Ik ben benieuwd naar reacties van moeders die de eerste bevalling ook met een spoed keizersnede zijn bevallen, en erna een ‘normale’ vaginale bevalling hebben gehad.
Mijn eerste bevalling was namelijk een drama ten top, dat uiteindelijk met spoed en onder narcose eindigde in een keizersnede waarbij mijn zoon niet een beste start had helaas. Hierdoor kijk ik ontzettend tegen de volgende bevalling op en zou eigenlijk best graag een primaire keizersnede willen. Ik weet van mijn gynaecoloog dat ze dit niet goed, want ‘er is gewoon een goede kans dat de tweede wel lukt’. Maar ik ben vorige keer niet verder dan 3 cm ontsloten en op een of andere manier heb ik nu weinig vertrouwen dat ik nu wel normale ontsluiting krijg (op een goede manier dus).
Graag hoor ik jullie ervaringen!
Meis helaas heb ik geen ervaring die met je kan delen.
Maar wilde je wel even een :hug: geven want ik kan me je angst wel voorstellen na jou ervaring van de eerste bevalling.
Eén tip, blijf dit goed uitspreken naar je VK/gyn zodat zij je ook hierin kunnen begeleiden en weten wat er in je koppie speelt :hug:
Hoi Hoi,
Is het een idee om samen met de gyn een bevalplan op te stellen?
Je kunt daar bijvoorbeeld inzetten dat als de onstluiting deze keer weer niet vordert na een paar uur dat er dan niet wordt gewacht maar alsnog wordt gekozen voor een keizersnee. Zodat je de situatie van een spoedkeizersnee kan voorkomen?
Gr. Karin
Ook ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk wel dat elke zwangerschap en elke bevalling anders is, dus probeer vertrouwen te hebben in je lichaam (is makkelijk gezegd, ik weet het :oops: )
En idd goed bespreken met je gyn. Zoals Karin zegt; dat je het eerst een bepaalde tijd zelf kunt proberen en mocht het niet vorderen dan alsnog een KS.
Heel veel succes!!
Ik zou het juist andersom willen. Heb bij de 1e ook na bijna 24u een KS gehad… zou zo graag deze keer natuurlijk willen bevallen… maar helaas…
Groetjes, Marieke
er is bij de ‘contact’ afdeling volgens mij een topic voor moeders met dezelfde vraag. Ik kan m alleen niet vinden…
Mijn eerste bevalling eindigde ook in een spoedkeizersnede omdat de ontsluiting niet opschoot (na 10 uur weeenopwekkers en ruggeprik ontsluiting van 4 tot 5 cm terwijl ik met 2 cm begon) , mijn meisje al bult op haar hoofd kreeg van het tegen de uitgang aan botsen en mijn bloeddruk veels te hoog werd. Wel met ruggeprik dus ik heb het wel meegemaakt dat ze geboren werd.
Bij mijn tweede bevalling schoot het ook niet op, na 14 uur heftige ontsluitingsweeen pas 1 cm, het uur daarna kreeg ik 1 cm erbij, maar daarna ging het weer erg langzaam met de ontsluiting. Op een gegeven moment zei de arts-assistent dat ze met pethidine zou geven en het nog 1,5 uur aan zou zien en als het dan nog niet ver genoeg was zou ik een keizersnee krijgen. Mijn zoon reageerde namelijjk erg heftig op de weeen. Ik vond dat een erg geruststellend idee, maar het is gelukkig niet nodig geweest. Mijn zoon is er uiteindelijk gewoon uitgekomen, met wat hulp van de arts-assistent en de vk die op mijn buik zaten te duwen.
Ik heb bij de eerste ook een spoed sectio onder algehele narcose gehad, maar bij mij lag het niet aan het niet ontsluiten. Mijn meisje lag in een aangezichtsligging (neus omhoog ipv naar beneden) en kon de draai naar buiten niet maken.
Bij de tweede wilde de gyn eigenlijk ook een primaire sectio doen, maar dat wilde ik absoluut niet. Ik was van mening, dat ik toch in het zkh moest bevallen en als het weer een sectio moest worden, ik snel genoeg op de OK zou zijn.
Uiteindelijk ben ik blij dat ik zo eigenwijs ben geweest en niet met de gyn ben meegegaan in een primaire sectio, want zoonlief was er in een poep en een scheet… vaginaal .
Bespreek vantevoren met je gyn je angsten en geef ook goed aan waar voor jou de grens ligt.
Is er overigens ook bekend waarom je de eerste keer niet goed ontsloot??
bedankt voor jullie reacties. Nee, het is niet duidelijk waarom ik de vorig keer niet ontsloot. En mijn angst komt er ook een beetje uit voort dat ik zo weinig vrouwen hoor waarbij het dan de tweede keer wel lukte…
ik ga het ook zeker nog met de gyn bespreken. Nadeel van mijn ziekenhuis is dat ik telkens een andere arts zie :roll:
Hier ook een spoedKS bij de 1e, beebje bleek in een kruinligging gedraaid te zijn waardoor ze niet naar buiten kon. KS was met een ruggenprik overigens, maar inmiddels was ik zover van de wereld dat ik me er niks meer van kan herinneren…in ieder geval niks positiefs.
Nu is het woord KS eigenlijk nog niet gevallen. VK gaat uit van een gewone bevalling in het ziekenhuis, maar zonder al te gekke kunstgrepen ivm het litteken. Kans op KS is dus wel groter.
Ikzelf wil ook graag normaal bevallen, dus ik ga het ‘gewoon’ weer proberen. Al sch**t ik al 10 kleuren als ik er aan denk :shifty: …
En eerlijk gezegd hou ik sterk rekening met weer een KS…
Hier ook een dramatische spoedkeizersnede bij nummer 1. Ook nooit verder gekomen dan
3 cm.
Na de bevalling duurde t lang voordat ik weer hersteld was.
Nu ben ik net bevallen van nummer 2.
Ik heb de hele zs bij de gyn gelopen. En ik wilde graag proberen vaginaal te bevallen,
vanwege het herstel. Bij de gyns heb ik duidelijk aangegeven dat ik erg opzag tegen
de bevalling. Afgesproken dat er sneller wordt ingegrepen als de ontsluiting weer niet
vorderde, dan zou ik een keizersnede krijgen.
Zo is het ook gegaan. Volop in de weeën, niet voldoende ontsluiting. Gevraagd
om keizersnede en gekregen. Deze keizersnede was 180 graden anders. Ook herstel ik supersnel.
Al met al kijk ik nu met een tevreden gevoel terug op de keizersnede.
Dus … zeer duidelijk zijn. Jouw lichaam, jouw angsten. Suc6
Hier bij de eerste ook een zeer heftige bevalling gehad. Na 20 uur heftige weeen had ik slechts 2 cm ontsluiting. Toen naar het ziekenhuis en weeenstimulators gehad. Na 30 uur een ruggeprik gekregen en na 40 uur weeen is onze kleine meid geboren. Ik had bijna een keizersnee gekregen. Onze kleine meid liep een infectie op (langdurig gebroken vliezen)en moest nog een week in het zkh blijven)
Nu bij de tweede is het heeeel anders verlopen. Meneer bleef 2 weken langer zitten en ik zou ingeleid worden. Van te voren zou ik een ruggeprik krijgen en dan het zaakje op gang brengen. Daar had ik om gevraagd ivm mijn eerste bevalling. Gelukkig begon het uiteindelijk toch spontaan. En aangezien we net in het zkh waren voor een CTG mochten we daar blijven. Ik heb alles bijmekaar misschien 3 a 4 uur om de 5 min. weeen gehad en kreeg toen een ruggeprik.
Daarna was het wachten wachten wachten, ik heb er helemaal niks van gevoeld, pas toen de persweeen begonnen, voelde ik het een beetje en heb ik meegeperst. En op eigen kracht meneer eruit gekregen! Echt super! Amper pijn geleden! Alles bijmekaar heeft het 11 uur geduurd, en heb ik om de tijd te doden nintendo Ds gespeeld.(wel tussendoor weer weeenstimulator gehad omdat de ontsluiting weer niet meer opschoot)
Ik wens je echt zo’ n bevalling toe!
Geen ervaring, maar wel een tip. Misschien is hypnobirthing iets voor je? Vertrouwen hebben en vrij van angst zijn is zo belangrijk!
Hier twee mooie links:
http://www.geboortekracht.nl
@ts: Hier ook een drama 1e bevalling, zaterdag met veter gestart zondag vliezen gebroken en infuus, hele dag halve weeenstorm gehad (had na 2 pieken elke keer een mini dalletje) ruggenprik gekregen (epiduraal) en om 19.00 's avonds naar de ok gebracht, dochter was groot (9pond) was een sterrenkijkertje en ging het geboortekanaal niet in. Ruggenprik werkte niet genoeg dus voelde mn hele ks en ben dus plat gespoten met morfine waardoor ik alsnog nadat ze er uit was alles gemist heb.
Ben dus voordat ik weer zwanger werd naar mn gyn gegaan en gezegd dat ik dat nooooit meer wilde en dat ik een geplande ks wilde met spinale ruggenprik. En bij mij ging hij er dus helemaal in mee. Met 39 weken wordt onze baby dus via ks gehaald. Geeft me vreselijk veel rust dat ik de geboorte van mn kindje nu dus wel mee ga maken, maar vind het ook heel erg dat ik het nooit zelf heb kunnen doen. Toch is de rust de doorslaggevende factor. Je hebt elke keer een andere gyn, maar kun je het niet nog eens met een andere gyn erover hebben dat je liever een geplande ks wilt deze keer? Of idd goed bespreken dat je eerder naar de ok gebracht wil worden zodat je gewoon een ruggenprik kunt krijgen en alles mee kan maken.