Heb even wat mentale steun nodig dames… ik heb borstontsteking!
Bij mijn eerste heb ik dat ook eens gehad maar dat was veel acuter, toen lag ik met een half uurtje klappertandend van de koorts in mn bed…
Maar nu ben ik een beetje grieperig, niet lekker en met een pijnlijke plek in mn borst en ik krijg het ook veel minder goed weg dan die eerste keer, ik ben ergens een beetje bang dat dit een slepend verhaal gaat worden… :think: bahbah.
Als iemand ervaring heeft met een BO die heel diep zit en aan de onderkant van de borst, tips zijn welkom!
Hmmm… net gehad, onderkant borst en idd heel diep. Maar ik was wel acuut heel ziek hoor en kon ook geen harde plek voelen, dus ik ga heel hard duimen dat het bij jou een BO is die veroorzaakt wordt door een verstopping. Dan heb je nl. de meeste kans dat het “vanzelf” overgaat. Je kent de trucs… doorvoeden (liefst met kinnetje richting verstopping, desnoods op handen en knieen boven je baby hangen), warmte voor de voeding en als het prettig vind tussen de voedingen door koelen (met kwarkcompressen… is ook nog onstekingsremmend), masseren (onder de douche of tijdens het voeden), heeeeel veel rusten en genoeg drinken. Met een diepe en lage plek is masseren en leeg laten drinken lastig, dat weet ik, meer dan je best kun je niet doen :? Paracetamol en ibuprofen (ook onstekingsremmend) mogen binnen de normale doses.
Het is echt shit, ik weet het en ik hoop van harte dat het binnen een dag over is! In NL hanteren ze de regel: 24 uur koorts… antibiotica. Maar als je het zonder kan, dan is dat des te beter (het is rotspul die antibiotica, mijn meisje kreeg diaree en wij beiden spruw :evil: ).
Heel veel sterkte!
Hoi Nienke
Vervelend dat je weer bo hebt. Grieperig en pijnlijke plekken wijzen daarop inderdaad.
Wat je kunt doen:
- vaak (en kort) voeden
- tussen de voedingen door koude compressen om te verlichten
- vlak voor het voeden warme compressen zodat de melk goed gaat stromen, of met je borsten in een bak warm water gaan hangen
- goed letten op het goed aanleggen. kinnetje richting de pijnlijke plek hoeft niet, de melkgangen lopen namelijk door heel de borst heen. Het is veel belangrijker dat je voedt in een houding die voor jou en je kindje gemakkelijk is, en waarbij je kindje goed kan aanhappen. Bij goed aangelegd zijn wordt de borst beter geleegd.
- geef de meest pijnlijke borst het eerst, je kindje drinkt harder aan de eerste borst, die wordt dan beter geleegd
- je kunt onder een warme douche de plek proberen weg te masseren, ook voorzichtig met een grove kam vanuit de basis van de borst richting tepel masseren. Of met de warme douchestraal
- rust nemen
- als het te erg wordt, kun je bij de HA een ab kuurtje halen
meer tips dan gegeven heb ik niet,maar ikduim voor je dat het snel weg is zodat je weer snel kan genieten!
Sterkte!!!
Hoe is het nu Nienke? Ik hoop dat je je weer wat beter voelt!
En Nienke, hoe gaat het nu met je? :hug:
T gaat iets beter nu… lang leven het koolblad en de kolf!
Er zit nog wel een pijnlijke plek, maar ik ben niet meer zo koortsig. Maar ik heb vandaag niet rustig aan kunnen doen, want de juf van mijn oudste kwam eten en dan wil je natuurlijk toch een beetje je JanSteen-huis opgeruimd hebben… :roll:
Zoals je ziet kon ik ook niet meer slapen nadat de kleine wakker was geworden… maar goed, we zien wel hoe het vandaag gaat…
Pfff… vermoeiend he… maar iig fijn dat de koorts weg is…
Probeer wat bij te slapen zodra je daar de kans voor krijgt… :thumbup:
groene natuurklei (montmorillonite zit er in, zegt mij niks jou misschien wel) pakkingen zijn ook erg fijn :thumbup: (in Frankrijk heet dit l’argile verte)
sterkte! T ziet er wel heeeel grappig uit trouwens, ineens 2 groene boobs
:mrgreen: