Dames, graag jullie input voor wat betreft mijn Bevalwensen!
Dit is een eerste ruwe versie:
Bevalwensen
Bevalling
– Vanwege mijn naaldenfobie, wil ik graag eerst een verdoving van de huid waar het infuus geprikt moet worden. Bovendien wil ik graag plat liggen op het moment dat het infuus gezet wordt, vanwege eventueel flauw vallen, en wil ik graag dat mijn man erbij is tijdens het zetten.
– Ik wil de bevalling graag zoveel mogelijk alleen met mijn man doen. Ik geef zelf aan welke houding ik prettig vind voor het opvangen van de weeën, en of ik bijvoorbeeld zou willen douchen.
– Liefst zo weinig mogelijk lijfelijke controles, en dergelijke.
– Ik wil het liefst de bevalling op zoveel mogelijk natuurlijke manier op gang brengen, zonder veel haast. Dat wil zeggen dat ik graag het gebruik van weeënopwekkers zo lang mogelijk wil uitstellen. Uiteraard alleen zolang dit veilig is voor mijzelf en mijn kindje.
– Wel wil ik graag dat er zo snel mogelijk medicatie gegeven wordt voor het uitdrijven van de placenta, danwel samentrekken van de baarmoeder. Dit omdat ik toch erg bang ben voor opnieuw een fluxus of Haemorrhagia postpartum.
– Ik wil pijnbestrijding zo lang mogelijk uitstellen, maar mocht ik er wel om vragen, dan graag Remifentanil via het infuus dat dan al geprikt is.
– Ik wil geen episiotomie of plaatselijke verdoving.
– Ik wil geen ruggenprik.
– Ik wil de baby graag zelf aanpakken tijdens de geboorte.
– Mijn man wil graag de navelstreng doorknippen.
Voeding na de geboorte
– Ik wil graag uitsluitend borstvoeding geven.
– Ik wil de eerste voeding graag helemaal zelf doen, zo snel mogelijk na de bevalling, waarbij alleen mijn man aanwezig is in de ruimte.
– Eventueel kant de baby bijgevoed worden via fingerfeeding met melk die bij mij afgekolfd is. Danwel door mijzelf gekolfd, danwel door een (kraam)verpleegkundige/lactatiekundige, indien ik nog niet fit genoeg ben om het zelf te doen.
– Kunstvoeding is ongewenst.
– Pas wanneer ik er om vraag, wil ik advies/hulp bij de borstvoeding.
– Ik wil voeden op verzoek van mijn kindje, ook indien dit betekent dat ik meerdere malen per uur moet voeden, of wanneer het kind langer aan een stuk wil zuigen.
– Ook in de kraamperiode wil ik exclusief borstvoeding blijven geven. Ik ga op mijn eigen gevoel af, en zal het dan ook zelf aangeven wanneer ik denk dat het niet goed gaat. Kunstvoeding is ongewenst tot minimaal 14 dagen na de bevalling, en wordt pas besproken wanneer ik er zelf over begin.
–
Verzorging van de baby
– Ik wil graag dat mijn man de baby de eerste kleertjes aantrekt, en eventueel iets schoon wast.
– Ik wil graag dat de baby pas gewassen wordt wanneer de huidsmeer volledig ingetrokken is. Huidsmeer mag ook niet weg geveegd worden met doeken.
– Als de baby niet de hele tijd bij mij kan zijn, wil ik graag dat het kindje huid op huid contact heeft met mijn man. Liefst continu. Sowieso zal mijn man of ikzelf ten alle tijden bij de baby blijven, ook tijdens onderzoeken.
Han, kun je de zinnen niet korter formuleren? Artsen in het ziekenhuis hebben soms wel tot 2/3 bevallingen tegelijkertijd en hebben weinig tijd. Je hoeft het dan ook niet ‘lief’ te omschrijven maar bv dat eerste deel beginnen met;
Bevallingswensen, bij voorkeur;
- plat liggen bij het plaatsen van het infuus, verdovingszalf voor het prikken en mijn man aanwezig.
- zoveel mogelijk alleen met mijn man zijn.
- houdingen zelf bepalen om weeën op te vangen.
etc.
Je weet het zelf al het zijn wensen en niet alles zal mss mogelijk zijn (dat zalfje voor het verdoven kun je overigens al voor je bevalling regelen via je HA incl pleisters ervoor en dan hoppa zelf al smeren ed bij het anamnese gesprek voor de inleiding begint als dat al nodig is). :thumbup: Maar ik hoop vooral dat je bevalling zoveel mogelijk zo gaat als je wenst. :-* *en whaaa jullie krijgen een knul erbij! :inlove: *
Ik zou het inderdaad korter, maar ook stelliger formulieren. En één punt per opsommingsteken (dus bv. zoveel mogelijk alleen met man en houdingen splitsen en uitsluitend borstvoeding en geen kunstvoeding kan volgens mij juist weer één punt worden). Dat leest inderdaad sneller en makkelijker voor de verpleging/artsen, ook bij een ‘wisseling van de wacht’.
Je wensen op zich lijken me allemaal zeer acceptabel/uitvoerbaar (terugkijkend op mijn bevalling is alles ‘naar wens’ gegaan, ik had geen plan aangeleverd maar er wel voor mezelf een gemaakt). Wat de dames al aangeven, mss wat korter formuleren.
Informeer wel ff over de Remifentanil, dit bieden ze niet in elk zh al standaard als optie aan. Ik kon het bv alleen krijgen als ik meedeed aan een proef waarbij je door de computer of dit of een ruggeprik kreeg toegewezen, ze waren aan het onderzoeken hoe effectief het werkelijk was. (Heb niet meegedaan, want ik wilde dit middel juist niet, uitgelegd waarom en het was prima, heb de ruggeprik gekregen toen ik daarom vroeg)
Korter formuleren, ok! Dat moet wel lukken.
Emmeken, de Remifentanil heb ik het al met de vlos over gehad, kwam zelfs van haar af als voorstel voor pijnbestrijding, omdat ik straks toch al een infuus heb, dus dat zit helemaal goed. Ik wilde eigenlijk het liefst lachgas, maar dat doen ze tegenwoordig niet meer blijkbaar…
Heb hem eindelijk herzien… Laat uw commentaar er maar op los dames! :mrgreen:
Bevallingswensen
Bevalling
– Plaats van infuus voordien verdoven mbv spray/pleister ivm ernstige naaldenfobie.
– Zo weinig mogelijk lijfelijke controles, en dergelijke.
– Gebruik weeënopwekkers zo lang mogelijk uitstellen.
– ZSM medicatie voor afdrijven placenta/samenknijpen baarmoeder, maar pas na geboorte baby.
– Remifentanil op aangeven van moeder.
– Geen episiotomie of verdoving.
– Geen ruggenprik.
– Zelf baby aanpakken.
– Man knipt navelstreng door.
Voeding na de geboorte
– Uitsluitend borstvoeding, tenzij moeder anders aangeeft.
– Eerste voeding binnen 1u na bevallen, alleen man aanwezig.
– Bijvoeding alleen dmv fingerfeeding met uitsluitend mijn eigen borstvoeding.
– Voeden op verzoek van baby.
– Kunstvoeding is ongewenst.
Verzorging van de baby
– Man kleedt baby eerste keer aan + doet eerste verzorging.
– Baby niet wassen, alleen afdeppen, niet vegen, met doeken.
– Continu huidophuidcontact met mij of man. Bij onderzoeken altijd 1 van ons aanwezig.
– Baby blijft bij moeder of vader, nooit alleen laten.
Lijkt mij een heel duidelijke, beknopte versie van wat je eerst had.
Stuk makkelijker te lezen voor verpleging en artsen denk ik :thumbup:
Ziet er duidelijk uit!
Ik begrijp dat je een fluxus gehad hebt? Dit heb ik na mijn eerste bevalling ook gehad en bij mij zijn daarom bij de tweede bevalling de volgende acties uitgevoerd:
Cateriseren voor de bevalling (niet leuk, wel verstandig) en ik heb een dubbele dosis syntocinon gekregen voor het snel laten uitdrijven van de placenta. Misschien kun je daar nog wat mee.
Succes alvast!
hoi!
Ik vroeg me af of enkele punten niet al standaard zijn? zoals:
man knipt navelstreng door
1e voeding binnen 1 uur na bevallen
voeden op verzoek
baby niet wassen
Of is dat toevallig bij mijn zh zo?
Wat Robin al aangeeft is bij ons ziekenhuis ook standaard, maar beter het opgeschreven te hebben lijkt me. :thumbup: En ik lag al aan de synoc ivm het inleiden en aangezien ik geen geschiedenis had van heftig nabloeden hebben ze enkel het infuus verder laten doordruppelen (op de stand zoals deze stond toen het uitdrijven begon). Nu weet ik niet meer zeker of ze bij Casper het infuus nog hoger hebben gezet… :think: Bij Floris weet ik zeker dat er niemand meer aan heeft gezeten behalve uitzetten toen de bevalling ‘compleet’ was. En gek genoeg ben ik na de bevalling van Floris ong een dag of 5 na de bevalling nog een stuk placenta verloren. :wall: En dat terwijl in het verslag toch echt staat dat ie compleet was. Enige andere optie die overblijft is dat het van ons tweede vruchtje was.
Je weet dat aanleggen na de bevalling zsm en zo lang mogelijk ook kan helpen tegen fluxus? Je baarmoeder trekt dan in razend tempo samen. :thumbup: Dus misschien een stukje aanpassing in je plan, zsm baby aanleggen? In mijn plan stond bv; na de geboorte en eerste APGAR, niet wassen, niet aankleden en gelijk aanleggen om te drinken. Heeft het ziekenhuis zich netjes aan gehouden. :mrgreen: