Rivella, ik ga met Nancy mee voor het alternatief.
Ik doe dit bij Niels ook met slaan etc. Ik zeg als je wilt slaan ga je maar naar buiten en pak je een tennisrack. en een balletje. Als je wilt bijten, kun je een boterhamkorst krijgen daar bijten we in. Als je wilt gooien ga je maar naar buiten met een bal gooien etc…
dit werkt echt heel goed, maar Niels is in dat opzicht vrij toegankelijk.
Een zoontje van een vriendin van mij heeft ook een hele lange tijd (tot >6) gebeten. Hier was als je goed ging kijken naar het hoe en waarom t och echt wel meer aan de hand. Bijten was een vorm van negatieve aandacht vragen die hij daarmee kreeg. De ouders hadden het zelf niet in de gaten, vonden dat ze het kindje echt genoeg aandacht gaven. Maar dit was niet de aandacht die hij nodig had. Pas toen ze bureau opvoedhulp hadden ingeschakeld en ze van daaruit opvoedtips hebben gekregen ging ook het bijten vanzelf beter.
Succes voor hun, want het is nooit makkelijk en het getuigt van enige lef om naar je zelf en je opvoeding te durven kijken.
Natas
Hier bij R dus ook hetzelfde probleem gehad(was ook 2,5 toen), van alles geprobeerd (alleen terugbijten niet) maar uiteindelijk als ze nog een keer zou bijten moest ze in zeep bijten.
En ja toen ze beet heb ik een stuk zeep gepakt en haar daar in laten bijten en toen was het zo over.
Vond het wel moeilijk maar heb het uiteindelijk maar 2 of 3 keer hoeven doen en sindsdien heeft ze nooit meer gebeten.