Hallo allemaal,
Lara wordt in augustus 3 en praat nog steed heel erg onduidelijk.
Ze praat wel veel en kent veel woorden maar haar uitspraak is echt slecht.
Van sommige woorden is er niks te maken. En als we dan vragen zeg het nog eens. Dan lukt het nog niet.
Ook zegt ze poep in plaats van Soep. en dan zeggen we zeg eens ssss dan kan ze dat en oep kan ze ook. Maar om dan soep te zeggen doet ze niet ze vertikt het gewoon.
Verder als we vragen of ze wilt oefenen zegt ze dus nee, nee.
Hebben jullie tips om haar beter te leren praten?
Groetjes van Dijanka
Had in ons aug. topic al geantwoord, maar wie weet is er iemand die er wat aan heeft . Jim heeft dat dus ook. Heb het op het kdv gevraagd en die vonden bij zowel de peuters als de kleuters dat het wel meeviel. Qua niveau zou hij gelijk zijn met een vriendje, maar die is van november en Jim van augustus dus dat scheelt toch wel een paar maanden en op deze leeftijd is dat volgens mij wel een verschil. Ik ben bang dat Jim doordat hij veel oorpijn heeft gehad een achterstand heeft. De KNO heeft aangegeven dat dat nu nog niet getest kan worden. Ik merk wel dat hij steeds meer gaat zeggen, dus hij hoort het allemaal wel.
Hij heeft ook trouwens letters die hij niet goed uitgesproken krijgt en ik zit me hier rot te prakizeren maar kan er toch gewoon niet opkomen :oops:
dit heeft j.ens dus ook
hij praat heel veel. goede zinnen en veel woorden
maar letters als de V , F, G, R, kan hij allemaal niet zeggen
een paar weken terug is de logopedist op de PSZ geweest en die heeft nu logopedie geadviseerd.
daar gaan we na de vakantie mee beginnen.
waarschijnlijk is een paar maanden al genoeg.
verder tips die hij gaf:
niet constant voor gaan zeggen.
maar als hij sies zegt dan zeggen ja dat is een FFFiets.
vooral woorden die ze al kennen en al een poos fout uitspreken zijn lastig.
dat zijn de laaste woorden die ze straks goed gaan zeggen. zei hij.
succes ermee!!!
oh enne hij vond J.ens nog vrij jong…
dus op zich niks doen was ook nog wel een optie.
maar omdat ze zo jong goed ‘leerbaar’ zijn raadde hij het wel aan om logopedie te doen.
als ik er aan denk zal ik na de eerste keer wel vertellen hoe het was en wat ze doen
maar dat is dus pas in september of zo dus pin me er niet op vast.
Ben gisteren op het CB geweest en daar raden ze ook logopedie aan. krijg nu een verwijs brief. En we hopen er ook gauw terecht te komen.
Bedankt voor de tips,
@Dijanka wrote:
Ook zegt ze poep in plaats van Soep. en dan zeggen we zeg eens ssss dan kan ze dat en oep kan ze ook. Maar om dan soep te zeggen doet ze niet ze vertikt het gewoon.
Onze oudste heeft zichzelf eerst lange tijd altijd ‘Nina’ genoemd en nu alweer sinds een jaar ofzo ‘Nika’ (i.p.v. Mika), terwijl hij wèl gewoon ‘mama’ zegt en ‘Matti’ (= z’n broertje). De hond heet ook nog steeds ‘Narlie’ (i.p.v. Charly). Verbeteren/oefenen heeft hier ook totaal geen zin. Verder laat hij de ‘s’ aan het begin van woorden met meer medeklinkers altijd weg, vooral bij ‘sch’ (gol = school, goen = schoen).
In september krijgt hij een logopedistische test om te kijken of hij evt. logopedie nodig heeft (i.v.m. z’n mondoperatie 2 jaar geleden). Volgens mij praat hij best goed voor z’n leeftijd, maar naar wat ik hier lees ben ik nu toch wel heel benieuwd wat ze in september gaan zeggen…
Mijn zoon is pas 2,6 mnd maar heeft ook al logopedie vanwege een spraakachterstand.
Op 1 mei zijn zijn neusamandelen geknipt en z’n trommelvliezen doorgeprikt.
Een maand later nog geen resultaat en z’n spraak was nog steeds hetzelfde als voor de operatie.
Tijdens de na-controle bij de kno arts heb ik een verwijzing gekregen voor logo. Tevens voor een gehoortest (dezelfde doe ze krijgen als baby) Die heeft hij eind juni gehad. Wat we nooit hadden verwacht, omdat hij vanaf half juni ineens wel vooruit ging met praten, zijn rechter oortje was goed, maar zijn linker oortje niet. Daar is duss gehoorverlies aanwezig. Hoeveel is nog de vraag. Dat kunnen ze namelijk niet onderzoeken met de gehoortest. Daarvoor krijgt hij over 1,5week een ander onderzoek.
Sta er gewoon op dat haar oren worden nagekeken.
Wij krijgen ook logopedie voor Melissa, die spreekt soms compleet russisch
Onze middelste zoon gaat ook naar logopedie, omdat hij behoorlijk onduidelijk praat. Vooral de eerste letters van de woorden vind hij moeilijk. Op zich moet ik zeggen dat er nu echt wel verbetering in komt.
Goed dat je op tijd nu die stap zet. Hij heeft nog een vol jaar voordat hij naar school moet.
Onze zoon is 3 maanden geleden gestart en moet over 3 maanden naar school. Helaas zal het dan nog niet optimaal zijn.
J.ens mag morgen voor het eerst heen.
zal wel even formaliteit zijn denk ik maar geen idee.
eerst nog even de logo van de PSZ gebeld voor de brief. die doet hij vandaag op de post, dan nog briefje halen bij de dokter en dan meteen door naar de logopedist.
we zijn weer thuis