Beweeglijke gewrichten?

Omdat het zowel mijn man als mij opvalt, heb ik een vraag…



Als wij Jinthe een hand geven, voelen we vaak haar gewrichten bewegen, hetzelfde geldt als je haar optilt, aan haar been ‘trekt’, enzovoorts. Alsof het los zit/teveel ruimte heeft, zeg maar.



Is dit herkenbaar voor iemand?

Bedoel je dat het kraakt?

Zo iets, maar dan zonder kraken. Je voelt de delen van de gewrichten echt ‘schieten’, zeg maar, alsof er teveel speling in zit.

Mijn oudste heeft dit ook, als je haar een hand geeft voel je al haar gewrichtjes bewegen. Mijn dochter is hypermobiel. ik heb gevraagd of dit met elkaar te maken heeft en de fysiotherapeut zegt dat dat inderdaad zo is.

Even een vraagje hierover, hoe ben je erachter gekomen dat ze hypermobiel is? Ik heb namelijk een vermoeden dat mijn zoontje het ook is (ben het zelf ook gedeeltelijk), maar ik weet niet of ik het ergens kan laten “testen”?

Ik vroeg me ook af of anderen dit hebben omdat hypermobiliteit(ssyndroom) en soortgelijke dingen bij ons ook in de familie zitten…mocht Jinthe dit ook hebben, wil ik er dus graag op tijd ‘bij zijn’.

Haar enkels staan heel erg naar binnen, dus we zijn toen naar een kinderfysiotherapeut geweest, die heeft haar een half uur bestudeerd en ons heel veel vragen gesteld. Zij heeft ons vermoeden bevestigd dat ze hypermobiel is (zoals mijn moeder en ik), al haar banden zijn heel erg los, waardoor haar gewrichten heel flexibel zijn. Voor haar voeten gaan we nu naar een speciale schoenenzaak die haar voeten helemaal opmeten (dus niet alleen de lengte) en goed advies geven, goede schoenen zijn heel belangrijk en haar houding. Als ze op de grond speelt legt ze namelijk haar onderbenen naast zich in plaats van onder haar billen, omdat haar knieen nogal flexibel zijn. Dit moeten we voorkomen omdat ze anders misschien x-benen krijgt en slijtage. Wat ik dus heb door de hypermobiliteit en dat wil ik bij haar voorkomen!

he… is dat neit goed dan? de benen opzij weg? Onze uk doet dat ook… of ze hypermobiel is geen idee. Ik kan wel mijn duim tegen de pols krijgen en dat schijnt een middeltje om te zijn of je flexibel bent ja of nee?

vergeet te zeggen dat ze al best erge xbenen heeft

Jinthe zit ook regelmatig op de grond met haar onderbenen naast zich en op het KDV (en ook de huisarts vindt dat) geven ze aan dat ze haar typisch vinden lopen, maar ook dat ze ‘stijf’ overkomt (wat ik haar dus totaal niet vind).



Misschien toch maar eens met de huisarts of een fysiotherapeut bespreken…

Onze dame loopt (het gaat nu wel beter met haar goede schoenen) echt duidelijk met haar enkels naar binnen en dus met x-benen, ze zwabbert zeg maar ook met haar benen als ze sneller loopt.



Alle peuters hebben trouwens dat hun voeten/enkels naar binnen staan, maar door de hypermobiliteit is het bij onze dame dus heel veel en dat is dus niet goed voor de gewrichten in knieën en heupen.



Nienke, ik zou er inderdaad eens naar laten kijken. En gewoon zelf op die dingen letten die ik al noemde, dat kan sowiezo nooit kwaad.

Fysiotherapeuten hebben vaak meer kaas gegeten van hypermobiliteit dan huisartsen is mijn ervaring.

Je hebt hypermobiele mensen die dus “kunstjes” kunnen en er verder niet door belemmerd worden.

Je hebt ook het hypermobiliteitssyndroom (HMS, onderverdeeld in meerdere vormen) waar evt wel klachten uit kunnen komen.

Ik vind jouw Jinthe een soepel meiske vergeleken bij mijn houten Klaas :wink: … en hij is wat star in de heupen volgens de orthopeed ( maar kan verder geen kwaad) maar volgens mijn fysio heeft hij wel een bepaalde beweeglijkheid van de gewrichten (ik heb zelf iets wat nog het meest lijkt op lichte Ehlers Danlos).

Behalve goed schoeisel en evt fysiohulp kun je er volgens mij weinig aan doen.

Maar ik ken genoeg meiden die erg soepel in hun huid zitten en daar zelf totaal geen problemen mee hebben. Dat is dan meer hypermobiel zonder syndroom.

Mijn zusje heeft HMS (Ehlers-Danlos), in een behoorlijk zware vorm. Zelf ben ik ook hypermobiel, heb er wel klachten van, maar er valt wel mee te leven. Maar wil bij Jinthe dus wel goed in de gaten houden of ze het ook heeft.

Hoi,



Hier ook als baby al en nu nog, als ik haar als baby oppakte leek het net of ik haar uit elkaar trok, qua ruggegraad.

i,lona is dus hyper mobiel .

ikzelf ook , dus heeft ze het van mij, t, is erfelijk…



en als we haar een handje geven tja dat lijkt wel los te zittenkraak kraak…



Een kindje wat hyper mobiel is doet alles later vaak, zitten /lopen/ staan / etc zijn ook houteriger .





wij hebben hier fysio therapie ervoor :thumbup:

Onze dochter is ook gedeeltelijk hypermobiel. Ze is nu 2 jaar en 9 maanden en kan door haar soepele enkeltjes nog steeds niet vrij staan en lopen. Nu heeft ze enkelbracejes en een loopkarretje (zoef) en nu gaat het beter. Binnenkort gaat de revalidatie-arts met haar aan de gang. Mijn man en ik zijn allebei redelijk soepel in de gewrichten maar bij haar is het dus op 1 plek in haar lichaam samengekomen tot een behoorlijk intense vorm… Lastig maar met de ortheses moet ze straks toch een heel eind gaan komen.



Eerst voel je je heel eenzaam met een kindje met een afwijking in die zin maar door dit soort fora merk je gelukkig dat je zeker niet de enige bent die met dit soort problemen zit.