herkennen jullie dit?
Stijn (7 maanden) doet na elke hap van zijn fruit of groente zijn vingers in zijn mond en slikt dan zijn eten pas door :think:
is dit een fase waar ik gewoon aan toe moet geven (het wordt namelijk een zooitje om hem heen omdat hij daarna met zijn handen naar zijn ogen, oren haar de tafel en zijn stoel gaat) of zou ik hem vriendelijk moeten afleiden van deze gewoonte?
tot nu toe laat ik het gebeuren, an als ik hem af en toe wil afleiden gaat hij steevast gillen…
heeft iemand hier nog tips voor?
liefs, Niene
onze zoon doet dat nu met zijn brood, maar ik ga er vanuit dat dat juist het ontdekken is van iets (anders) in zijn mond. Volgens mij zijn ze gewoon aan het ontdekken door voelen, en idd er een rommeltje van maken :mrgreen:
Groetjes
Hier ook! Altijd 2 vingers er achteraan.
(doettie trouwens niet bij fruit, alleen bij brood en warme hap)
thijmen heeft het ook gedaan, maar is er ineens ook weer opgehouden :eh:
Ja :lol: :lol: is fase:
Lichaamsgebonden ervaringsfase.
In de lichaamsgebonden ervaringsfase (tussen 0 en 1 á 2 jaar) ervaart het kind de wereld alleen maar via zijn eigen lichaam en zijn zintuigen. Iets wat een kind op dit moment ziet, hoort, voelt of ruikt bestaat alleen nu. Als het weg is, bestaat het niet langer. Het kan nog niet een verband leggen met de omgeving, het kind is ‘gebonden’ aan z’n eigen lichaam.
Mensen in deze fase zijn in zeer afhankelijk van anderen. Baby’s en zeer ernstig verst.
Deze fase is de basis voor al verdere ontwikkeling.
Door middel van zelfvertrouwen en veiligheid wordt het kind gestimuleerd om te gaan experimenteren. Langzaam komt er een besef van de scheiding tussen ik -en de wereld.
De lichaamsgebonden ervaringsfase is dus de basis en deze basis blijft van belang gedurende je hele leven. (Iets warms op je lichaam als je het koud hebt, koele drank bij warm weer, knuffelen etc.), dit zijn allemaal lichaamsgebonden ervaringen.
tja dat doet Bryan ook !! :inlove:
maar dan met zn duimpje…
grappig om te lezen dat het dus niet uniek is!
het is wel een maf gezicht, Stijn doet het inderdaad met elk hapje, maar soms meer dan andere keren en het is hier net als bij julli een mooie kliederboel. Ik ga er dan maar vanuit dat het een fase is die gewoon over gaat… gelukkig gaat hij na het eten altijd lekker in bad! :lol:
liefs, Niene
hier nog 1 hoor, lekker laten kliederen :inlove:
:inlove: :inlove:
Heel herkenbaar!
Hij doet het nu wel minder dan in het begin, dus dat scheelt wel met de kliederboel…alleen vindt hij het nu heerlijk om met zijn vingers door het gemorste eten te gaan…haha
Wat ook zo lief is, als er nog een stukje brood uit zijn mond hangt, dan stopt hij dat er met zijn handjes zelf in!
Hier begon dat pas met 1,5 jaar, wel fijn om te lezen dat het niet abnormaal is!
Bas steekt na een hap voeding ook het liefst zijn handje erachteraan. Wij hebben een paar dagen consequent zijn handje vastgehouden en nu gaat het stukken beter. Een geluk hij gebruikt tot nu toe alleen zijn rechterhand daarvoor.
hihi hier is dat steevast gillen, maar hij doet het ook met zijn beide handen (liefst tegelijk) sinds gisteren heeft hij nog iets nieuws bedacht: eerst de handen in de mond, dan de handen op de tafel uitsmeren en daarna met de mond het van tafel eten: dat ging ons iets te ver, dus dat mag niet meer. gelukkig hebben we een zeil over de tafel, dan wordt het makkelijk weer schoon
liefs, Niene
Milan doet dat ook
En niet alleen zijn handen gaan zijn mond in tijdens het eten,maar ook zijn voeten :? met of zonder sokken dat maakt hem niet uit.