Betalen voor niet gebruikte NSO/VSO op ADV-dagen

Mijn dochter zit nu in groep 2 en gaat op do en vr naar de BSO. (voor- en naschoolse). Dit jaar hebben ze echter 18 adv dagen. Wij gaan geen gebruik maken van de extra opvang, omdat we met opa en oma af hebben gesproken dat ze op adv-dagen bij hun komt.

Ik heb bij de opvang gevraagd of we de ‘reguliere’ VSO en NSO dan ook niet hoeven te betalen, omdat ik het in het begin van het schooljaar al aangeef dat ze op de ADV-dagen helemaal niet komt (dus ook niet op VSO/NSO). Maar dat moeten we toch gewoon betalen. Het gaat om 18 x VSO/NSO, dat is totaal 58 uur dus totaal 356 euro die we dus niet gebruiken maar wel moeten betalen!!

Ik ga natuurlijk een klacht indienen bij het management, maar ik was benieuwd of meerdere mensen hier ervaring mee hebben.

18 ADV dagen :shock:

Hier op de creche en de VSO/BSO hebben ze wel een aantal studiedagen die je idd doorbetaald maar zoveel, nee echt niet. Dan heb je het er over 3 ofzo. En je krijgt de kans deze dagen te ruilen oid zodat je er op een andere manier gebruik van maakt. Dat doe ik meestal niet. De dagen zijn steeds verschillend waardoor je er hooguit 1 of 2 keer last van hebt.



Maar dit vind ik echt absurd zeg. Zou zeker een klacht indienen.

vreemd hoor…

bij ons hoef je alleen te betalen als je kidn op die dag komt, je meot ze dan op van te voren opgeven anders mogen ze niet eens komen!

In principe bezet je gewoon een plek - of je nu komt of niet - en daar betaal je voor. Net als vakanties enzo.



HIer hebben we geloof ik eens per maand een studie dag en dat zijn er iets van 8 maar die vallen op een woe en dan is een van ons altijd vrij.



Maar 18 dat is wel heel veel :think: Ik zou eerder klagen bij de school dan bij de opvang geloof ik.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

ZIjn er 18 dagen dat de school gesloten is? En vallen die 18 dagen alleen op donderdag en vrijdag?



Als dat zo is, vind ik het wel logisch dat je doorbetaald. Je hebt immers een plek op die dagen en het personeel werkt ook gewoon door. Waarom gaat je dochter die dagen niet naar de BSO (hier is er dan de hele dag opvang op de BSO)?

@Zusara wrote:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

ZIjn er 18 dagen dat de school gesloten is? En vallen die 18 dagen alleen op donderdag en vrijdag?



Als dat zo is, vind ik het wel logisch dat je doorbetaald. Je hebt immers een plek op die dagen en het personeel werkt ook gewoon door. Waarom gaat je dochter die dagen niet naar de BSO (hier is er dan de hele dag opvang op de BSO)?




Er zijn 18 dagen dat de groepen 1/2 vrij zijn. En dat zijn 4 donderdagen en 14 vrijdagen.



De BSO verzorgt op die dagen wel extra opvang tijdens schooltijden. Daarvoor kun je je opgeven, en je betaalt die extra uren dan ook. Wij hebben ons daar niet voor opgegeven, want opa en oma willen die dagen graag oppassen. (Vorig jaar heeft ze die dagen gewoon op de extra BSO gezeten, omdat ze toen niet bij opa en oma kon. Toen speelde dit dus niet. ).

Maar nu blijkt dat we op die dagen dus wel voor de VSO/NSO moeten betalen, terwijl we er geen gebruik van gaan maken.



Ik snap wel dat je in principe alle dagen af moet nemen, maar omdat de personele planning op de ADV-dagen toch al anders is door de extra opvang tijdens de schooldagen, kunnen ze toch wel de mogelijkheid bieden om die dagen helemaal niet af te nemen? Zeker als die dagen al begin van het jaar bekend zijn.



Maar goed, ik ben dus benieuwd of er nog meer ouders zijn in deze situatie.

Hier betaal je daar ook gewoon voor…zit in het contract. Tot en met groep 4 elke 4 weken op vrijdag vrij. Ik maak er geen gebruik van, maar als de andere opvang (opa, oma, haar vader) niet kan, is het toch wel fijn dat ze op die dag gewoon naar de opvang kan zonder extra kosten…



Vakantieopvang heb ik sinds 1 januari wel uit het contract laten schrappen, kostte per maand meer dan de gewone BSO en daar maakte ik nooit gebruik van…of een klacht indienen zin heeft betwijfel ik…maar proberen kan altijd natuurlijk!



Hier is groep 1 ook alle vrijdagen vrij…



Hier weet ik sinds kort dat je ook een week op-week af-contract kan afnemen, heel handig met het co-ouderschap van de oudste 2…en ik heb nu ook voor de maandagochtend opvang op het KDV, maar niet op contract, alleen voor de keren dat ik er gebruik van maak…



KDV’s zijn best flexibel, maar je zou gewoon je contract opnieuw moeten bekijken en apart afspreken…dus eventueel de vrijdagen eruit en als je dan eens een vrijdag nodig hebt, deze apart boeken zeg maar.

Ah, ik begrijp het!



Zijn inderdaad wel veel margedagen. Hier dus niet in die mate aan de orde, de margedagen zijn vaak gekoppeld aan de vakanties en bijv in mei 2 weken vakantie tussen de vrije dagen door (koninginnedag etc).

Maar ik begrijp dus dat voor degene die geen BSO hebben op de vrijdag ook de mogelijkheid is om extra BSO af te nemen die dag? Kan bij ons ook niet, ik werkte vorig jaar op woensdagochtend en als dat dan een margedag was, had ik gewoon pech, geen opvang (dus nam ik vrij die dag).



Ik ben bang dat ze van de opvang zeggen dat je gewoon moet betalen om dat je de vrijdag al regulier afneemt en dat het een extra service naar andere ouders is om op de margedagen wel opvang te hebben.



Ben wel benieuwd naar de reactie!

He dat is wel een handige tip van Mandala!

Als dat kan natuurlijk, niet dat je op de dagen dat je opvang nodig hebt te horen krijgt dat ze al vol zitten?

Dat gaat dus bij ons niet. Je hebt de vrijdag VSO/NSO of je hebt het niet. Je kan niet zeggen: die week wel en die week niet.



En op de ADV-dagen bieden ze wel extra opvang aan tussen 8:30-15:15. Daarvoor krijg je begin van het jaar een lijst van de datums, en dan kun je per dag aangeven of je er wel of niet gebruik van maakt. Dat is dan weer wel heel flexibel.

Je moet dan natuurlijk wel die uren extra betalen, maar dat is logisch. Dus ‘upscalen’ gaat heel makkelijk. Maar ‘downscalen’ gaat dus blijkbaar niet.



Maar als ze de ADV-dagen toch sowieso een andere personele bezetting hebben dan op gewone schooldagen, dan kunnen ze toch ook inplannen dat een kindje op die dagen juist geen gebruik maakt van VSO/NSO?



De brief is zojuist de deur uit, ik verwacht in ieder geval dat we het gewoon moeten betalen, want dat is zoals het in het contract staat. Dus daar hou ik gewoon rekening mee. Maar het zou toch wel fijn zijn als ze ons daarin tegemoet zouden komen…

je moet gewoon betalen hoor.



het gaat om gewone schooldagen (ook heeft de school studiedag)

dus ook gewone BSO dagen



je maakt geen gebruik van de aangeboden service om de zogenaamde schooluren op te vangen… de opvanguren van die dag 15.15 - 18.30 zitten gewoon in je pakket die je op contract afneemt, deze komen dus gewoon voor jouw rekening ook al komt je kind niet.

Lijkt mij dat ze niet op je bezwaar/klacht zullen ingaan.

Je neemt normaal gesproken op die dag wel BSO af, dus zul je ook gewoon moeten betalen voor je reguliere uren.



Je hebt een gereserveerd plek op die dag. Dus als je niet komt dan is het helaas voor jou, maar gewoon betalen. Net als je op vakantie gaat of je kind ziek is.

:wall: mijn reactie klopt van geen kant :oops: heb je vraag verkeerd begrepen :roll: Nu zeg ik ook dat je helaas moet betalen.

Hier geldt hetzelfde op studiedagen.



Als hij dan niet komt naar de VSO/BSO moet ik de reguliere uren gewoon betalen. Extra uren alleen als hij komt.



Wel balen dat het er zo veel zijn :wink:

Moet je extra betalen terwijl je die da al hebt? :think: :think: of is dat voor kinderen die willen komen die andere dagen hebben.



Bij ons is het zo als de school en margedag heeft dan zijn wij open. Kinderen die normaan die dag niet hebben moeten idd extra betalen kinderen die gewoon die dag hebben kunenn gewoon komen

ik vind het ook eigenlijk niet meer dan logisch :shifty:

Dat jij heel vroeg aangeeft dat je kind die dagen niet zal komen, daar hebben zij natuurlijk weinig aan: zij neemt gewoon een plek in beslag die ze niet voor die dagen zullen laten vullen door een ander, dus moet je er gewoon voor betalen. Daarbij bieden ze gewoon dezelfde dienst aan als anders (de reguliere vso en nso), alleen met extra uren onder schooltijd. Neem aan dat je die extra uren niet per se hoeft af te nemen en enkel de uren die in het contract staan?



Ben dus bang dat je klacht weinig uit zal halen; het is gewoon hun contract met jou dat ze naleven.

@maantje wrote:

vreemd hoor…

bij ons hoef je alleen te betalen als je kidn op die dag komt, je meot ze dan op van te voren opgeven anders mogen ze niet eens komen!




en daar heb je al het verschil. Jij moet ze aan/afmelden om gebruik te kunnen maken van hun diensten. WAnneer je plekje het hele jaar door gereserveerd is, is het niet meer dan logisch dat wanneer jij besluit om je kind niet te brengen, dat je dan wel gewoon voor die uren betaalt.