Bevallingsplan?

Mijn Vk begon er gister over, en heb dit bij de vorige nooit gedaan.

Maarrr dit keer moet ik in het ZH bevallen op medische indicatie wat ik nog steeds erg vind omdat ik heel graag weer thuis had willen bevallen… :frowning: Maar ja wat moet dat moet he :slight_smile:

Maar om die reden lijkt het me wel een goed plan om dingen op papier te zetten dit keer…

Ik ben eigenlijk op zoek naar ideeën/ tips wat je er zoal in kan zetten. Misschien zijn er mama’s die er ook 1 hadden en hem willen delen?

Groetjes Amaya.

ik wil ook een plan schrijven gewoon omdat ik nu weet hoe het is om te bevallen en ik een paar dingen zou willen waar ik toen niet aan dacht

ik wil graag zelf het kindje vast pakken en op me buik leggen,

wil graag dat het bij me op me buik ligt tot het gedronken heeft.

zulke dingen

dit moest ik sowieso invullen:

Naam, Geboortedatum, Zwanger van, Uitgerekend op, Onder controle bij.

*wie wil je er bij hebben, wel geen stage lopers,

*Wel of geen ruggeprik

*Borst of flesvoeding.

pfffff even verder denken hoor.

toevallig maandag gesprek over gehad, maar het “orgineel” word pas in april gemaakt…

Wij hadden ook een heel plan, maar dat hele plan is vergeten tijdens de bavalling…

Onze oudste dochter zou bij de bevalling aan wezig zijn( wou ze zelf heel graag) en ze zou als het te erg werd of er iets mis zou gaan met de verpleegster mee gaan naar een andere kamer.

Jessy zou Jana zelf aanpakken als t hoofdje geboren zou zijn, maar ook dat werd vergeten.

Ik heb bij Savannah een spoedkeizersnede gehad en nauwelijks weeen van te voren, dus ik wist niet hoe een bevalling in zijn werk zou gaan.

Ik was 42 weken exact liep al 3 weken rond met weeen die niet doorkwamen hoe het moest en zou smorgens worden in geleid, maar de avond van te voren kreeg ik opeens zo een pijn onder in mijn buik dat ik eigenlijk niet wist wat ik ermee moest, heel de nacht heb ik Jessy laten slapen en ben de trap op en af gaan lopen en constant naar de wc gegaan.

Smorgens voor vertrek raakte ik in de douche in paniek, dus Savannah in bed laten liggen, en meteen richting ziekenhuis, kwam daar aan met volledige ontsluiting ( aah die pijn waren dus ontsluitings weeen )

Dus het ging eigenlijk allemaal best snel, mocht gelijk beginnen met persen.

AL met al toch in mijn ogen een geweldige bevalling gehad :inlove:

Ik ga er zeker eentje maken, met dit artikel erbij!

http://www.kiind.nl/articles/72/Een_geboorteplan.html

Hier staat ook eea, maar wat minder uitgebreid;

http://www.kiind.nl/articles/72/Een_geboorteplan.html

Bij de vorige bevallingen heb ik er geen gehad, alleen wel heel duidelijk met de vk besproken dat de kleine bijv geen suikerwater oid mocht, meteen op de borst, niet meteen in bad. Ik wilde ook niet zo’n celstofmatje om de baby heen, liever gewoon een handdoek, de wasmachine krijgt hem wel weer schoon en zo niet dan gooi ik hem wel weg.

Waarom niet zo’n matje?

( mischien heb ik er nog wat aan, mocht er een volgende keer komen)

Ik vind dat zelf gewoon niet prettig, verder geen specifieke reden hoor. Tis alleen… zo’n kleintje in een stuk plastic, nee, liever gewoon iets zachts.

Ah oke :smiley:

Ze zijn vrij syntetisch ja.

Na de bevalling van mijn jongste vond een verpleegster het nodig om haar na het aankleden nog eens in te wikkelen in zo’n matje…kind dreef na een half uur dr bakkie uit :?

Amaya slim van je vk om je dit aan te raden.

Je verloskundige kent je en met haar heb je alle tijd om je wensen te bespreken.

In het ziekenhuis kennen ze je niet en met zo’n plan weten ze tenminste iets van jouw wensen.

In het zkh hadden ze lekkere warme handdoeken over de kleine gelegd. Ik was wel blij met mijn bevallingsplan, ik vond het heel lastig om te schrijven aangezien het mijn eerste bevalling was. Al met al klopte het wel met hoe ik me tijdens mijn bevalling voelde. Ik houd hem nog tussen mijn geboortepapieren, zodat ik hem bij een tweede bevalling weer kan gebruiken :wink:

In mijn bevallingsplan stonden dingen als:

• geen verdoving
  • bv geven, dus geen kunstvoeding
  • baby op buik
  • geen stagiaires of co-assistenten
  • gedemd licht
  • vliezen niet kunstmatig breken, tenzij in overleg
  • mogelijkheid om verticaal te bevallen (baarkruk/op handen en knieën).
  • niet direct oxytocine-prik om placenta te laten komen, maar eerst via bv proberen.
  • uitleg krijgen over placenta

Succes met je bevallingsplan. Als je wil kan ik hem ook naar je mailen.

Kijk wat een reacties allemaal en super bedankt voor de tips, hier heb ik wat aan :thumbup: :-*

Ik wil dus juist wel meteen die prik, want ondanks aanleggen van de baby, mijn blaas leeggemaakt met catheter en een prik meteen na de bevalling en later nog 1 heeft het 40 minuten geduurd voor de placenta kwam. Best wat ruim bloed verloren, maar das 1 van de redenen dat ik die prik wel weer meteen wil.

Ik heb nogal wat overgewicht en 1 van de grote risico’s is de kans op ernstige bloedingen, daarom moet ik nu dus ook in het ZH bevallen.

(Als we dat redden tenminste) :angel:

Vind het ook goed dat de verloskundige het aanraadde hoor, heb er nooit bij stilgestaan. En ik heb toch ook best wat dingen wat ik absoluut niet wil of juist wel…

Meer tips/ideeën zijn uiteraard welkom :wink:

Wat een fijn topic, ik lees mee want ook ik ‘mag’ naar het ziekenhuis als de kleine zich aandient.

Meteen efkes naar de links kijken.

Ik wilde een aantal persé wel en niet en die heb ik voor de bevallingen heel duidelijk met mijn man doorgenomen, zodat hij dat tijdens de bevalling kon communiceren met gyn/vk/kraamphulp voor het geval ik dat zelf niet meer zou kunnen/willen.

Het werkte prima! Hij heeft zich, vooral bij de bevalling van Nikkie, heel trouw aan zijn opdracht gehouden! Ik geloof dat de vk wel 5 keer heeft gehoord dat Nikkie persé eerst bij mij gedronken moest hebben voordat zij d’r even mocht bekijken. Ik moest er eigenlijk wel om lachen, maar het werkte wel.

Ik lees hier van alles over een bevallingsplan. Nu moet ik bijna van onze tweede bevallen (mijn verloskundige heeft met geen woord over een bevallingsplan gepraat, niet bij de eerste, en ook niet bij deze).

Als ik dit zo lees,vind ik dat wel interessant. Maar mijn vraag is: Wat houdt t precies in, en wat heeft het precies voor nut? Klinkt misschien heel dom of stom, maar ik heb geen idee.

En geldt dat alleen voor een ziekenhuisbevalling, of kan je zoiets ook voor een thuisbevalling maken??

Wat voor dingen zouden erin moeten staan, en belangrijker nog, houdt men in het ziekenhuis zich eraan? Ik bedoel, ik neem aan dat ze meestal gewoon doen wat zij denken dat goed is??

Ik hoop niet al te dom over te komen, maar ik heb er nooit eerder over gehoord, dus ik zou graag wat meer info willen.

:slight_smile:

Je kunt ook aangeven dat je man de baby aankleedt ipv dat de vk of verpleegster dat doet.

Maggy klik eens op de linkjes van Lune, die zijn heel verhelderend.

ik heb maar een wens en dat is na de ks, de kleine op de uitslaapkamer al bij me.

Ik zou graag half zittend willen bevallen in plaats van plat op het ruggetje. :slight_smile:

Een kindje naar beneden eruit werken gaat in mijn ervaring toch soepeler dan een kindje omhoog duwen dus ik ga dit zeker meenemen bij de infoavond over ziekenhuisbevallen :slight_smile:

Dus bedankt TS (ik ben je naam efkes kwijt :oops: ) dat je me hieraan herinnerd hebt :-*

Weer iets nieuws! joh! dat daar echt een soort draaiboek voor was, het leek me logisch gelijk je baby op je buik te krijgen…

ik ga nu al flippen als ik bedenk dat iemand eerst iets anders met mijn baby zou willen doen, baby er uit, gelijk op mijn buik! Als ik haar zelf aan zou kunnen pakken zou ik dat zelfs doen :lol: Ga weg bij MIJN kind! :lol:

jeeetje, ik ga een moeilijke worden! :shifty: :mrgreen:

@2streepjes wrote:

Weer iets nieuws! joh! dat daar echt een soort draaiboek voor was, het leek me logisch gelijk je baby op je buik te krijgen…

ik ga nu al flippen als ik bedenk dat iemand eerst iets anders met mijn baby zou willen doen, baby er uit, gelijk op mijn buik! Als ik haar zelf aan zou kunnen pakken zou ik dat zelfs doen :lol: Ga weg bij MIJN kind! :lol:

jeeetje, ik ga een moeilijke worden! :shifty: :mrgreen:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Je kind aanpakken zelf is meestal mogenlijk. ik heb het ook gedaan bij mijn eerste en staat nu zeker weer in de planning :wink:

Deze keer krijg ik een geplande ks, en wil ook het e.a. op papier zetten. Zo wil ik graag ons kindje zo snel mogelijk bij mij, het liefst niet aan gekleed.

Maar er zijn vast nog meer dingen wat dan ook mogelijk is. Iemand tips?