Ik heb de beide dames "maar’’ 6 maanden borstvoeding gegeven en nu kom ik erachter met Thijmen dat ik toch wel onzeker ben…
Thijmen heeft nu een nader schema en dan kom ik eigenlijk uit op 3 borstvoedingen, maar volgens het cb mag dat nog niet.
Thijmen zijn schema nu:
7.15 bv
9.45 heel potje fruit
12.30 bv
15.30 bv
17.15 half potje groente
19.15 bv en naar bed voor de nacht
Gister moest ik hem om 16.00 wakker maken voor de bv… en om 17.15 weer voor de groente. Volgens mij zou het voor hem prettiger zijn als die bv van 15.30/16.00 groente word met yoghurt na en dan rond 19.00 zijn laatse bv. Zou dit al kunnen met 6 en een halve maand?
En dan vergeet ik nog te melden dat Thijmen gister na dat halve potje groente aangaf echt nog wel meer groente te lusten. Een heel potje zal geen probleem zijn denk ik.
Hoe doen andere mama’s dit?
Groetjes Marjolein
Ik zou als ik jouw was lekker doen wat jezelf denkt dat het beste is.
Ikheb ook al een hoop hijbel gehad hier met het CB.
Omdat Marlynn in no time van 7 naar 5 voedingen ging (binnen een week) en daarna wilde ze door na de 4 voeding. Ze was toen nog net geen 3 maanden.
Ik heb toen het cb gebeld met mijn vragen en kreeg alleen maar te horen NEE ivm COMa :shock: eeehhh ok.
Ik moest haar toen wakker maken om 22 uur terwijl ze NIET dronk. Uitendelijk bij het CB geweest en had een vervangende arts. Zij zei wij gaan geen slapende kinderen wakker maken als ze dan niet willen drinken. Probeer het maar gewoon. En nu zit ze al geruime tijd op soms 5 en soms 4 voedingen per dag. En dat nog zonder bijvoeding. Ze groeit goed is super tevreden.
Dus ik zou als ik jouw was…gewoon jij eigen gevoel volgen!
Wat je wel nog kan doen is hem nat het groente potje de borst nog aan te bieden…
Groetjes van je naamgenootje
Dankje Marjolein voor je antwoord!! Ik heb net tovh even gebeld met het cb om de vraag ook aan hun voor te leggen. Ik kreeg een wel heel vreemd antwoord. Ze ging me namelijk vertellen wat Thijmen aan groente zou mogen. e had het over een paar eetlepels. Toen ik haar vertelde dat ik dan met een boze Thijmen zou zitten vertelde me ze dat hij dan pech heeft, want op = op, jaja!!
Uiteindelijk toen ik haar het hele verhaal nog een keer uitlegde zie ze me dat ik het maar gewoon moest proberen dan die 3 keer bv en daarnaast een heel potje fruit en een heel potje groente. Echt wijzer ben ik daar dus niet van geworden.
Groetjes Marjolein
Wat ik doe is eerst bv aanbieden en dan de bijvoeding. Ik wil nog lang bv blijven geven en dan is het verstandig om eerst de bv te blijven aanbieden.
Wij voeden bij a la Rapley dus er komt sowieso soms nog heel weinig binnen.
Het komt vaak voor dat ik haar voor het avondeten eerst voed en dan gaan we aan tafel.
Ze krijgt dan ook wat groente in hele stukken. Gister ging het bijvoorbeeld ook zo en toen at ze toch nog best wat witlof op.
Hier probeer ik dus nog geen voedingen te vervangen maar zie ik de bijvoedingen echt als BIJvoeding, bv blijft gewoon doorgaan. Bijvoeding is meer voor het oefenen en smaakjes leren kennen. Sommige dagen eet ze heel goed, andere dagen drinkt ze vooral bv. Ik laat het aan haar over en bied groente en fruit en brood tussendoor aan.
Bv kan je nooit teveel geven dus je kan hem na het eten (of dus ervoor) nog bv geven en anders wat meer van zijn groente. Volgens mij kan je dat niet teveel geven. Wel in combinatie met kv maar niet als je bv geeft. Maar als je vindt dat de bv dan teveel terugloopt zou ik er eerder voor kiezen om hem voor of na het avondeten ook wat bv te geven.
Ik vind 3 voedingen met 7 maand persoonlijk ook nog wat weinig. Ik zou ook eerst bv geven en dan groente of fruit en anders nog proberen bv aan te bieden na de groente/fruit.
@Fryskefaam wrote:
Ik vind 3 voedingen met 7 maand persoonlijk ook nog wat weinig. Ik zou ook eerst bv geven en dan groente of fruit en anders nog proberen bv aan te bieden na de groente/fruit.
Het probleem is als ik hem direct of vlak na een half potje fruit/groente bv geef dan gaat hij spugen. Hij overeet zich dan gewoon, dus dat is geen optie.
Ik kan wel gaan proberen om voor de groente hem eerst bv te geven, maar dan krijgt hij alsnog alles zo snel op elkaar. Dan zou hij tussen 17.00 en 18.00 bv krijgen aangevuld met groente en dan om 19.15 weer bv. Langer ophouden is ook geen optie, want meneer is gesteld op zijn slaapjes haha.
Wakker maken om 23.00 is ook geen optie, want dan drinkt hij helemaal niet, dan gaat hij alleen liggen jammeren net zo lang tot ik hem weer in bed heb gelegd. Hij heeft dan nog geen trek.
Nou ja voorlopig heeft hij vandaag om 12.00 al bv gehad dus hopelijk word hij zo weer wakker en kan hij mooi drinken om dan rond 17.00 groente ( dan maar een half potje dan) te krijgen en om 19.15 weer bv en dan naar bed en dan heeft hij zijn 4 borstvoedingen weer binnen
Maar ik begrijp dat er maar weinig zijn met dit ''probleem"…
Grappig is wel dat ik destijds met Danique na 6 maanden gestopt ben met bv omdat zij nog steeds iedere anderhalf a 2 uur wou drinken en nu zit ik met tegenovergestelde al ben ik nog lang niet van plan te stoppen.
Groetjes Marjolein
Maar als je hem bv geeft voor het eten wil hij misschien niet om 19:15 maar wel weer wat later. Ik geef nog altijd een voeding voor de nacht (22:00 of 23:00 uur)…
Ik vind het overigens wel een luxeprobleem :silenced: …ik zit hier met een dame die nu nog steeds overdag om de 3 of vier uur komt en 's nachts om de 4-5 uur
Maar goed…ik heb ook een Michelin-poppetje en al die vetrolletjes moeten natuurlijk wel onderhouden worden :lol: .
Maar dan zou ik er voor kiezen om de fruit en groente wat naar beneden te schroeven. De borstvoeding is nu eenmaal nog veel belangrijker, je kunt met een maand of 8/9 dan altijd nog meer geven.
Of bijvoeden a la Rapley, dat is heel bv vriendelijk. Doordat ze zelf eten gaat het vanzelf niet te snel en zo kan je kleine toch lekker “mee-eten”. Goed voor de motoriek, leren kauwen en smaakjes en structuren leren herkennen.
Hier bevalt het heel goed :thumbup: .
Mijn dochter kreeg denk ik vanaf 6 a 7 maanden ook nog maar 3 borstvoedingen en dan een keer pap, fruit en groente. De laatste kreeg ze ook pas om 22.00 zodat het niet zo achter elkaar zat. En groente en fruit het liefst zoveel mogelijk via rapley. Al hoewel ze ook met potjes zeer duidelijk aangaf als ze genoeg had. Ik zou gewoon je eigen gevoel/ wat je kleintje aangeeft volgen. Ik heb zelf ook geen goede ervaringen met het cb en voedings advies :?