bijna 7 mnd, hoeveel bijvoeding naast de bv?

Ik begin me af te vragen of ik wel voldoende bijvoeding geef:

Ik ben met 6 mnd begonnen met fruithapje. Inmiddels zit ik op 1 stuk fruit per dag rond het middaguur en met het avondeten probeer ik wat groente te geven, maar dat hoeft dana niet altijd en zo wel dan heeft ze snel genoeg. Daarnaast geef ik nog 4 a 5 keer bv per dag.

Is dit voldoende?

Ik zat nml net op een feestje en daar werd aan alle kanten geroepen dat het niet genoeg zou zijn en een ander kindje even oud als dana zat al aan de diksap enzo.

Ik dacht altijd, de bv is vooralsnog de hoofdvoeding en alles wat ze daarnaast krijgt is gewoon “extra”, maar begon me nu hierdoor toch af te vragen of ik het wel goed doe of dat ik te voorzichtig ben in het opbouwen van de hoeveelheid? :shifty:

Bijvoeding is inderdaad extra, naast de borst/flesvoeding. Wij zijn met 6 maanden begonnen en eerst alleen maar met groentehapjes. We begonnen eerst met een half potje voor 4 maanden (60 gr), na een tijdje een heel potje (125 gr) en daarna pas over op de potjes/hoeveelheden voor 6 maanden (200 gr). Toen de groente goed ging, hebben we ook fruit toegevoegd aan het menu. Na een tijdje zaten we op 200 gr fruit per dag en 200 gr groente. En dan gaf ik nog vier flesvoedingen van ongeveer 200 ml. Ook wij hebben het langzaam opgebouwd, omdat Lianne snel last van krampen had. In vergelijking met andere kindjes eet ze nog steeds minder. Ik geef geen diksap tussendoor.

Ik denk dat je aan Dana wel kunt zien of ze meer bijvoeding nodig heeft of niet. Eet ze iets met gemak op, dan kun je wel wat meer geven. Ik zou eerst niet met tussendoortjes beginnen zoals diksap, crackertjes of koekjes. Ik denk dat het beter is dat ze eerst goed haar groente en fruit eet en goed blijft drinken. Heb je van het CB geen voedingsschema gekregen? Ik kreeg elke keer een voedingsschema, met daarop grofweg de hoeveelheden die ze aan bijvoeding en gewone voeding nodig had op een dag.

In bv zit alles wat ze nodig heeft en ze gaat vanzelf wel aangeven als ze wat ander erbij wil, want dan laat ze een voeding bv vallen. Sanne was er vroeg bij en zat met 6 maanden aan een volledige fruit en groentenhap en daarnaast 5 bv momenten. Met 8 maanden nog 3 bv momenten en 1 x diksap naast de fruit en groenten. Diksap valt pas sinds een paar dagen meer in de smaak.

Als ze niet meer wilt dan heeft ze voorlopig voldoende aan borstvoeding joh! Het is ook echt bij-voeding he, dus zoals jij het nu doet klinkt het goed.

Als je haar diksap zou geven, dan heeft ze minder dorst en dan zal ze ook minder gaan drinken. Op die manier neemt de bv wel af. Als anderen dat zo willen dan is dat prima natuurlijk, zelf gaf ik vaak voor wij gingen eten bv en als we aten kreeg Lev ook hapjes. Als hij dan nog wilde dan at hij lekker, had hij genoeg, dan had hij ook echt genoeg aan bv en bijvoeding gehad voor dat moment.