Afgelopen maandag is Bas 4 x naar de wc geweest en ook geplast en dus de hele dag een droge luier. Hij gaf het zelf een beetje aan en de oppas is er goed op in gesprongen. Ik blij natuurlijk, maar had al een bang vermoeden dat het thuis niet door zou zetten en dat is dus ook zo. Ik dwing niet af, ik vraag hem af en toe of hij op de wc of pot wil, maar dat wil hij niet, dwingen werkt averechts bij hem en wat beloven helpt ook niet. Hij is wel echt trots dat hij maandag naar het toilet is geweest, maar daar houdt het op. Op school wil hij ook niet. Donderdag gaat hij aan de eind van de ochtend weer naar de oppas en dus ben ik benieuwd wat hij dan gaat doen.
Herkend iemand dit en/of heeft iemand tips hoe ik dit positief kan begeleiden?
Hoi, hoi,
Wat een vooruitgang ineens zeg! Mooi, daar zou ik dus meteen op inspringen. Hij heeft nu laten zien dat hij het wel degelijk kan. Ik zou gewoon de luier uit laten, onderbroekje en makkelijk broek aan. Als hij dan plast is hij nat, hopelijk vind hij dat niet leuk en krijgt hij snel door dat hij het dan maar op het potje moet doen. Als ik je verhalen een beetje goed inschat is het volgens mij een kwestie van even “streng” doorzetten. Ik bedoel dus, niet op het potje dwingen (duwen), maar nat laten worden en hem laten voelen dat hij dat kan voorkomen door op het potje te gaan.
Heel veel succes
:-*
Marlous
Dinsdag inderdaad geprobeerd alleen onderbroek aan, maar toen echt drama, want hij wist meteen wat de bedoeling daarvan is, want dat ziet hij volop bij de oppas en school. Wat dat betreft wijs genoeg. Sinds gister zegt hij nu wel als een natte luier heeft en dus geplast heeft, hij begint dit te beseffen. Dat is al een goede stap. Vanochtend was hij zelfs een beetje aangedaan, omdat zijn luier zo nat was en hij hem graag uit wilde.
Vanaf 11.30 uur is hij weer bij de oppas en daar gaan ze met hem verder. Indien hij dan goed naar de wc gaat, dan gaan ze proberen maandag hem een onderbroek zelf aan te laten doen. Natuurlijk ga ik er de komende dagen wel weer mee verder thuis en al doet hij het maar een keer op het toilet dan zou ik al heel blij zijn.
Hoelang heb je hem die onderbroek aan laten houden dan? Gewoon doorzetten hoor. Hij neemt anders een loopje met je…
Hopelijk heeft hij het snel door nu Dat zou wel fijn zijn met nummer drie in aantocht :mrgreen:
Zo bijna een week verder en we maken vorderingen. Hij heeft vrijdag wel 8-9 x aangegeven dat hij naar de wc wilde, maar helaas alle keren kwam er niks, toch maar beloond een paar keer. Zaterdag weinig eraan gedaan, want hij was duidelijk aangedaan dat het de dag ervoor niet lukte als hij naar het toilet ging. Wel 2 x zelf komen vragen om te gaan, maar ook weer niks komen. Gisteravond uitgekleed zodat hij in de douche kom gaan en toen wilde hij op het potje plassen en ja toen lukte het, dus wij allemaal blij. Vanmiddag voor het slapen gaan ook op het potje en dat ging goed. Daarna wilde hij gewoon niet. Vanavond wel weer op het potje gegaan, maar het lukte niet. Morgen gaan we dus bij de oppas verder.
Ik ben allang blij dat hij het dus aan voelt komen en er nu langzaam op gaat reageren. Bij Bas moet je niet forceren, want dan gooit hij de rem er volledig op en dan kan het maanden duren, voordat hij weer een stapje vooruit zal doen. Hij wil nu ook graag zjn luier verschoond hebben als die erg nat wordt en bij een poepbroek komt hij ook vaker vragen om een schone broek, dat is ook een hele stap vooruit.
Wij houden gewoon vol en hoop dat hij over een maand of zo overdag zindelijk is, de rest volgt dan nog wel.
Nou thuis vertikt hij het dus mooi, alleen voor het slapen gaan wil hij nog wel eens gaan of als we aandringen. Aangezien dat ik nu zelf mobiel niet in staat ben er erg mee bezig te zijn, laten we het de komende week of weken maar zo. Bij de oppas is hij compleet droog en bij oma heeft hij zelfs al een keer gepoept op de wc. Hij vind het allemaal niet zo spannend en die stickers, och leuk, maar daar blijft het bij.
Als ik dus over een paar weken weer hopelijk mobiel ben dan ga ik dus toch proberen over te stappen radicaal op onderbroeken, ben wel bang voor een drama, maar goed eens moet de eerste keer zijn.
Oja en het mooie is dat hij het goed voelt aan komen, want hij zegt gerust tegen mij dat hij zonet in zijn luier heeft geplast :naughty: