Bijna naar school!

Hoi hoi allemaal,

Het is bijna zover…eind september gaat Thom naar school! Ik vind het allemaal nog heel dubbel…hij is er wel aan toe, maar toch…zonder mijn kleine mannetje…slik!

Ik heb alleen 2 vragen wat betreft het naar school gaan;

-Moeten ze perse op de verjaardag naar school of mag het ook de dag daarna zijn?

-Is het gebruikelijk om…wanneer ze de dag na de verjaardag naar school gaan… dat ze dan ook tracteren?

Bovendien is het zo dat het op het moment helemaal niet zo goed gaat met Thom. Uiteindelijk kreeg ik er gisteren uit dat hij er gigantisch tegenop ziet om naar school te gaan. Hij is heel erg bang dat ik er dan niet ben. Is dit normaal? Ik vind het zo zielig voor hem. Hij zegt nu een aantal keren per dag dat hij niet jarig wil zijn en niet naar school wil.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen…groetjes,Monique.

Oh ja…ik vergeet nog een vraag…hoe gaat dat wanneer ze gymnastiek hebben…moeten ze zich dan geheel zelfstandig aan-en uit kunnen kleden? Thom kan wel zelf naar de wc en dan zijn broek weer aantrekken,maar zich helemaal aankleden kan hij echt nog niet en ze hebben elke dag gym! Ik heb al zitten denken om een aantal sweatshirts met rits te kopen voor hem.

Bij ons zitten ze de laatste dag volgens mij nog op de peuterspeelzaal (mijn zoon was toevallig in het weekend jarig, dus zeker durf ik dat niet te zeggen, maar dat kun je op de psz of school wel navragen) en trakteren ze dus daar.



Heeft ie wel geoefend? Geeft ie aan waarom ie niet naar school wil? Hier had mijn zoon na het oefenen juist geen zin meer om naar de psz te gaan, hij wilde naar de basisschool!



Met gym gaan ze in ondergoed, dus aankleden is alleen voor na de gym. Ik heb zowieso al kleding bij hem aan die hij zonder knopen of riemen omhoog en omlaag kan trekken en we hebben ook geoefend met hem (je hebt nog een maandje). Alleen als een shirt binnenste-buiten zit, heeft ie er nog wel moeilijkheden mee, geen idee hoe dat eigenlijk op school gaat. Ik vermoed dat ie het dan wel redt, maar thuis de onhandigerd uithangt omdat het toch makkelijker is dat mama het doet.

En gewone slappen elastieke gympies met zo’n bandje erboven (wel tig maten groter bij Scapino, dus wel passen voordat je ze koopt), die hij makkelijk zelf aan en uit kan doen.



Succes, ik hoop dat ie er toch wel zin in krijgt en dat met oefenen het kleren aan-en uitdoen ook goed gaat.

Dankjewel voor je antwoord!

Thom is nooit naar de PSZ geweest. Hij ging lange tijd naar een oppasmoeder en hij was daar al zo moe van dat hij niet naar de PSZ ging.

Wat het aakleden betreft…we zijn ook flink aan het oefenen…en het is ook wel wat je zegt…thuis vinden ze het makkelijk wanneer papa of mama het doet…op school kunnen ze het vast en zeker beter.

Schoenen koop ik telkens al met klittenband,broeken met een schuifsluiting en sweatshirts…daarvan ga ik dus nog een aantal kopen met rits.

Alleen die angst voor school…dat weet ik niet hoor. Hij is zoooooo bang dat ik dan weer naar huis ga en hem daar achter laat! Het is ook zo’n hypersensitief knulletje. Voor mij wel herkenbaar hoor…ik maak me ook altijd overal zorgen om. Op dit moment ben ik elke keer heel positief over school…dat er hele leuke jongens en meisjes zijn en dat hij er hele leuke dingen gaat doen en dat ik hem elke keer kom halen.

Maar waar nou precies die angst vandaan komt?

Wat betreft het wennen…dat doen ze hier niet. In de week dat hij naar school gaat mag hij een uurtje komen kijken…thats it.

Groetjes,Monique.

De dag na de verjaardag gaan ze hier naar school… tenzij dit natuurlijk weekend of vakantie is.



ze hoeven dan bij ons niet te trakteren zo’n eerste dag is al spannend genoef zonder dat je ook de klas nog rondmoet.



bij Gym moeten ze zoveel mogelijk zelf doen maar de juf helpt wel… en legt het ook uit zodat ze het ook leren… hoort in het begin een beetje bij de gymlessen… het leren aan en uitkleden is ook motorisch leren :smiley:



wat betreft de spanning dat had emma ook en nu nog. lees hier maar eens:

http://crepessuzette.web-log.nl/crepessuzette/2006/09/groep_3.html#comments

ben je al op school geweest samen met hem , om hem even te laten zien wie zijn juf meester wordt , hoe de school eruit ziet en hoe en wat waar hij komt te zitten?



zoniet , bel dan de school even of je langs kan komen daar hebben ze alle respect voor hoor, en wedden dat ie het dan wel interesant gaat vinden! :thumbup:

ik zou het eigenlijk niet weten…heb dan weer geluk dat Jonas in de grote vakantie jarig is :lol:

Hier een juf:

Ik kan niet voor alle leerkrachten spreken, maar een kind dat net 4 is geworden krijgt alle hulp en aandacht die het nodig heeft! Aankleden met gym hoeven ze niet vanaf dag 1 zelf te kunnen (is wel handig natuurlijk, maar absoluut geen vereiste). Behalve juf/meester kunnen ook andere kinderen hulp bieden (gaat hij naar een groep 1 of een groep 1/2?).

Verjaardag vieren raden wij altijd af. Het is al zo’n heisa voor het kind, om dan ook nog eens toegezongen te worden door de hele klas… Is voor veel kinderen beangstigend.

(weet je trouwens dat je officieel recht hebt op wen-dagen? De school kan wel zeggen ‘dat doen wij niet’ maar als je het echt wilt, kun je het denk ik wel voor elkaar krijgen)

Ik zou in ieder geval even aangeven dat je kind het moeilijk vindt (misschien van te voren al even bellen of langsgaan), dan kan de leerkracht er rekening mee houden. Stel jezelf erop in dat je kind gaat huilen bij het afscheid. Dat is normaal, veel kinderen doen dat, en meestal gaat het na een halfuurtje over. Als je daar rekening mee houdt, is het voor jezelf waarschijnlijk ook gemakkelijker om afscheid te nemen. Je kunt afspreken met de leerkracht dat ze belt wanneer hij bv om 10 uur nog uit zijn doen is. Of dat ze sowieso even belt om te zeggen hoe het gaat, voor je eigen gemoedsrust.

En tot slot: het kan ook zo zijn dat hij heel erg gespannen is, verdrietig is bij het afscheid, en na een uur gewend is en niets anders meer wil. :wink:

Jeetje…wat een hoop antwoorden! Dank jullie wel zeg. Ik ben weer enigzins gerustgesteld. Thom is inderdaad een mannetje wat het vreselijk vindt om toegezongen te worden en de klas rond te gaan om te tracteren. Morgenavond is er op school een informatie-avond en verder werd gezegd dat we in de week dat Thom naar school gaat een uurtje in de klas mochten komen kijken. Het is een groep 1/2. Het leek me wel fijn om hem de dag na zijn verjaardag naar school te brengen…het is dan vrijdag…dus een halve dag…en daarna het weekend om het te verwerken…Thom is erg overgevoelig. Na aanleiding daarvan zien we dan wel of hij de week daarna nog rustig aan moet wennen.

Nogmaals erg bedankt allemaal hoor! Groetjes,Monique.

Judith,jij ook erg bedankt…lijkt precies op hoe Thom ook reageert…boos…schreeuwen…gooien…enz…en dan erg moe!

Groetjes,Monique.

en als hij(ofjij :mrgreen: ) hele dagen nou teveel vind doe je hem toch eerst lekker alleen de ochtenden hebben wij zelf ook een poosje gedaan , want sil was echt bekaf toen ie direct volle dagen moest…en daarna hebben we hem opgegeven voor het overblijven zodat ie niet tussen de middag uit het ritme werd getrokken en ook dat werkt geweldig!

Inmiddels heb ik een informatie-avond gehad op school en de juf zei ook dat het verstandiger was om Thom pas de dag na zijn verjaardag naar school te brengen. Op die dag worden er ook al gelijk schoolfoto’s gemaakt en dat is al spannend genoeg. Ik ben erg benieuwd…op het moment wordt Thom niet zo vaak boos meer wanneer het over school gaat…misschien gaat hij wat wennen aan het idee.

Groetjes,Monique.

En inderdaad jacsansil…we kunnen hem zo nodig ook de eerste tijd smiddags thuis laten.

Dat overblijven is ,gezien Thom zijn gevoeligheid voor veranderingen , op den duur misschien helemaal geen gek idee!

enne de meeste kids zien dat overblijven ook echt als een feestje (sil wordt woedend als ie NIET mag overblijven , omdat het zijn vrije midagen zijn, en dan kan ik kletsen als brugman : maar liefie… je hoeft vanmiddag helemaal niet naar school hij: ik WIIIIIIIL overblijven!)



en wij hadden ook nog een ander probleem toen ie nog wel tussen de middag gewoon thuis kwam , hij viel dan in slaap namelijk :mrgreen: enne… dat kind van mij krijg je dus echt niet wakker hoor :shock:

:lol: :lol: …wat zijn ze dan eigenlijk nog best wel klein he?!

en zooooo lief! :inlove: