Bevallingsplan

Hallo allemaal,



Op advies van mijn verloskundige ben ik een bevallingsplan aan het schrijven. Vorige keer heb ik het staan van het hoofdje traumatisch ervaren.Het topic hier over uitdrijving helpt me al enorm, want ik lees er veel positieve verhalen over het persen bij een 2e.



Toch wil ik het plan helemaal volledig maken en het niet alleen op het staan van het hoofdje richten en nu staan er ook dingen in alszijnde “hoe wil je het liefste de weeen opvangen” “ik welke houding wil je bevallen”



Nu vraag ik me af of ik ervan uit kan gaan dat ik bij een tweede bevalling dezelfde wensen ed heb als bij de eerste? Toen wilde ik bijv alleen maar op bed liggen en vooral niet bewegen, maar ik heb geen idee of ik dat nu weer hetzelfde ga ervaren?



Hoe is jullie ervaring daarmee?

hey femmie:)



mijn tweede ervaring was zo anders dan de eerste…

bij de eerste wilde ik idd ook gewoon met rust gelaten worden en liggen



bij lindsay daarin tegen wilde ik lekker kletsen en ff lopen en toen eenmaal de persweeen kwamen wilde ik een koud was handje terwijl hub me bij de eerste echt niet aan hoefde te raken hahahah



denk dat zo een plan voor je eigen gemoedsrust best goed is om te maken:-) maar denk wel dat je het ook gedeeltelijk op je af moet laten komen



over het staan van het hoofdje vond ik idd bij lindsay ook een heel verschil bereide me voor op idd pijn en achteraf was de pijn die ik dacht te hebben minder:-)

kijk, zie je zo’n vermoeden had ik al.

Ik heb eerder het advies tot bevallingsplan gekregen en zag daar toen het nut niet van, aangezien ik ook zoiets heb van, een bevalling kan je toch niet plannen? Maar ik denk dat de vk het adviseerde met het oogpunt te kijken wat er evt anders zou kunnen dan vorige keer (in begeleiding bijv.) zodat ik me beter geholpen/ begeleid voel.



Overigens kijk ik op de bevalling terug dat ik een heel goede begeleiding gehad heb, ik denk zelf ook niet dat het daar echt in gezeten heeft, maar goed.



Het is natuurlijk wel goed me voor te bereiden en voor mezelf duidelijk te hebben wat mijn wensen zijn en dat de vk dat ook weet en rekening mee kan houden. En ik realiseer me terdege dat het totaal anders kan lopen.



Maar dan laat ik dat soort vragen gewoon open in de zin van, toen ging het zo en zo, maar als ik deze keer andere behoefte heb dan wil ik die vrijheid gewoon behouden.

ja denk dat je dat laatste zeker moet vermelden dat je op dat moment je ook vrij moet kunnen voelen om in eens wat anders te willen :slight_smile:

Ik heb nu de dingen die ik vorige keer prettig vond en wat ik deze keer ook graag weer zou willen: baby op de buik en snel aan de borst en vorige keer vond ik dat ik veel te weinig met dana knuffelde “omdat ze zo nodig aan haar bedje moest leren wennen” dat laatste heb ik dus juist staan dat ik beeb veel in bed wil en wil knuffelen :inlove:



en idd heb welke houding en welke hulpmiddelen (baarkruk, douche) opgeschreven open te willen houden na gelang ik me dan voel.



Moet zeggen dat ik het wel fijn vind ff op een rijtje te hebben wat ik allemaal WEL fijn vond tijdens de bevalling :wink:

en ik had vorige keer wat wensen die ik met vriend wel gedeeld had, maar het kan nooit geen kwaad als de vk deze ook weet

verder staan er vragen in die me aan het denken zetten in de zin dat ik daar nooit over nagedacht heb en ik dat misschien best wel prettig zou kunnen vinden?

nee precies juist de dingen die je als prettig ervaren heb noteren … denk dat dat sowieso ook lekker is om terug te lezen in je overzichtje dan dat je denkt van zo wil ik het niet… je ken beter lezen zo wil ik het wel:-)



dat vind ik wel het nadeel bij mij heb zeg maar nie de vrijheid om zodra de bevalling echt op gang komt en ze me aan infuus leggen ivm me epilepsie medicatie om nog te lopen of de baar kruk te pakken enz

ja das een lastig punt idd, want ip mag en kan je met een infuus prima lopen (met zon paal) maar denk dat ze je op bed willen houden voor het geval je een aanval krijgt? Had je graag een baarkruk gewilde de vorige bevalling dan?

idd om die reden hebben ze liever dat ik eigenlijk vanaf het begin niet loop:-(



ja weet ik niet of ik het had willen proberen nooit over na gedacht dus en lijkt me best prettig om zeg maar daar over na te kunnen denken wat de voor en na delen zijn van zo een kruk:-)

:hug: ja ik snap wel wat je bedoeld. Gewoon dat de mogelijkheid je zoiezo ontnomen wordt. :frowning:



Misschien kan jij je ook focussen op wat je iig WEL fijn vond :wink:

Werkt goed al zeg ik het zelf :slight_smile:

hey



jaa dat doe ik ook zeker helemaal omdat de tweede bevalling ,doordat het allemaal zo strak geregeld was, zonder aanval verliep:-)

komt allemaal wel goed met ons hihi :lol:

Hoi Femmie,



Wat vervelend voor je dat je er zo’n trauma aan hebt over gehouden. Zoals je je misschien kan herinneren…Cayla kwam zo snel dat het hele hoofdje nooit “gestaan” heeft. Die lanceerde zichzelf, terwijl Sasja wel heeft "gestaan.

Het enige wat bij mijn 2 bevallingen overeen kwam is dat ik absoluut in mijzelf gekeerd was.



Sterkte ermee!’

:hug: :-*

@femmie wrote:

Ik heb nu de dingen die ik vorige keer prettig vond en wat ik deze keer ook graag weer zou willen: baby op de buik en snel aan de borst en vorige keer vond ik dat ik veel te weinig met dana knuffelde “omdat ze zo nodig aan haar bedje moest leren wennen” dat laatste heb ik dus juist staan dat ik beeb veel in bed wil en wil knuffelen :inlove:



en idd heb welke houding en welke hulpmiddelen (baarkruk, douche) opgeschreven open te willen houden na gelang ik me dan voel.



Moet zeggen dat ik het wel fijn vind ff op een rijtje te hebben wat ik allemaal WEL fijn vond tijdens de bevalling :wink:

en ik had vorige keer wat wensen die ik met vriend wel gedeeld had, maar het kan nooit geen kwaad als de vk deze ook weet

verder staan er vragen in die me aan het denken zetten in de zin dat ik daar nooit over nagedacht heb en ik dat misschien best wel prettig zou kunnen vinden?




Ik denk dat de dingen die je hier boven beschrijft belangrijk zijn. je geeft zelf al aan dat dingen soms toch heel anders kunnen lopen, ik dacht ook eerlijk gezegd in eerste instantie bij het horen van een bevallingsplan van hoe kan dat nou, het gaat toch altijd anders? Maar ik denk wel dat het voor jezelf alles opschrijven je veel houvast kan geven. En een aantal dingen zijn ook belangrijk voor je omgeving zoals je man en de verloskundige dat ze van je wensen op de hoogte zijn. Kijk, kan iets echt niet anders om een bepaalde reden, denk ik ook wel dat je daar in mee kunt gaan.



Maar je idee vind ik nog niet zo gek om het op te schrijven. Ik heb zelf nl ook nog wel wat wensen op mijn lijstje staan als ik ga bevallen.