bevallen na keizersnede

Vanwege de tweelingzwangerschap had ik de vorige keer een medische indicatie en ben ik onder begeleiding van de gyn bevallen in het ziekenhuis. Luc is vaginaal geboren en Stan is met een keizersnede gehaald.

Ik ben nu weer zwanger :inlove:

En wat ik heb begrepen is dat je na een keizersnede altijd in het ziekenhuis moet bevallen.

Krijg je dan een medische indicatie en moet je onder begeleiding van de gyn bevallen of kan je ook poliklinisch bevallen onder begeleiding van de verloskundige?

Ik heb met lynn ook een ks gehad

Je moet inderdaad nu in het zkh bevallen en je hebt nu een medische indicatie

Hier ben ik tot 34w bij mijn vk geweest nu overgenomen door zkh en daar

Wordt ik begeleid door zowel de vk van het zkh en de gyn

Maar bij de bevalling zal inprincipe de vk zijn maar wel die van het zkh

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!

Wat Babs zegt :wink: Na een ks heb je altijd een medische indicatie voor een ziekenhuisbevalling onder begeleiding van vk van het ziekenhuis of een gyn. Je mag wel als je dat fijner vindt tot 34 weken bij een externe vk al je controles laten doen en daarna word je overgenomen door het ziekenhuis. Ze moeten namelijk gelijk in kunnen grijpen als er iets toch niet goed gaat. En hoe jammer het ook is, na een ks is de kans op een complicatie bij een volgende vaginale bevalling wel iets groter natuurlijk dan normaal. Cijfers weet ik even niet, maar kun je op internet wel ergens terug vinden (of aan je gyn. of vk vragen).

En uiteraard van harte gefeliciteerd met je zwangerschap :inlove: :inlove: :dance: Fijn dat het zo snel weer raak is :thumbup: :-*

Gefeliciteerd met je zwangerschap :dance: :dance:

Bedankt voor de felicitaties :inlove:

Ik had een beetje gehoopt dat ik gewoon onder begeleiding van de verloskundige hier kon bevallen, maar zo te lezen niet dus. Beetje jammer (vooral vanwege de afstand) maar wel begrijpelijk.

In ieder geval hopen dat alles goed blijft gaan en er straks geen bijzonderheden zijn bij de bevalling, zodat ik niet in het ziekenhuis hoef te blijven. Ik neem aan dat als het normaal lukt dat je dan snel weer naar huis mag?

Inderdaad Sassie, als de bevalling verder voorspoedig verloopt en er zijn geen extra zorgen nodig voor jou of het kindje, dan mag je gewoon naar huis :thumbup: Ik heb het zelf nooit gehad, want ik heb dus 3x een keizersnede gehad (plus 2 keer kinderen die veel zorg nodig hadden) maar ken meer vrouwen die een natuurlijke bevalling na en ks hebben gehad en die mochten lekker met kind naar huis :thumbup: Dus vooralsnog moet je er maar lekker vanuit gaan dat alles goed gaat :inlove: :-*

Helaas inderdaad dus wel zoals al gezegd een medische indicatie na een ks en dus niet meer thuis bevallen… :frowning: .

Als je bevalling normaal verloopt en er geen reden is om jou of de baby te houden, dan mag je heel snel weer naar huis.

Hier de eerste een secundaire ks onder algehele narcose en bij nr. 2 en 3 “normaal” (2e “alleen” ingeleid en 3e ingeleid + infuus met antibiotica). Bij zowel nr. 2 en 3 mocht ik snel naar huis. :slight_smile:

En gefeliciteerd met je zwangerschap! :inlove:

Tsjah, als je onder begeleiding van VK wilt bevallen dan kan dat best hoor. Het is slechts een medische indicátie, geen medische dwang. Het blijft nog altijd jouw bevalling dus bepaal jij het hoe, wat, waar, etc.

Het zal hooguit wat moeite kosten om een VK te vinden die je hierbij begeleiden wil. Maar ik denk dat zéker een bevalling in een polikliniek wel mogelijk moet zijn, gezien je dan al zo dicht bij het zh bent dat ze alsnog gelijk in kunnen grijpen wanneer het mis zou gaan.

@Mouse! wrote:

Tsjah, als je onder begeleiding van VK wilt bevallen dan kan dat best hoor. Het is slechts een medische indicátie, geen medische dwang. Het blijft nog altijd jouw bevalling dus bepaal jij het hoe, wat, waar, etc.

Het zal hooguit wat moeite kosten om een VK te vinden die je hierbij begeleiden wil. Maar ik denk dat zéker een bevalling in een polikliniek wel mogelijk moet zijn, gezien je dan al zo dicht bij het zh bent dat ze alsnog gelijk in kunnen grijpen wanneer het mis zou gaan.

Ik had zowel bij nr. 2 als bij nr. 3 graag thuis willen bevallen, maar echt no way dat er een verloskundige was die mij wilde begeleiden, ze willen niet het risico lopen dat er toch iets mis gaat… :frowning: Het risico dat er iets mis gaat is na een ks nou eenmaal groter.

Ik spreek ook uit eigen ervaring Mouse, tot 34 weken is een vk prima, maar daarna draagt elke vk je over aan de gyn. Het risico is gewoon te groot. Het kan allemaal goed gaan, tuurlijk! Maar als het wel mis gaat dan kan het heel snel heel erg mis gaan.

Ik heb zelf 3x een ks gehad en niet eens de kans gehad om een natuurlijke bevalling te hebben (achteraf voor mij heel goed, want dat was zeer waarschijnlijk fout afgelopen!). Maar het is mij door zowel gyn. als vk gezegd, na 34 weken ga je over punt! Ik heb gekozen voor volledige gyn.begeleiding omdat ik dat prettiger vond en dat was voor mij achteraf ook al snel nodig, maar dat natuurlijk persoonlijk.

Allereerst gefeliciteerd!!! :inlove: :inlove: :inlove:

Ook hier eentje met 3 maal de keizersnede. De eerst was ongepland, de tweede gepland en de 3e wilde ik graag natuurlijk in het ziekenhuis. Maar geen enkele gynaecoloog die er aan mee wilde werken. Teveel risico’s. Ik baalde als een stekker!!!

Wie weet is er in de tussentijd wel een ziekenhuis waar je normaal kunt en mag bevallen? Ik hoorde namelijk 2 jaar geleden dat er iets betaat om de hals van je baarmoeder te bevestigen als je gaat bevallen die de druk opmeet? Dat als er iets scheurt ofzo dat het gelijk zichtbaar is. Zoiets?

Ik mocht bij Lynn wel natuurlijk bevallen mits alles goed was, ik moest ween hebben ontsluiting en ze moest goed liggen.

Helaas had ik niks van dat en de angst was uiteindelijk toch groter. , lag al in het ziekenhuis met cholestase met 38 weken is ze gehaald.

Wat ik niet begrijp: waarom mag het bij de ene gyn wel en de andere niet :think:

@LovelyMirrie wrote:

Wat ik niet begrijp: waarom mag het bij de ene gyn wel en de andere niet :think:

Tja… weet ik ook niet. denk dat mijn gyn er dan wel bij zou zijn. En er een ok team gereed staat.

Ligt misschien aan welk risico het om gaat en om de geschiedenis met vorige bevallingen en redenen van de ks?