betere band met je kindje?

Hoi allemaal!



ik ben helaas nog niet zwanger, maar ik ben me al wel een beetje aan het verdiepen in borstvoeding enzo.

ik vroeg me af, hebben moeders die hun kindje borstvoeding hebben gegeven een betere/andere band met hun kindje als moeders die geen borstvoeding hebben gegeven?

ik bedoel het niet lelijk hoor, maar borstvoeding geven is een heel intiem moment tussen moeder en kind. ik vroeg me gewoon af of dat doorwerkt in de verdere relatie.



liefs, Fluppie

Absoluut niet waar!



Mijn jongste heeft de fles gekregen en mijn jongste de borst maar met beide is de band hetzelfde.



Wel is het een intiem moment en geeft het een goed gevoel dat je het kind kan voeden met je eigen lichaam. dat is iets speciaals wat een ander niet over kan nemen van je.

Ik heb vanaf dag 1 de fles gehad en had echt een hele goede band met mijn moeder (ze is overleden).



Maar zelf geef ik BV en ik zou het echt niet willen missen. Voor mij is het erg belangrijk, ik vind het geweldig, heel intiem, beetje verliefd gevoel :inlove: Ik heb mijn jongste ook wel een een flesje gegeven maar ik vond dat net iets minder intiem / fijn :shifty:



Er is voor mijn gevoel een mooie wisselwerking tussen mij en mijn baby, als ze huilt bijvoorbeeld, maar ook als ik aan haar denk (of schrijf :oops: ) voel ik gelijk de melk toeschieten. Ik vind het mooi hoe de natuur dat geregeld heeft.



Dit is allemaal mijn mening, ervaring, gevoel, he. Het kan voor andere moeders weer heel anders zijn. Er kunnen 1001 redenen zijn om voor de fles te kiezen. Het is zoiets persoonlijks, dat moet je niet tegen je zin in doen. Gelukkig hebben we die keuze in Nederland :thumbup:

kan niet echt zeggen of de band met mijn kindjes anders is doordat ik BV geef (gaf voor de eerste) aangezien ik niet weet hoe het met flesvoeding is. wel inderdaad een heel intiem moment dat heel veel geborgenheid biedt aan je kindje. maar de belangrijkste reden voor mij om BV te geven is toch wel dat het de gezondste melk is die er bestaat voor babietjes! (en ook natuurlijk dat het superhandig is :D. die hele flessen rompslomp vind ik echt totaal niks, wat een gedoe en een gesleep zeg)

wow wat klinkt het bijzonder zoals jullie het schrijven! :inlove: lijkt me zo super om het mee te maken!



de reden voor mijn vraag is omdat ik zelf totaal geen band met mijn moeder heb. zij heeft mij de fles gegeven. dus vandaar mijn vraag.

zou wat zijn he als je alleen een band op kan bouwen dmv borstvoeding… Dan zouden alle vaders geen band hebben met hun kinderen :wink: :mrgreen: …



Het is intiem en prachtig en fijn en mooi en leuk en gezellig en makkelijk om bv te geven… En niemand dan jij kan jou baby in het begin eten geven, dat is toch prachtig…



grts patricia

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat echt niet waar is! :wink: Ikzelf heb namelijk 9 maanden bv gehad en ik heb echt totaal geen band met mijn moeder, heb zelfs niet eens contact meer met haar… Ze ziet Jayden dus niet en de volgende zal ze ook niet gaan zien.

Het is dus echt niet alleen afhankelijk van bv of fv geven, des te meer van hoe jij met je kind omgaat in zijn/haar leven en hoe je zelf doet.

Ik ken het verschil niet want ik heb alleen nog maar 1 kind BV (kunnen) geven. Vond het zeker wel bijzonder om ons kind met mijn lijf te voeden en te laten groeien. Maar ik weet 100% zeker dat er zoveeeel manieren zijn om die band met je kindje te ‘voeden’. Alle verzorging is bijzonder, het wassen, het spelen, het knuffelen, lichaamscontact. Alleen al het ingaan op de behoeften van je kind, welke dat ook zijn van knuffelen tot een schone luier tot voeden, maakt dat de band groeit.

Ik ben van het voeden op verzoek en dat gaat natuurlijk ook wanneer je flesvoeding zou (moeten) geven.

Het allerbelangrijkste is dat je het doet zoals het goed voelt. En wanneer je onverhoopt om wat voor reden dan ook geen BV kunt geven dat je daar geen schuldgevoel aan overhoudt. Het is niet iedereen gegeven om BV te kunnen geven. En papa’s zijn net zo belangrijk in elk proces ook bij babies. Ga maar na dat bv prematuurtjes ook kangaroe-en bij de papa’s. Vanwege de lichaamwarmte (veel papa’s zijn wat warmer dan mama’s), papa’s hebben een wat zwaardere stem iets wat veel babies waarderen. Papa’s hebben vaak ook een wat ander tempo in de hartslag. En zeker niet onbelangrijk ook papa’s kunnen luiers verschonen, wassen en knuffelen en zo kinderen geven waar ze om vragen. Als ik kijk naar mijn eigen zoontje, zijn blije gezicht als papa weer thuiskomt, hoe snel hij naar papa kan kruipen en hoe graag hij bij hem zit dan weet ik 100% zeker dat ook papa’s heeeel goed kunnen ingaan op allerlei behoeften van hun kind. :inlove: En ze kunnen toch echt geen BV geven. :wink:

Ik heb vijf kinderen. Eén heeft fles gehad, zij weigerde de borst en ik had er toen geen verstand van, het is ruim dertien jaar geleden en borstvoedingsbegeleiding was in die tijd heel slecht, al helemaal niet in het ziekenhuis, maar ook op het CB deden ze weinig om je te helpen.

Eén kindje is overleden, dus daar heb ik geen ervaring mee.



De andere drie kinderen hebben 2-4 jaar per kind borstvoeding gehad. Met die kinderen heb ik écht een andere band dan met het flessenkindje. Geen betere of slechtere, maar andere. Ik heb het toen heel erg gevonden dat mijn oudste (het flessenkindje dus) zich zo van mij afkeerde. Ik kon haar ook moeilijk de fles geven, tot drie jaar was ze echt contactgestoord naar mij toe. Dat heeft mijn band met haar erg bemoeilijkt, dus of dat nu aan de fles ligt, of aan haar karakter of doordat ze de oudste is…



Inmiddels is ze dertien en ik kan het prima met haar vinden, ik voel me niet echt anders naar haar toe, maar er is iets onverklaarbaars wat ik bij de andere kinderen niet heb. Ik denk zelf dat het eerder een stukje onzekerheid van mij is door alles bij elkaar dan fles of borst.

Fles kun je ook heel intiem geven, en een lekkere knuffelsessie er achteraan. Het is maar net hoe je er zelf mee om gaat. Toch vind ik het borstvoeding geven wel heel erg mooi, zo iets bijzonders… die roes die je voelt als je samen ligt te genieten van elkaar, dat heb ik nooit gevoeld terwijl ik de fles gaf.

Ik vond juist lekker om die roes s’nachts te hebben als mn man de fles gaf en ik lekker kon blijven slapen :smiley:



Met de band tussen mijn kinderen zie ik geen verschil.

De ene is groot geworden van de bv en de ander met fv.

Er zijn meerdere dingen nodig om een band te krijgen met je kind dan alleen bv of fv. :slight_smile:

Bas 3 weken bv gehad en Sanne 11 maanden, maar met beide een evengrote band. Ik vind het erg intiem en vond het erg toen ik door omstandigheden met 11 maanden moest stoppen. Bij Bas kende ik het geven van bv nog niet echt en heb ik het net zo gemist al vond ik wel jammer om zo snel te moeten stoppen, maar fles geven was ook leuk, maar wel anders.



Nummer 3 gaat ook aan de borst hoop ik en ik hoop voor lange tijd, kijk er nu al echt naar uit.