Bewust geen borstvoeding geven?

Hoi

Ik heb ook bewust voor fv gekozen. En niet de enige maar wel de voornaamste reden was/is dat het mij gewoon niks lijkt! Ik heb respect voor moeders die wel bv geven maar aan mij is het niet besteed! Laurens doet het prima op de fles en ik heb nog geen moment spijt gehad van deze beslissing.

het was niet mijn bedoeling om (wederom) een discussie bv/fv te ontketenen dames!



In januari dit jaar is er een onderzoek gepubliceerd door de universiteit van maastricht waaruit blijkt dat dat de kans op eczeem bij flesvoeding even groot is als bij borstvoeding. De Universiteit van Maastricht deed onderzoek in hoeverre borstvoeding of moedermeld bescherming biedt tegen eczeem. Ze kwam tot de conclusie dat eczeem onder borstgevoede baby’s in de eerste drie maanden na de geboorte zelfs iets vaker voorkomt. Ook blijkt een vijfde van de voor het onderzoek gevolgde baby’s op 1 jarige leeftijd last van eczeem te hebben. De kans hierop is met borst- en flesvoeding even groot. Hierbij moet wel een kanttekening geplaatst worden: na correctie van factoren als levensstijl van de moeder, familiare allergie en vroege introductie van vast voedsel bleken baby’s die zeven maanden of meer borstvoeding te hebben gehad, iets minder last van eczeem te hebben. Echter zijn deze voordelen niet zo groot .

Bron: AZM/Universiteit Maastricht



Waarmee ik alleen wil zeggen: verheerlijk BV niet tov FV en laat een ieder kiezen wat zij wil. En of BV makkelijker is of FV is denk ik ook een persoonlijke factor. Ik vind het helemaal niet zo moeilijk om een dag op pad te gaan, er is overal wel een magnetron. Ik zou persoonlijk meer moeite hebben met het geven van BV in het openbaar.



gr

muts

@muts99 wrote:

het was niet mijn bedoeling om (wederom) een discussie bv/fv te ontketenen dames!


Dat is eigenlijk ook precies wat ik erg jammer vond van jouw reactie op Rebecca’s vraag. In eerste instantie legde je de vinger op de zere plek en gaf je de daadwerkelijke reden aan waarom je bewust hebt gekozen voor kv. En dat is je goed recht, daar kan ik absoluut niets aan afdoen. Maar vervolgens moet toch nog e.e.a. uit de kast worden getrokken om de meerwaarde van bv af te zwakken, waarmee je dus eigenlijk zelf wel een bv-kv discussie ontketent…



@muts99 wrote:
In januari dit jaar is er een onderzoek gepubliceerd door de universiteit van maastricht waaruit blijkt dat dat de kans op eczeem bij flesvoeding even groot is als bij borstvoeding. De Universiteit van Maastricht deed onderzoek in hoeverre borstvoeding of moedermeld bescherming biedt tegen eczeem. Ze kwam tot de conclusie dat eczeem onder borstgevoede baby’s in de eerste drie maanden na de geboorte zelfs iets vaker voorkomt. Ook blijkt een vijfde van de voor het onderzoek gevolgde baby’s op 1 jarige leeftijd last van eczeem te hebben. De kans hierop is met borst- en flesvoeding even groot. Hierbij moet wel een kanttekening geplaatst worden: na correctie van factoren als levensstijl van de moeder, familiare allergie en vroege introductie van vast voedsel bleken baby’s die zeven maanden of meer borstvoeding te hebben gehad, iets minder last van eczeem te hebben. Echter zijn deze voordelen niet zo groot .

Bron: AZM/Universiteit Maastricht


Ik heb dit bericht inderdaad gelezen, maar dan wel op twee door kv-fabrikanten zwaar gesponsorde sites en ik heb het niet terug kunnen vinden op de site van de Universiteit Maastricht, die keurig een archief bijhouden van alle door hen uitgebrachte persberichten. De directe bron lijkt dus niet Universiteit Maastricht te zijn. Daarom plaats ik grote vraagtekens bij de herkomst en de inhoud van dit persbericht, temeer omdat o.a. de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) de bevindingen uit dit curieuze onderzoek tot nu toe niet heeft overgenomen, evenals o.a. het Voedingscentrum en vele andere instanties die eerlijke, correcte en volledige wetenschappelijk verantwoorde informatie geven over borstvoeding.

Ouders hebben recht op heldere en feitelijke informatie over babyvoeding, die niet gekleurd is door een commercieel belang. En dat is denk ik ook de kern van het verhaal: je kunt in dat opzicht pas een weloverwogen keuze maken als je beschikt over de juiste en volledige informatie.



@muts99 wrote:
Waarmee ik alleen wil zeggen: verheerlijk BV niet tov FV en laat een ieder kiezen wat zij wil.


Tot nu toe heeft nog niemand in dit draadje geprobeerd iemand anders iets op te leggen qua keuze m.b.t. het voeden van een baby. Ook wordt bv niet verheerlijkt, de verschillen tussen bv en kv zijn nu eenmaal groot (om maar eens iets te noemen: tot nu toe zijn er in bv ongeveer 200 verschillende stoffen aangetroffen, in kv zitten ongeveer 50 verschillende stoffen), dat is een feit. Verder zijn er genoeg moeders die ontzettend veel moeite hebben moeten doen om hun baby toch bv te kunnen geven, bv geven is dus overduidelijk niet altijd rozengeur en maneschijn. Ik zou zeggen: verheerlijk kv niet tegenover bv, ook daar komt vaak veel meer bij kijken dan men in eerste instantie denkt (harde ontlasting, verstopping, krampen, niet genoeg drinken of juist teveel willen etc.)

Zucht… ellek voordeel heb ze nadeel :wink:



@muts99 wrote:

Waarmee ik alleen wil zeggen: verheerlijk BV niet tov FV en laat een ieder kiezen wat zij wil. En of BV makkelijker is of FV is denk ik ook een persoonlijke factor. Ik vind het helemaal niet zo moeilijk om een dag op pad te gaan, er is overal wel een magnetron. Ik zou persoonlijk meer moeite hebben met het geven van BV in het openbaar.


Ik vind het dus best wel een nadeel van kv, dat je dus afhankelijk bent van “is er een magnetron” “kan ik mijn kv opwarmen” Etc. Vandaag ga ik een dag op pad met een vriendin die bv geeft. Zij gaat zitten, tiet eruit (en dat kan ze inmiddels heel discreet compliment) en gaat zitten voeden. Ik sta te mieren met bakje fv, water, flesje etc. Dit is dus puur praktisch. Ik kom er altijd uit hoor, mijn meissie hoeft geen honger te hebben, maar dat was soms wel even slikken. Maar als ik dan soms haar gezicht zie verkrampen, of het afkoppelen (zo heet dat toch?) is pijnlijk of er komt een borstonsteking aan, spruw op haar borsten etc… dan is dat slikmoment ook weer weg. Nogmaals, allemaal praktische zaken/verschillen.

@Sisil wrote:

maar dat was soms wel even slikken. Maar als ik dan soms haar gezicht zie verkrampen, of het afkoppelen (zo heet dat toch?) is pijnlijk of er komt een borstonsteking aan, spruw op haar borsten etc… dan is dat slikmoment ook weer weg.




Even een klein beetje afdwalen… Wat jij omschrijft is idd een pijnlijke aangelegenheid, spruw kan erg nare klachten geven. Wist je trouwens dat spruw en borstontsteking hand in hand kunnen gaan? De klachten die je vriending heeft, kunnen dus aan elkaar gerelateerd zijn. Als er sprake is van spruw, is het heel belangrijk om dit effectief te behandelen. Wil je hier graag meer info over, laat het dan even weten; dan stuur ik je een pb :slight_smile:

:-* Dank je wel, maar de klachten zijn overwonnen! Dat is gelukkig voor haar verleden tijd. :thumbup:

Hey Yvonne,



Nog even een reactie op je reactie…

Ik wilde met mijn opmerking geen discussie ontketenen maar wel aangeven wat voor mij beweegredenen zijn geweest om bewust voor FV te kiezen. Eén van die redenen is ook dat onderzoek. Het is door diverse media gepubliceerd (babyinfo/NRC Handelsblad om twee voorbeelden te noemen) en nee, ik heb geen contact opgenomen met het AzM of Unimaas om dit te verifieren…

Ik weet uit ervaring dat de WHO nooit snel een advies zal wijzigen zeker niet gebaseerd op 1 onderzoek. Ik ben alleen blij dat er ook onderzoeken zijn die uitwijzen dat de verschillen tussen BV en FV niet meer zo groot zijn omdat ook ik mijn kindje natuurlijk een goede start gun.

Tja wat iemand handig vindt onderweg is natuurlijk gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik vind het bereiden van FV absoluut niet moeilijk, maar dat is dus nogmaals persoonlijk.



Nou Rebecca! Je ziet het… er is genoeg over te zeggen en voldoende argumenten voor/tegen voor zowel BV als FV!



Succes!

Gr

muts

Inderdaad zeg!! Nogmaals bedank allemaal voor jullie antwoorden. Het was niet mijn bedoeling om ervoor te zorgen dat er een discussie zou loskomen :wink:



Nu heb ik even een andere vraag - Ik ken iemand die besloten heeft om geen BV te geven, omdat haar borsten hierdoor lelijk zouden worden. Dit zou voor mijzelf overigens geen rede zijn om te besluiten voor FV. Maar in hoe verre is dit waar? Ik bedoel dat de borsten lelijk worden?

Ik weet niet hoe borsten er na (lange tijd) BV uit zien maar van een zwangerschap op zich worden ze al niet echt mooier vind ik…

Maar ook hier zal gelden dat dat per persoon anders is?

BV mama’s? Wat is jullie ervaring?



gr

muts

Hoi Rebecca,



Dat borsten lelijk worden van borstvoeding geven is een fabeltje (zie ook http://www.borstvoeding.com/fabeltjes/bakerpraatjes_over_borstvoeding.html ). De borsten zullen tijdens de zwangerschap al een verandering doormaken, waardoor ze meer kunnen gaan hangen. Na de geboorte van de placenta wordt de melkproductie in gang gezet. De eerste dagen wordt er colostrum aangemaakt in kleine hoeveelheden (precies afgestemd op het maagje van de baby, die vlak na de geboorte nog zo klein is als een knikker) en zullen de borsten nog soepel en zacht zijn. Zo rond de derde dag vindt er een overgang plaats naar rijpe moedermelk; het lichaam zal in rap tempo die melk gaan aanmaken waardoor stuwing kan ontstaan. Door de baby aan de borst te laten drinken, zullen de borsten regelmatig worden geleegd en zal de baby op die manier de moeder door de stuwing heen kunnen helpen.

Ook als er geen borstvoeding wordt gegeven, zullen de borsten gestuwd raken. Ze worden dan echter niet geleegd, waardoor het borstweefsel meer te verduren heeft en de kans op striae groter is.



Persoonlijk ben ik nooit zo trots geweest op mijn borsten als tijdens onze bv-periode :inlove: Ik vond ze mooi en vol en bovendien vond ik de functie die ze hadden helemaal geweldig; mijn baby groeide als kool van mijn melk en het voeden zorgde voor een sterke emotionele band tussen mij en mijn dochter. Toen onze bv-periode eindigde, heeft het wel een tijd geduurd voordat ik weer gewend was aan mijn oude cup (dat viel tegen, ik was alweer helemaal vergeten hoe ze vóór de zwangerschap waren :frowning: ).

Nou hier dus 3 borstvoedings kindjes en 3 kinderen die kunstvoeding hebben gekregen. Maar wat er van de borsten na de zwangerschap/bevalling/evt. borstvoedings periode overbleef is steeds een verrassing geweest waar geen pijl op te trekken is en zeker niet in relatie staat tot het al dan niet borstvoeding geven. .

heel simpel gezegd ik mag geen borstvoeding geven en van de ene kant vind ik het jammer maar van de andere kant…met sil was het een hel… ik huilen en hij huilen elke voeding…uiteindelijk heb ik het bij hem 4,5 maanden volgehouden door te kolven en via de fles te gaan geven maar pfffff ik vond het ontzettend vervelend…

dus tja hoe jammer ik het ook voor dit kindje vind dat het niet die antistoffen meekrijgt , van de andere kant het geeft voor mij wel een heel stuk rust … ik weet waar ik aan toe ben en er hoeft dus niet gegocheld te gaan worden met ontstekingen en stuwingen enz(mijn lijf zal dat ook niet trekken trouwens…)