bevallen na totaal ruptuur bij 1e bevalling

Hoi!



Wie heeft er ervaring met bevallen nadat je bij een eerdere bevalling een totaal ruptuur hebt gehad? Ik ben nu weer zwanger en - zoals al wel duidelijk was - had bij mijn vorige bevalling een totaal ruptuur. Nu heeft de gyn destijds gezegd dat het goed is om bij de volgende bevalling met de VK af te spreken of je preventief gaat knippen of niet. Voor beide opties was wat te zeggen. Een knip lijkt me eigenlijk ook geen pretje (van het ruptuur heb ik nauwelijks last gehad, alleen k*t dat ik nog naar het ziekenhuis en ok moest). Wie heeft hier ervaring mee? De oorzaak van het reptuur was overigens dat mijn zoontje zijn arm naast zijn hoofd had + een heel groot hoofd + 8 pond (en ik ben maar een klein mensje).



Alvast bedankt!



Groetjes Esther

Hoi Esther,

Geen ervaring met een totaal ruptuur, maar ik ben wel flink geknipt bij mijn laatste bevalling en ik had er, vooral de 1e week flink last van. Geen idee of het ermee te maken heeft, maar sindsdien heb ik ook best problemen met mijn ontlasting. Ik had in het begin het idee dat het littelenweefsel daar tegen mijn anus of iets daar in de buurt duwde…

Maar met een totaal ruptuur heb je daar misschien nog meer kans op…



Heb weleens gehoord dat scheuren ‘beter’ is dan knippen, omdat het een natuurlijke weg volgt. Het is natuurlijk alleen niet de bedoeling dat het de verkeerde kant op scheurt, zoals bij jou het geval. Bij knippen gaan ze ook door een spier, die wordt bij scheuren gespaard.

Moeilijke keuze!



Sterkte!

@Es2407 wrote:

Hoi!



Wie heeft er ervaring met bevallen nadat je bij een eerdere bevalling een totaal ruptuur hebt gehad? Ik ben nu weer zwanger en - zoals al wel duidelijk was - had bij mijn vorige bevalling een totaal ruptuur. Nu heeft de gyn destijds gezegd dat het goed is om bij de volgende bevalling met de VK af te spreken of je preventief gaat knippen of niet. Voor beide opties was wat te zeggen. Een knip lijkt me eigenlijk ook geen pretje (van het ruptuur heb ik nauwelijks last gehad, alleen k*t dat ik nog naar het ziekenhuis en ok moest). Wie heeft hier ervaring mee? De oorzaak van het reptuur was overigens dat mijn zoontje zijn arm naast zijn hoofd had + een heel groot hoofd + 8 pond (en ik ben maar een klein mensje).



Alvast bedankt!



Groetjes Esther




Ik heb bij mijn eerste bevalling precies het zelfde gehad.Iwan was net zoals jou zoontje geboren met een opgeslagen armpje.Ik ben hier ook aan geopereerd op de ok.

Bij de tweede bevalling van amber hebben ze besloten om standaard een knip te zetten.bevalling is gewoon in het ziekenhuis gedaan.Ik zelf heb dus meer als een jaar last gehad van de ruptuur :? .

Nu word bij de derde bevalling straks gewoon weer een knip gezet.

Ik zelf wou dit ook graag want er werd mij verteld dat je meer kans hebt op een ruptuur als je 'm al hebt gehad.Vooral bij een groot kind :wink:

Succes,en als je meer vragen hebt gewoon vragen :slight_smile: