Bezoek tandarts kan vroeggeboorte voorkomen!

Ik kwam dit tegen op het internet, vond het wel interessant eigenlijk:

Bezoek tandarts kan vroeggeboorte voorkomen!

Ga voor de zwangerschap naar de tandarts om je gebit op orde te laten brengen en eventuele ontstekingen te laten behandelen. Vraag je tandarts om de ruimte tussen je tanden en het tandvlees op te meten( de zogenaamde pocket). De diepte van deze pocket is een indicatie voor tandvleesproblemen. Veel vrouwen hebben last van tandvleesproblemen zonder dat ze er last van hebben. Door de pocket te meten spoor je tandvleesproblemen op waar geen klachten van zijn.

Ben je vóór de zwangerschap niet naar de tandarts geweest om je gebit te laten controleren, doe dat dan in ieder geval aan het begin van de tweede drie maanden, zo rond de 14-15 weken. Tijdige behandeling van een tand(vlees) aandoening voorkomt het verhoogde risico op een vroeggeboorte. Vrouwen met aandoeningen aan het gebit hebben een 3 tot 7 keer zo hoog risico op vroeggeboorte dan vrouwen met een gezond gebit.

Behandeling in de eerste 13 weken kan verplaatsing van de bacteriën naar de bloedbaan veroorzaken en zo de aanleg van de vrucht verstoren.

Het is ook verstandig om in de zwangerschap je gebit nog een keer extra te laten controleren bij tandarts of mondhygiëniste. Zo worden ontstekingen voorkomen of vroegtijdig opgespoord.

Het maken van röntgenfoto’s wordt in de eerste drie maanden liever niet gedaan en ook een verdoving laat men in de eerste drie maanden (de meest kwetsbare periode voor de foetus) liever achterwege, maar er zijn een aantal verdovingsmiddelen veilig gedurende de hele zwangerschap.

Wanneer een foto of een verdoving echter nodig zijn voor een goede behandeling is het verstandig deze behandeling toch te laten plaatsvinden en niet uit te stellen. Na de eerste drie maanden mogen röntgenfoto’s gemaakt en verdoving gegeven worden.

Vertel je tandarts altijd dat je zwanger bent.

Omdat het aan het eind van de zwangerschap weinig comfortabel is om langdurig in de tandartsstoel te zitten worden grote behandelingen dan liever uitgesteld tot na de bevalling.

ja dat klopt helemaal!

mijn tandarts zei dat ookal…

ik heb gelukkig nog een behandeling gehad voor een ontsteking… toen was ik al zwanger alleen wist ik het nog niet…

en de 25e ga ik er weer heen want heb het idee dat er iets niet goed is met een kies…

ze heeft me ook gezegd als je iets merkt dan moet je direct even bellen…

ja dat zei mijn tandarts ook, maar ik was star, ik moest kost wat kost voorkomen dat ik verdoving kreeg, toch maar ff doorbijten, heb zo een vervanging van een vulling kunnen uitstellen dat ging prima, geen last van gehad maar voor een andere kies een wortelkanaalbehandeling moeten hebbben :?

Maar dat van die ontsteking enzo daar heb ik nooit wat van geweten.

Ik ga morgen de ta gewoon bellen.

ja dat zou ik dus echt wel doen…

ik heb ook een wortelkanaal behandeling gehad en een foto… ik was toen al zwanger… maar wist het nog niet…

gelukkig is die ontsteking weggehaald! best link zoiets en vooral als je er niets van merkt…

ook kan je doodmoe ervan zijn zei ze me…