Hoi allemaal…
Bastiaan heeft vandaag zijn 2e prikjes gehad, maar ik ben vergeten te vragen bij hoeveel graden verhoging je paracetamol moet geven…
Hij heeft nu 37.6, niks bijzonders dus, maar ik ben heel erg bang voor koorts omdat mijn zusje als baby koortsstuipen heeft gehad en daarvoor in het ziekenhuis heeft gelegen…
Zelf heb ik eigenlijk nooit koorts, (als kind al niet terwijl ik roodvonk had)
Bijv vorig jaar heb ik flink de griep gehad, en terwijl manlief met 39 graden 4 dagen knock out was, zat ik hondsberoerd maar volledig koortsvrij op de bank :eh:…Ik weet dus zelf ook niet hoe het is om koorts te hebben en dat maakt het voor mij erg ongrijpbaar, wat me onzeker maakt
Dus, vanaf hoeveel graden zouden jullie paracetamol geven/ iets anders doen? Alvast bedankt
Ik zou kijken naar hoe hij zich voelt. Joas heeft met 39.8 wel eens vrolijk zitten spelen en met 38.1 voor dood in zn bed gelegen. Als je voelt dat hij een zetpil nodig heeft: geven. Als hij zichzelf is zie ik niet in waarom je zou tempen…
Een beetje koorts zoals 38 graden hoef je nog niets te doen. Komt de koorts boven de 38,5 dan geef ik wel een zetpilletje.
Die zetpillen werken wonderbaarlijk snel vind ik. Meestal binnen een half uur trekt de koorts weg en vallen ze meestal in slaap.
Als je kindje heel warm aanvoeld kan je het ook helpen door het even wat luchtiger aan te kleden.
In het boekje van het CB staat dat je als je kindje ouders is dan drie maanden de huisarts moet bellen als je kindje 2/3 dagen boven de 38 graden koorts heeft, een beetje suf is, slecht drinkt (natuurlijk niet bij één dagje wat minder, maar wel opletten voor uitdroging), snel stijgende koorts heeft die niet wil zakken of als je kindje ziek is en kreunende geluidjes maakt.
Op een formulier dat wij van het CB kregen na de eerste inentingen staat dat je met koorts boven de 39,5 graden, die blijft ondanks luchtig kleden en een extra badje (wat je natuurlijk eerder kunt doen dan bij die 39,5 graden), een paracetamol kunt geven. Of als je kindje pijn aangeeft. Als de temperatuur niet daalt na een paracetamol of boven de 40 graden komt of als je je ongerust maakt, dan raden ze aan de huisarts(enpost) te bellen.
Ik zou het inderdaad vooral af laten hangen van hoe Bastiaan zich gedraagt.
Boven de 38.5 geef ik een zetpil, mits ze zich echt slecht voelt. Langer als 3 dagen koorts ha bellen, bij hoger dan 40 graden koorts bel ik ook.
Tes heeft 2 weken terug in het ziekenhuis gelegen…ze had een koorststuip bij 41.5 graden koorts, ze is er 4 dagen geweest en koorstvrij mee naar huis.
Kan mij voor stellen dat je daar bang voor bent. het is verschrikkelijk naar om te zien, vooral als ouder, maar voor je kind relatief onschuldig.
hai ik geef een zetpil erg weinig alleen bij pijn en verder als e koorts bij de graden komt ik probeer eerst in romper alleen te leggen en eventueel in een lauw badje en veel drinken , blijven ze huilen en jammeren dan geef ik pas een paracetamol .
Thanks meiden!
Gelukkig is het niet nodig geweest…
Om 18.00 had hij 37.7 en om 22.30 had hij 37.1 Ik , beginner, heb toen aleen wel een foutje gemaakt door te denken dat we het dan kennelijk wel gehad zouden hebben…en ik heb hem dus lekker in zijn slaapzakje in bed gelegd.
Had ie s’ochtends 38.1 :? Gelijk slaapzakje uitgedaan en alleen in een romper gelegd, en toen is het in de loop van de zag gewoon gezakt en s’ avonds was het helemaal weg