Bij 2 vaten in de navelstreng onderzoek door kinderarts?

Heb een aantal keer gelezen dat wanneer er 2 vaten in de navelstreng zitten ipv 3 dat de baby na de geboorte word na gekeken door de kinderarts klopt dat?

denk het wel eigenlijk weet niet zeker maar , maar als er maar 2 bloedvaten in de navelstreng zit dan kan er afwijkingen zijn

(hoeft niet hoor ) maar denk dat dat de reden is

wil namelijk thuis bevallen

ff gegoogled:

Van 2 vaten in de navelstreng (SUA, single umbilical artery) is bekend dat er meer risico’s zijn op problemen tijdens de zwangerschap, maar als er bij voorafgaand echografisch onderzoek geen afwijkingen zijn gevonden dan is de kans verwaasloosbaar klein dat er iets met het kind aan de hand is. Eén onderzoek meldt dat bij 92 zwangerschappen waarbij een SUA werd gevonden na de geboorte, 74% werden geidentificeerd als SUA zonder verdere afwijkingen. Bij 26% van de gevallen werden andere aangeboren afwijkingen gevonden. Verreweg de meeste van deze afwijkingen werden met de echo al voorafgaande aan de geboorte aangetoond (1).

Een ander artikel stelt dat bij afwezigheid van andere echografische afwijkingen bij een SUA het routine verloskundig beleid geen aanpassing behoeft.

:-*

mijn oudste werd geboren met maar 2 vaten.

Nou ben ik poliklinisch bevalle met haar, dus was ik al in t ziekenhuis.

Ze is wel nagekeken door de kinderarts, en heeft met 6 weken een echo van de niertjes gehad. Ze had namelijk ook nog een bijoortje (een of ander raar klein friemeltje wat je nauwlijks zag :mrgreen: )

en die 2 samen kan duiden op nier afwijkingen.

Wij wisten niet dat ze dit had, maar wij hebben achteraf wel gehoord dat als er afwijkingen zijn deze meestal niet met het leven verenigbaar zijn, en deze zijn zo ernstig dat ze ook te zien zijn op de echo.

Ik had ook gewoon thuis mogen bevallen als ze het wel geweten hadden van die 2 vaten, omdat er dus verder niets was.

tat artikel had ik inderdaad gelezen guusje, alleen daar staat niiks over of onderzoek oor KA noodzakelijk is.

heb je er al eens aan gedacht om het aan je vk te vragen!!! :wink:

Ha Jaqueline

Ben ook zwanger en bij mij zitten er ook maar 2 bloedvaten ipv 3. Bij de 20 weken echo ontdekt en ik ben doorgestuurd voor verder onderzoek naar Nijmegen. Daar bleek net als bij de 20 weken echo dat er verder niets aan de hand was, het kindje zag er volkomen normaal uit dus ik hoef verder niets.Mag gewoon thuis bevallen en hoef me nergens druk over te maken werd gezegd.

Groetjes Tans

thomas had ook maar twee vaten in plaats van 3…dat werd pas vrij laat gezien…bij thomas was er dus wel degelijk een nierprobleem.ik maak niemand bang,maar ik snap dus nu wel waarom ze het nader willen onderzoeken …

het zal vast niets zijn bij jou joh :-*

Het kan inderdaad zo zijn dat het wijst op nierproblemen of hartproblemen maar dat kunnen ze tegenwoordig goed zien op de echo!! (gelukkig voor ons)…

Ik hoop dat het bij jou ook niets te betekenen heeft, gewoon vragen om een extra onderzoek zou ik zeggen, heeft ons wel opgelucht.

Groet Tans

Dacht dat het meer een ‘marker’ was voor meer onderzoek met name tijdens de zwangerschap.

Dus ik zou eerst uit zien te vinden of verder alles goed is.

En over waar te bevallen zou ik me sowieso niet teveel vastpinnen - belangrijkste is toch dat jij en je kindje het er zo goed mogelijk vanaf brengen.

Succes met alles.

Gr Caroline

hoi hoi

Mijn kindje heeft ook maar 2 vaten in de navelsteng. Bij de 20 wkn echo hadden ze het niet gezien maar wegens aanhoudende harde buiken ben ik doorgestuurd naar de gynaecoloog en die kwam erachter.

Wij zijn direct doorgestuurd naar het Erasmus ZH in Rotterdam. Daar is ieder vaatje, botje, gewrichtje en orgaantje onderzocht want 2 vaten in de navelstreng kan zorgen voor verschillende complicaties. Helaas is er op internet zeer weinig over te vinden. In sommige gevallen (zoals in de mijne) kan het samenhangen met een groeiachterstand. Daarom lig ik al sinds week 30 in het ZH… Afhankelijk van de conditie van het kindje kan je thuis bevallen. Maar er word wel aangeraden om het kindje direct na de geboorte te laten onderzoeken door een kinderarts.

Ik raad iedereen wel aan om regelmatig een echo te laten maken. Vooral ivm de weerstand van de navelstreng, deze laat zien hoe goed de doorbloeding is!

Mocht iemand vragen hebben stuur maar een pb’tje!

groetjes Ellen