bevalplan keizersnede

Hoi meiden,



na een verhelderend gesprek met de gyn ga ik waarschijnlijk beslissen om weer voor een ks te kiezen als het tijd is om te bevallen.

nu had ik een aantal wensen omtrent de ks en de tijd erna die ik aan de gyn wil voorleggen. kunnen jullie meekijken en meedenken? ik schrijf het allemaal even puntsgewijs op voor het makkelijke

alvast bedankt!


  • katheter inbrengen na de ruggeprik
  • infuus in rechterarm en niet in hand (links ben ik namelijk niet te prikken)


  • indien mogelijk wil ik graag zien hoe de baby uit mijn buik komt
  • ik wil graag de placenta zien als deze geboren is
  • baby direct bij mij (indien mogelijk)
  • Indien baby niet direct bij mij of op de uitslaapkamer kan, dan ik niet naar de uitslaapkamer, maar direct naar zaal met baby. (weet niet in hoeverre de uitslaapkamer verplicht is)
  • baby niet aankleden ivm huid op huid contact


  • bv gebeurd op verzoek.
  • baby mag niet worden bijgevoed met kunstvoeding en krijgt geen speen
  • wassen op de 2e dag en alleen door man. niet door verpleegkundige



    wat denken jullie?
  • indien mogelijk wil ik graag zien hoe de baby uit mijn buik komt



    normaal heb je zoon doek ervoor, ook vooral denk ik om bacterien tegen te houden die je misschien uitademt enzo… denk niet dat je hoofd/gezicht richting je open buik wond mag gaan…



    Misschien kan je de bevalling volgen op camera, bij ons in het AZM hebben ze monitors hangen.



    -Indien baby niet direct bij mij of op de uitslaapkamer kan, dan ik niet naar de uitslaapkamer, maar direct naar zaal met baby. (weet niet in hoeverre de uitslaapkamer verplicht is)



    Bij mij was de uitslaapkamer verplicht, ik denk altijd na een keizersnede, ze gaan je dan medicatie toedienen/pijnstillers, en wachten tot je weer je benen helemaal kan bewegen, ik zelf heb ander half uur op de uitslaap kamer moeten liggen…



    D is om 16:01 geboren en toen heb ik hem even naast mijn gezicht gezien toen ze mij aan het hechten waren, daarna moest ik naar de uitslaap kamer en ik zag hem weer rond 19:00…

Ik had L ook graag bij me (op mijn “buik”), ze hebben hem dan bij me gelegd, maar hij kreeg het snel koud… heb dan vlug zelf gezegd om hem weg te doen uit de ok.

Zowel bij M en L hebben ze de baby ingewikkeld en aan papa gegeven zodat die de heel tijd naast me kon zitten en ik hen kon zien. Niets van hen moeten missen! Vond ik zelf heel fijn!

Niet naar de uitslaapkamer is geen optie omdat ze je waarden dan nog in de gaten moeten houden aan de monitor. Misschien dat je kunt vragen of de baby daar naar toe kan komen? En bij je mag blijven?



Volgens mij is het ook niet mogelijk om tijdens OK te kijken naar je buik. Maar allicht vragen als je dit wilt. Wellicht dat je hub of verpleging kan filmen?

Op de meeste OK’s is het maar 18 graden dus erg koud om je kind niet aangekleed bij je te krijgen. Ook de uitslaapkamer is volgens mij wel een verplicht nummer (mijn man werkt er) want je moet weer volledig bij én stabiel zijn voordat je naar een gewone afdeling kunt. Volgens mij mag de baby soms wel bij de moeder blijven op de uitslaapkamer, mits het allemaal goed gaat natuurlijk… Maar dat zal misschien ook per ziekenhuis wel verschillen!?



Maar grote kans dus dat je kind wel wordt aangekleed en dat het huid op huid contact nog even moet wachten. Veel ziekenhuizen hebben overigens nu protocollen dat de vader direct kan ‘buidelen’ met het kindje…

bij mij mocht de kleine in de uitslaapkamer op mijn buik liggen.

heerlijk huid op huid.

daarvoor bij papa toen ze mij aan het dicht maken waren.



ze moeten je idd even in de gaten houden op de uitslaapkamer. je bloeddruk,pijn,wond.

ik mocht na een half uur naar boven.

daar werd hij gewogen en aangekleed,en kreeg zijn eerste flesje

bij mij werd de baby op de ok verzorgd (dat kon ik in principe dus zien) maar ik moest met spoed onder narcose dus kon het niet zien.



de baby werd bij mij gelijk daarna in de uitslaapkamer op mijn blote huid gelegd en mocht worden gevoed.



wassen werd bij mij dag 3 pas gedaan.



in sommige ziekenhuzen is het al zo dat de baby bij een ks al gelijk na het uit de buik komen bij de moeder komt te liggen, huid op huid en ook gevoed kan worden en niet bij je weg hoeft. en daarna pas de controles

weet alleen niet in welke ziekenhuisen ze al zo handelen

Ik denk dat heel veel per ziekenhuis verschillend is (en per situatie).



Bij de eerste spoedks 's avonds, werd meteen na de operatie naar mn suite gebracht, niet op uitslaapkamer ivm ontbreken van personeel. Mijn dochter was toen in de coufeuse al naar boven gebracht en was met mijn man aan het buidelen.



Bij de 2e geplande ks, hier werd zoon meteen ingepakt (ivm kou) en heeft een tijdje naast mijn gezicht gelegen. Na tijdje werd hij in de coufeuse gelegd en ging weer met manlief naar de suite om te buidelen. Ik naar uitslaapkamer tot mn benen weer kon bewegen.



Deze keer wil ik ook vragen of ik de baby op de uitslaapkamer bij me mag, maar kan me zo voorstellen dat dat lastig is omdat er ander personeel op de uitslaapkamer werkt dan op de kraamsuites. Dan vind ik het prima als hij met mijn man meegaat. Vorige keer hebben we toen ik terug was na een uurtje of 3 pas personeel gezien die kwamen wegen etc. Heerlijk even samen geweest.



Ik had een paar weken voor mijn ks iig nog een gesprek met de verpleegkundige over hoe alles loopt. Dan kun je je lijst meenemen en bespreken wat je wensen zijn. Katheter wordt hier altijd voor de ruggeprik al ingebracht, op ok is het echt alleen ruggeprik, en zodra je ligt word je buik steriel gemaakt en als alles werkt gaan ze meteen snijden.



Placenta heb ik de eerste 2x ook gezien, kwamen ze heel netjes uitleggen waar wat voor was enzo, vond ik ook erg mooi om te zien.



O en baby uit je buik komt lijkt me ook heel fijn. Maar ook al is het doek naar benenden kun je nog vrij weinig zien van het echt uit je buik komen, je buik zit er voor en bij mij stonden ook nog wat verpleegkundige te drukken op mn buik om ze er uit te krijgen. Manlief die over het doek keek kon wel wat zien (is hoger). Ik ga deze keer vragen of de verpleegkundige wil filmen, zodat ik het daarna nog een keer rustig kan bekijken.

fluppie, ik weet eigenlijk niet waar je vandaan komt, maar veel van je punten zijn helemaal niet zo raar of onmogelijk:



http://www.youtube.com/watch?v=nSNk_aUTmM4&feature=youtu.be



erg mooi filmpje hoe het in het catherina ziekenhuis in eindhoven gaat

Het is inderdaad in elk ziekenhuis anders. De uitslaapkamer overslaan is eigenlijk nooit een optie omdat je wel een operatie hebt gehad en dus stabiel moet zijn voordat je naar de afdeling mag. Ze houden je bloeddruk daar even in de gaten en controleren of je niet stiekem een nabloeding krijgt.

Van de temperatuur op de OK klopt inderdaad, het is er erg koud voor een pasgeborene. In sommige ziekenhuizen wikkelen ze het kindje in noppenfolie zodat het warm blijft en bij je kan blijven maar ik weet niet welke ziekenhuizen dit doen.

In het ziekenhuis die ik ken krijg je je kindje na de geboorte even bij je in een warmtedoek en gaat hij/zij daarna mee met papa naar de kraamafdeling. Daar word aangeboden om huid op huidcontact te doen bij papa en blijft de baby in principe bloot totdat mama op de uitslaapkamer is. Daar word de baby in een warme doek heen gebracht met papa en kun je gelijk weer huid op huid toepassen en voor het eerst aanleggen als je BV gaat geven.

Dat betekend nog wel steeds dat de tijd dat ze bezig zijn met hechten jij je kind niet ziet. Het blijft jammer dat moeder en kind gescheiden worden direct na de geboorte ook al zijn er gegronde redenen voor. Volgens mij is je plan verder heel redelijk hoor!