Bewoner Nuenen verdronk inbreker
(Novum) - De 34-jarige man die zondag bij een gevecht omkwam in een vijver achter een huis in zijn woonplaats Nuenen, is door de bewoner onder water gehouden. Dat vertelt de 52-jarige bewoner dinsdag zelf in het Eindhovens Dagblad.
De advocaat van de bewoner zegt dinsdag in De Telegraaf dat de 34-jarige man uiteindelijk is verdronken. De 52-jarige man en een 55-jarige bewoonster raakten bij de worsteling aan de Opwettenseweg in de Brabantse gemeente gewond.
Ze zouden de man hebben betrapt bij een inbraakpoging. De politie heeft dit nog niet bevestigd. De bewoner was volgens de advocaat met de 34-jarige man in gevecht geraakt, nadat die de bewoonster in haar been stak met een riek.
De cliënt van advocaat Carlo Oomes en de belager van de 55-jarige vrouw belandden tijdens de knokpartij in een vijver. De 34-jarige man beet vervolgens zo hard in zijn duim, dat hij tot op het bot kwam, meldt de bewoner zelf. Hij probeerde los te komen, maar dat lukte niet. Hij bleef maar bijten, vertelt de man.
Ook stak zijn plaatsgenoot hem met zijn vingers in de ogen en krabde hij met zijn nagels. Op dat moment besloot hij hem onder water te houden totdat hij zou loslaten. “Ik was zelf ook onder water en op het moment dat hij inderdaad losliet, kwamen we beiden boven.”
Daarna geeft de 52-jarige man zijn opponent, die dan al met zijn gezicht naar beneden drijft, een zet. Hij probeerde uitgeput en al de 34-jarige Nuenenaar uit het water te halen, maar hij was moe en had het koud. Daarbij adviseerden toegestroomde buren hem van de man af te blijven.
De cliënt van Oomes, volgens de advocaat verdachte in de zaak, zou zich in het ziekenhuis moeten hebben laten behandelen aan ernstige beetwonden. Oomes zegt dat volgens hem overduidelijk sprake is van noodweer. “Mijn cliënt heeft voor zijn eigen leven en dat van zijn vrouw gevochten.” De man mag de zaak thuis afwachten, aldus de raadsman.
Dinsdag vindt sectie plaats op het lichaam van het slachtoffer.
Ik vind dit zó heftig! :shock:
Ben echt heel erg benieuwd wat de uitspraak zal zijn tegen deze man.
Is het noodweer of gaat hij de cel in…?
soww indd erg heftig.
Ben ook benieuwd naar de uitspraak.
Zo das wel heel heftig.
Ben eens benieuwd hoe het verhaal gaat aflopen.
NUENEN - Bentje Bisseling uit Nuenen hoeft zich waarschijnlijk niet voor de rechter te verantwoorden voor de dood van een indringer in zijn achtertuin, in november van dit jaar. Uit onderzoek van de recherche is gebleken dat de man niet door verdrinking om het leven is gekomen, maar door problemen met zijn hart. De 52-jarige Bisseling is opgelucht dat het overlijden van de man niet door de worsteling kwam.
De recherche heeft hem verteld dat het slachtoffer zeer waarschijnlijk door hartfalen om het leven is gekomen.
Bisseling raakte in gevecht toen hij zijn vrouw te hulp schoot die door de indringer werd bedreigd met een riek. Klik op de audiolink voor een uitgebreid gesprek met Bisseling, het tv-item is via de videoknop te bekijken.
Hoe het gebeurde
Bentje Bisseling herinnert zich het moment als de dag van gisteren. “Mijn vrouw maakte de deur open. Ik zat binnen en hoorde haar praten. Pas toen ik een stemverheffing hoorde, besefte ik dat ze niet met de buurman aan het praten was”, vertelt Bisseling.
“Ik zag haar daarna achterluit lopen, met die man achter haar aan. Ze viel en hij stak haar met een riek. De eerste keer prikte hij nog mis, maar daarna stak hij haar in een been.”
Het gevecht
Bisseling dook daarna op de indringer, waarna de twee in gevecht raakten. De scene die Bisseling beschrijft, lijkt op een film. “Hij probeerde me steeds te steken. We belandden uiteindelijk in de vijver. Daar zijn we beiden onder water gekomen. We kwamen even boven water. Toen hoorde ik hem al naar adem snakken”, weet Bisseling nog.
“Daarna hield ik zijn hoofd onder water en beet hij mij in de duim. Toen hij losliet, zakte hij helemaal weg”, aldus Bisseling. “Toen ben ik uit de vijver gekomen. Ik wilde hem er eerst nog uithalen, maar ik had zelf veel moeite om eruit te komen.”
Opluchting
Dat de indringer vermoedelijk is overleden aan een hartfalen en niet door verdrinking, lucht Bisseling op. “Stel dat hij was verdronken, had me dat toch een ander gevoel gegeven.”