bijten!

ok,ik zoek dus tips om het bijten af te leren.

als we aan tafel zitten om te eten of we zitten achter de pc dan komt ze aan ons been hangen om aandacht vragen en als ze die niet krijgt dan bijt ze.

Nu heeft ze gisteren zo hard in men zij gebeten dat ik van het schrikken een tik op der mond heb gegeven :oops:

dit is dus niet de goede manier.

Nu proberen we haar duidelijk neen te zeggen om haar dan vervolgens 5 minuten in haar park te zetten (zonder speelgoed uiteraard)



Maar is dit wel de goede manier om een 1 jarig kind te straffen?

en hoe leer ik dat bijten af?

:roll:

De jongens hebben dit ook 1 keer gedaan ik heb toen terug gebeten (wel zacht natuurlijk) en gezegd dat het heel au doet

Hier hebben ze het nooit weer gedaan

succes ermee

Lastig is het, mijn derde had het best sterk, de andere twee deden het na een paar keer niet meer…



In het park zetten zou ik sowieso niet doen, zeker niet zo lang. Dat begrijpt zo’n kleintje echt niet. Vaak zeggen ze dat je de leeftijd aan moet houden om ergens te zitten, dus bijv. met 2 jaar 2 min op de gang. Met 3 jaar 3 min…



Ik weet niet of het zo verkeerd is om een tik te geven, aangezien het een reflex was en bij dieren werkt het net zo. Raar misschien dat ik daar over begin, maar het is wel zo. Zeker die jonge dieren leren het op deze manier, dus zo fout kan het niet zijn, zo de eerste keer…



Nu weet je dat ze het kan doen, en ben je ermee bezig hoe je het volgende keer wil oplossen. Zelf pakte in hem bij de handjes, liet hem mij aankijken en zei duidelijk "niet bijten’ Om vervolgens iets heel anders te gaan doen (uit de situatie halen). ALs je achter de pc zit en ze wil aandacht, dan sta je bijv op nadat je het heb gezegd, en pakt wat drinken ofzo, Of gaat even met haar speelgoed, gegaradeerd dat zij daar dan ook net mee wilde spelen…



Veel succes, ik hoop dat je nog meer tips krijgt!

eh… hier 2 bijtertjes (gehad)



Peet beet vaak en Mies doet het ook.



Maar mijn ervaring is dat je het niet kan afleren, alleen kan voorkomen.

Als je het lang en vaak genoeg voorkomt, word het uiteindelijk minder.



Peet beet als hij zich gefrustreerd voelde, idd als hij aandacht vroeg en dit niet kreeg. Of als hij speelgoed wilde en dit niet kreeg of mocht, of als hij drinken vroeg en nog even moest wachten… enz.



We zijn de signalen gaan herkennen en pakten hem dan vooraf al op en zette hem weg van ons en van andere kinderen.

Hij heeft tussen 11 maanden en 3 jaar af en aan wel gebeten, het werd wel steeds minder frequent en ergens net na zijn 3e was het ineens over.



Het heeft echt te maken met nog niet verbaal kunnen aangeven wat er is, wat ze willen.



Mies doet het nog, voornamelijk als hij moe is en dan aandacht/speelgoed/eten of iets anders wil.



Dan komt hij bij me, heb ik geen tijd en zie ik al dat hij hangerig is.

Dan MAAK ik toch even tijd, tijd om hem in zijn kinderstoel te zetten en af te leiden met iets of even voor de tv.

Lukt me dat niet en val ik in de valkuil van alleen zeggen "nu even niet, je moet even wachten… dan kan ik er op wachten dat hij bijt.



Met 1 jaar al echt straffen hiervoor is eigelijk niet zinvol, ze leggen echt de link nog niet tussen het bijten en het zitten in hun park zonder speelgoed.

Consequent voorkomen is dan beter.

Komt ze bij je, heb je geen tijd, pak haar dan direct al op en zet haar even weg.

Daarmee maak je ook duidelijk dat het jou nu even niet uitkomt en krijgt zij geen gelegenheid om te bijten.



Het geweten is pas uitontwikkeld op veel latere leeftijd, rond de 3 begint het eerste besef ervan te komen en pas rond 7 jaar kun je echt zeggen dat kinderen goed onderscheid kunnen maken tussen goed en fout en slecht gedrag en wenselijk gedrag.



Vaak zeggen moeders dat hun klein van net 1 of net 2 echt wel weet wat wel en niet mag, maar het is vaak meer dat ze bepaalde uitdrukkingen bij ouders en bepaalde reacties zijn gaan linken aan hetgeen ze doen. Beseffen dat je eigelijk wat anders verwacht doen ze echter niet.

En vaak geldt een gebod ook maar zolang als dat jijzelf in zicht bent.

Mama de kamer uit, verbod de kamer uit… zoiets.



De eerste 3 jaar zijn echt bikkelen als het op gedrag aan en afleren aankomt.

bedankt voor jullie tips.

Ik kon zelf ook wel al zeggen dat “straffen” door in de box te zetten niet echt helpt,wordt ze alleen maar overstuur van en ze begrijpt het toch niet.

Maar manlief denkt dat ze het uiteindelijk wel begrijpt

:roll:



die moet ik trouwens ook beetje opvoeden hoor,als ze soms een nee krijgt van mij,gaat ze heel hard huilen bij papa en die geeft nogal heel snel toe :roll:



ach ja,het hoort er bij,mijn moeder zei ook al dat het een fase is…

neen zeggen is dus de boodschap :slight_smile:

ik zou ook consequent echt nee blijven zeggen (bij meerdere dingen hoor :stuck_out_tongue: ).

Maar ik heb (nog) geen bijtertje gehad.



Succes meid :thumbup: