Bijna 4, welke maat fiets.

Mijn oudste wordt binnenkort 4 jaar.

We denken eraan om een nieuwe fiets voor hem te kopen.

Nu heb ik wel eentje gezien die hij helemaal te gek zou vinden, alleen het is een 14 inch fiets.



Hij is volgens mij 104 cm, zou het kunnen of is een 14 inch fiets te klein?

Wij hebben een 16" fiets gekocht voor de 4e verjaardag van onze oudste. Die was ook ongeveer die lengte. Eigenlijk vind ik die fiets nog wel te hoog, omdat ze niet met haar voeten bij de grond kan wanneer ze op het zadel zit.



Maar 14"?? Bestaat dat? Ik dacht dat er telkens 4 tussen zaten. Dus 12", dan 16", dan 20" enz. :think:

Dat ligt er aan hoe groot je kind is.



Dit zijn de richtlijnen:



maat 92 (3-4 jaar) 12,5 inch

maat 98 (3-4 jaar) 2,5 inch

maat 104 (4-6 jaar) 16 inch

maat 110 (4-6 jaar) 16 inch

maat 116 (4-8 jaar) 18/20 inch

maat 122 (5-9 jaar) 20 inch

maat 128 (5-9 jaar) 22 inch

maat 134 (8-10 jaar) 24 inch

maat 140 (8-10 jaar) 24 inch

maat 146 (9-12 jaar) 26 inch



maat 152 (9-12 jaar) 26 inch

Ik zou dan voor een 16 inch fiets gaan. En dan kun je straks de 18 inch over slaan en gelijk door naar de 20 inch.

Hier een dochter die nogal angstig is en zij durfde pas te fietsen toen ze goed met haar voeten bij de grond kon op de 16 inch fiets en dat was dit voorjaar toen ze 116 cm was (hij heeft maanden in de schuur gestaan). Het ligt denk ik aan hoe angstig je kind is. Als hij dat niet is, kun je denk ik 16 inch wel geven.

Ook van een vriendin vernomen dat haar dochter van 16 inch toch echt eerst nog een paar maanden op een tweedehands 18 inch heeft gefietst voordat ze naar 20 inch ging, omdat ze direct op de 20 inch niet durfde.

Het ligt er denk ik een beetje aan hoe groot je kindje is!

Ik zou hem/haar even meenemen en goed laten passen. zo’n fietsje moet echt niet te groot zijn want dan kunnen kinderen er moeilijk op fietsen en dat is ook zo zonde…

Jo is 108 cm, heeft zowel een 16 inch als 12 inch…

Op de 16 kan hij niet los fietsen,omdat hij moeizaam op kan stappen…al staat het zadel heel laag…

12 inch kan hij wel zelf op weg rijden nu,maar dan staat het zadel wel goed hoog…



Ik denk dat 14 inch een mooie middenweg is…

Kan hij al fietsen? Dan zou ik voor 16 inch gaan, zo niet,dan eventueel een heel goedkope (MP) 12 inch voor erbij…

Het ligt eraan hoe de verhoudingen zijn. Mijn zoon heeft in vergelijking lange benen en kon met vier makkelijk met zijn voeten aan de grond met een 16 inch fiets.



Maar zoals gezegd, altijd even passen in de winkel. De ene fiets is ook de andere niet. Sommige hebben een iets lagere zit.

Even uittesten hoe een 16 inch zit in de fietsenwinkel denk ik.



Anne zat al op een 16inch toen ze net geen 3 jaar was, met 3 jaar en een paar maanden fietste ze er los op, dus zonder zijwieltjes. Dit jaar heeft ze voor haar 5e verjaardag een 20 inch gekregen, dus het ligt aan de lengte van je kind maar ook het lef dat ze hebben om wel of niet te fietsen.

We gaan inderdaad maar even passen.

Deze fiets is ook te krijgen in 16 inch dus we zullen er wel uit komen.



Bedankt voor jullie ervaringen.