BevalPlan?

Wie van jullie heeft een BevalPlan opgesteld en wil deze hier delen? Ik kan nog wel wat inspiratie gebruiken, denk ik. :slight_smile:

Ik heb bij Kaya geen bevalplan gebruikt, maar ik heb wel al een aantal dingen die ik in mijn bevalplan voor de volgende wil zetten. Die volgende gaat waarschijnlijk nog een paar jaar op zich laten wachten, maar de eisen weet ik al wel :slight_smile:

Uitgegaan van een thuisbevalling:

• alle handelingen die met mij of met de baby te maken hebben wordt vooraf toestemming voor gemaakt/besproken of het wel nodig is. Ik wil de bevalling voor zover mogelijk zelf doen.
  • Ik geef voorkeur aan uitscheuren boven de knip. Indien knip nodig wordt geacht dan wordt dat eerst besproken.
  • navelstreng eerst uit laten kloppen, pas afnavelen wanneer de placenta al geboren is.
  • geen preventieve oxytocinespuit. Enkel wanneer daar aanleiding vooris, na overleg.
  • eerst borstvoeding, daarna controles. Desnoods hechten tijdens het voeden, als de vk niet wil wachten.

Waar ga je bevallen?

Ik heb zelf ingevuld dat ik een thuisbevalling wilde, wie erbij mogen zijn en wie de navelstreng doorknipt. Nadat de vk het even had doorgenomen, kreeg ik die formulier weer in m’n handen gedrukt. Dus met andere woorden was alles hier gegaan met hoe het op dat moment uit kwam.

Ik ben wel thuis bevallen bij Gioya!

Ik wilde zkhbevalling en moest uiteindelijk worden opgenomen wegens zwvergiftiging. Hieronder mijn geboorteplan:

- mogelijkheid om verticaal te bevallen

• zo min mogelijk mensen bij de geboorte, dus liever geen stagiaires of Co.-assistentes
  • gedempt licht bij de bevalling
  • geen pijnstillers
  • mogelijkheid om het hoofd vd baby te zien tijdens persen
  • mijn man wil de navelsteng doorknippen
  • baby zelf op zoek te laten gaan naar de borst om daarna bv te geven
  • het eerste uur wil ik mijn baby bij me houden en ook de uren en dagen daarna zoveel mogelijk
  • indien baby of ik in zkh moet blijven zo mogelijk bij elkaar op de kamer. Indien mogelijk dat mijn man ook blijft slapen in zkh
  • mogelijkheid om te filmen tijdens het checken vd reflexen
  • uitleg krijgen over de placenta
  • de eerste 5 dagen wil ik bv aanbieden en blijven proberen. Indien mogelijk geen alternatieve voeding aanbieden en zeker niet zonder overleg.
  • we geven er de voorkeur aan om de navelstreng uit te laten kloppen, voor het afnavelen

Maar wie er bij de thuisbevalling mogen zijn is voor een verloskundige sowieso niet heel interessant denk ik. Ze gaat heus geen mensen wegsturen lijkt me? En de navelstreng doorknippen gebeurt over het algemeen door de vader, dat biedt de vk zelf aan meestal, dus op dat moment kan je zelf ook aandragen als je iemand anders wilt.

Bevalplan is meestal juist bedoeld om de dingen in te zetten die je wel wilt, maar waar je tijdens je weeen te geconcentreerd voor bent om ze te vermelden. Of in mijn geval de dingen die ik van tevoren al besproken wil hebben omdat niet alle verloskundigen er achter staan :lol:

Ik heb dit geboorteplan bij beide geboortes gebruikt. Het scheelt dat je al een keer bent bevallen D. Wat vond je toen fijn en wat juist niet? Zou zulke dingen erin zetten. Zorg ervoor dat je vriend het plan ook uit z’n hoofd kent zodat hij voor je op kan komen. Als thuis wil bevallen is het mss handig om ook een versie te maken voor een zkhbevalling mocht je onverhoopt toch niet thuis bevallen.

Mijn bevalling werd ingeleid omdat het niet meer goed ging met mij (verhoogde leverwaarden en bloeddruk die omhoog schoot) en door alle stress wist ml het plan niet meer, tot het einde (het hoofdje geboren zien worden :inlove: )

Mouse, alle dingen die jij opnoemt staan er bij mij ook in, op de oxytocinespuit na. Daar wil ik me nog in verdiepen.

Ik ben idd van plan om een versie voor thuis en een versie voor het zkhs te maken. Zullen niet veel verschillen eigenlijk.

@Mouse! wrote:

Maar wie er bij de thuisbevalling mogen zijn is voor een verloskundige sowieso niet heel interessant denk ik. Ze gaat heus geen mensen wegsturen lijkt me? En de navelstreng doorknippen gebeurt over het algemeen door de vader, dat biedt de vk zelf aan meestal, dus op dat moment kan je zelf ook aandragen als je iemand anders wilt.

Bevalplan is meestal juist bedoeld om de dingen in te zetten die je wel wilt, maar waar je tijdens je weeen te geconcentreerd voor bent om ze te vermelden. Of in mijn geval de dingen die ik van tevoren al besproken wil hebben omdat niet alle verloskundigen er achter staan :lol:

Maar wel interessant genoeg om het als een vraag in een formulier te zetten.

Ja, alle informatie die van tevoren bij de VK bekend is, is fijn natuurlijk :slight_smile:

@Mariiyelle wrote:

@Mouse! wrote:

Maar wel interessant genoeg om het als een vraag in een formulier te zetten.

Nouja, zo’n vragenlijst is bedoeld als opzetje, om je een idee te geven van wat je mogelijk in je bevalplan wil verwerken. Ik denk niet dat een vk het écht enorm interessant vindt wie jij bij de bevalling wil hebben (dat zal in de meeste gevallen de partner zijn), maar als jij daarin bijzondere wensen hebt waar je veel waarde aan hecht kun je dat aangeven.

Ik heb een aantal wensen die ik zelf als heel logisch en natuurlijk ervaar, bijna het benoemen niet waard, maar ervaring heeft me geleerd dat de realiteit anders ligt.

Mijn Beval-Plan , Geboorte-plan was bij de eerste niet aanwezig, gewoonweg nog niet bekend er mee.

Bij mijn jongste wel, daar heb ik mij goed aan vast kunnen houden.

Ze staan door elkaar, dit was een schets destijds.

• Naast de begeleiding, wil ik graag mijn moeder en zus er ook bij hebben.
  • Mijn partner wil graag de reflexen filmen.
  • Mijn moeder knipt de navelstreng door. (Mits er geen complicaties zijn.)
  • Ik wil borstvoeding geven, dus geen bij voeding.
  • Tijdens mijn verblijf wil ik dat mijn dochter op mijn kamer verblijft (mits haar gezondheid dit toelaat)
  • Ik wil mijn zoon kunnen ontvangen, na de geboorte.
  • Ik wil graag rond kunnen lopen. (Mits dat verantwoord is ).
  • Ik wil géén pijnstilling.
  • Ik wil haar navelstreng laten uitkloppen voor het af navelen.
  • Inknippen als het echt noodzakelijk is.
  • Mocht het uitkomen op een (spoed) keizersnede, wil ik graag een ruggenprik en mijn dochter bij mij houden na de onderzoeken, ik wil dat mijn partner aanwezig is. (Mits mijn of haar gezondheid het toelaat.)

Een aantal dingen had ik hetzelfde als wat al genoemd is, verder (sommige ook al genoemd):

• Als ik pijnbestrijding wil, wil ik graag een remifentanil pompje. Geen ruggenprik.

• Zo snel mogelijk aanleggen voor de eerste voeding, na één uur pas de rest.

• Baby niet in bad (dit mag wel op dag 2).

• Onderzoek van de baby waar wij bij zijn.

• Als na de bevalling opname in het ziekenhuis noodzakelijk is, wil ik rooming-in om zoveel mogelijk zelf te voeden en bij de baby te zijn.

• Bij een eventuele inleiding, eerst kijken of de bevalling op gang komt d.m.v. het breken van de vliezen.

• Bij een KS wil ik in principe onder narcose, maar ik wil de optie van een ruggenprik wel open houden, mocht ik dat op dat moment wel willen.

• Bij een KS onder narcose kindje na de ‘geboorte’ direct bij mijn man en liefst zo snel mogelijk huid op huid.

• Na een KS de baby niet in bad als ik op de uitslaapkamer ben. Als ik er weer ben kindje snel uitkleden en bij mij huid op huid.

Verder wat dingen nav de vorige bevalling (met name dat ik wilde dat er op een normale en duidelijke manier met me gecommuniceerd werd en dat ik bij een eventuele kunstverlossing iemand met voldoende ervaring wilde…).

Dit was voor een ziekenhuisbevalling.

@Nienke123 wrote:

Een aantal dingen had ik hetzelfde als wat al genoemd is, verder (sommige ook al genoemd):

• Als ik pijnbestrijding wil, wil ik graag een remifentanil pompje. Geen ruggenprik.

• Zo snel mogelijk aanleggen voor de eerste voeding, na één uur pas de rest.

• Baby niet in bad (dit mag wel op dag 2).

• Onderzoek van de baby waar wij bij zijn.

• Als na de bevalling opname in het ziekenhuis noodzakelijk is, wil ik rooming-in om zoveel mogelijk zelf te voeden en bij de baby te zijn.

• Bij een eventuele inleiding, eerst kijken of de bevalling op gang komt d.m.v. het breken van de vliezen.

• Bij een KS wil ik in principe onder narcose, maar ik wil de optie van een ruggenprik wel open houden, mocht ik dat op dat moment wel willen.

• Bij een KS onder narcose kindje na de ‘geboorte’ direct bij mijn man en liefst zo snel mogelijk huid op huid.

• Na een KS de baby niet in bad als ik op de uitslaapkamer ben. Als ik er weer ben kindje snel uitkleden en bij mij huid op huid.

Verder wat dingen nav de vorige bevalling (met name dat ik wilde dat er op een normale en duidelijke manier met me gecommuniceerd werd en dat ik bij een eventuele kunstverlossing iemand met voldoende ervaring wilde…).

Dit was voor een ziekenhuisbevalling.

Even ter info:

Een narcose word in een ziekenhuis over het algemeen alleen gegeven als het kindje er echt zo snel mogelijk uit moet en elke seconde telt of als een ruggeprik niet mogelijk is door aandoeningen aan je zenuwstelsel. In andere gevallen zal de anesthesist toch kiezen voor een ruggeprik omdat de narcose erg slecht is voor je kindje. Het komt via de placenta namelijk al heel snel bij je kindje en hierdoor word de ademhalingsprikkel onderdrukt. Het is natuurlijk heel belangrijk dat je kindje gelijk goed doorhuilt om al het vruchtwater uit de longetjes te krijgen. Er is wel een tegenmiddel wat je kunt geven maar dat betekent dat je kind een prik in zijn been moet krijgen met medicijnen.

Kleine tip om over na te denken voor je geboorteplan! :wink:

Ik had niet echt een bevalplan, had alleen mijn man op het hart gedrukt dat ik absoluut geen pethedine injectie wilde, omdat je daar zo "groggy"van wordt. Uiteindelijk ruggeprik gekregen, ks die niet goed verliep en volgespoten met morfine, weet niet wat erger groggy makend is :wink:

2e werd sowieso een ks, dus daar ook niet zoveel over in te brengen, ruggerpik gekregen, van te voren gezegd dat ik placenta wilde zien (bij de 1e ook laten zien, maar toen was ik niet echt meer bij) en dat baby met manlief naar suite ging voor huid op huid contact.

Nu dient nr 3 zich aan, wordt ook een ks en ga proberen of ik hem op de uitslaapkamer al bij me mag. Vrees alleen omdat ik ook gesteriliseerd wil worden en t allemaal dus was langer duurt dat dat niet gaat gebeuren. Dan maar weer met mijn man mee terug naar de suite. En wassen doen ze hier sowieso niet de 1e dag. We zijn bij onze 2e echt een uur of 4 met rust gelaten voordat ze kwamen om te wegen etc.

Zo’n bevalplan lijkt me iig heel handig omdat ook je man in het heetst van de strijd wel wat kan vergeten wat je afgesproken hebt.

@Linds86: Volgens de doula was het wel mogelijk, de vk heeft er ook geen opmerking over gemaakt. Maar ik ben zelf inmiddels gelukkig al lang en breed bevallen (op de natuurlijke manier, dus dat is een geluk bij een ongeluk). Maar ik ben zo bang voor naalden dat ik vrees dat algehele narcose (en ja, ik weet het, dat is ook met een naald) toch echt de enige optie zou zijn geweest…

@Nienke123 wrote:

@Linds86: Volgens de doula was het wel mogelijk, de vk heeft er ook geen opmerking over gemaakt. Maar ik ben zelf inmiddels gelukkig al lang en breed bevallen (op de natuurlijke manier, dus dat is een geluk bij een ongeluk). Maar ik ben zo bang voor naalden dat ik vrees dat algehele narcose (en ja, ik weet het, dat is ook met een naald) toch echt de enige optie zou zijn geweest…

Maar als je dan toch een naald ingebracht krijgt, waarom dan niet kiezen voor de optie die het minst risico oplevert? :slight_smile:

Ja precies en uit ervaring kan ik zeggen dat een infuus inbrengen veel meer pijn doet dan een ruggeprik. Hier voel je nauwelijks iets van alleen een beetje gedruk in je rug. Bovendien denk je nog wel eens terug aan je keuze (als de anesthesist al akkoord gaat) als je kindje met ademhalingsproblemen op de kinderafdeling ligt. Je zult toch geprikt moeten worden, of het nu in je rug of arm is lijkt mij geen verschil uitmaken maar ik heb ook geen fobie voor naalden dus ik zou niet weten hoe het is hoor! (Hoewel ik er ook niet om sta te springen :wink:)

@D. wrote:

Maar als je dan toch een naald ingebracht krijgt, waarom dan niet kiezen voor de optie die het minst risico oplevert? :slight_smile:

Zo kan ik heel vaak denken, maar hierbij dus niet. En je mag het stom of wat dan ook vinden, want dat vind ik het zelf ook… (En wie weet had ik als het van toepassing was geweest alsnog voor een ruggenprik gegaan, maar de situatie heeft zich gelukkig niet voorgedaan.) (En het is ook echt niet zo dat ik alleen maar aan mezelf denk oid, want zo heb ik ook voor we zwanger probeerden te worden alsnog de BMR-prik, die ik als 11-jarige niet gehad had, gehaald…)

@Linda: Het gaat niet om de pijn, maar om het idee. En deels maakt het (voor mij) geen verschil waar er geprikt wordt, maar deels ook wel…

Maar goed, daar gaat dit topic niet over, dus laten we weer terug gaan naar het onderwerp: het bevalplan. :slight_smile:

Ik heb dit als model gebruikt: http://www.knov.nl/geboorteplan/geboorteplan-online-checklist

Ik heb er zelf nog dingen aan toegevoegd, maar het was alvast een handige opzet.

ik moet 11 maart naar de gyn omdat ik bij de vorige bevalling ben bevallen met een ks.

moet ik dan al mn bevalplan klaar hebben?(er zijn nogal wat dingen die ik nu vastgelegd wil hebben omtrent de bevalling) de volgende keer dat ik haar zie zal ik rond de 36 weken zwanger zijn.