Ik ben bij de eerste naar twee van die informatie-avonden van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geweest. Daar heb ik veel aan gehad, aangezien ze me in dat geweldige borstvoedingsgecertificeerde ziekenhuis totaal niet hielpen.
Gelukkig had ik een superkraamhulp die me heel goed heeft geholpen. Heb nog wel een keer borstonsteking gehad, maar verder liep het prima. Alleen ben ik na 3 maanden gestopt i.v.m. reflux van mijn dochtertje, ze spuugde zoveel dat ze niet meer goed groeide.
Bij mijn zoontje ging het gelijk heel goed, aanleggen, happen etc. Ja, die eerste week ging ik ook zowat door het plafond van de pijn, maar dat had ik bij mijn dochtertje ook, dus ik wist dat het tijdelijk was. En vreselijke naweeën, maar daar kun je gewoon paracetamolletjes voor innemen, dat heb ik dus ook gedaan.
Ondertussen heeft hij wel spruw gehad, dus dat was even wat minder, maar nu gaat het weer prima.
Nog een tip, vraag aan het kraambureau specifiek om een kraamhulp met veel ervaring met borstvoeding, want gecertificeerd of niet, daar zit toch nog wel verschil tussen.
Chantal, wat jij had klinkt me zo herkenbaar in de oren! Met tranen van de naweeen heb ik geroepen dat ik niet meer wou, stond op m’n kop van de pijn. Jayden probeerde te drinken en ik moest gewoon mee puffen zo heftig waren ze… Maar jouw verhaal van na die periode geeft me dan weer moed! :thumbup: Geboorteplan, nooit van gehoord, hoe maak je zoiets en hoe leg je dat voor aan de kraamafdeling? Og heb je een geplande ks gehad, dat je alvast hebt overlegd van tevoren?
mamav2, ik heb eerst nog morfine gehad en daarna diclofenac meen ik, maar het hielp niet… Maar goed als ik me instel op dat het niet vanzelf gaat en de pijn uiteindelijk weg moet gaan denk ik dat me het deze x gewoon moet gaan lukken! En dat ga ik idd doen, heb vorige week kraamzorg aangevraagd en meteen gezegd dat ik echt specifieke wensen/eisen heb, maar dat kon ik bij de intake aangeven werd gezegd. Ik pas echt voor nog zo’n kraamtijd, wil gewoon genieten deze x!
@peter&caren wrote:
Chantal, wat jij had klinkt me zo herkenbaar in de oren! Met tranen van de naweeen heb ik geroepen dat ik niet meer wou, stond op m’n kop van de pijn. Jayden probeerde te drinken en ik moest gewoon mee puffen zo heftig waren ze… Maar jouw verhaal van na die periode geeft me dan weer moed! :thumbup: Geboorteplan, nooit van gehoord, hoe maak je zoiets en hoe leg je dat voor aan de kraamafdeling? Og heb je een geplande ks gehad, dat je alvast hebt overlegd van tevoren?
Jah ik heb een geplande ks gehad, met 37 weken is die ingepland door de gyn en met 38 weken en 6 dagen is Indy geboren. Ik heb pas heel laat aangegeven dat ik graag een ks wou ook ivm de vorige bevalling. Ze wilde het eerst niet doen maar uiteindelijk hebben ze gelukkig wel besloten om het te doen ivm mijn toestand op dat moment.
Een geboorteplan kan je zo maken, je kan daar je wensen in op schrijven hoe jij het graag ziet na de bevalling mits er geen complicatie's zijn. Ik had aan de gyn doorgegeven dat ik 1 had gemaakt en die hebben ze in mn dossier gedaan dat ook de verpleging het kon lezen.
Bij mij stonden eigenlijk de bekende dingen in die ze eigenlijk altijd doen, maar toch heeft het wel geholpen in de dagen dat ik er was in het ziekenhuis. Iedereen was er van op de hoogte en hebben mn wensen "vervult" hoe ik het graag wou hebben en heb daardoor een goede start gemaakt samen met Indy en heb ik heerlijk van dr kunnen genieten. (bij Y.eline is dat niet zo geweest en de verpleging betrok mij toen bijna nergens in)
Na de keizersnee:
* Graag willen we van het moment dat de kleine geboren wordt foto's (de baby wordt boven het doek gehouden, controle's, bij papa op de arm, bij mama eerste
ontmoeting enz..)
* Ik zou als dat mogelijk is zo snel mogelijk weer bij de kleine willen zijn na de operatie omdat ik graag BV wil geven en huid op huid contact wil.
* Het liefst zou ik graag zien dat de baby nog niet gewassen is als ik haar voor het eerst op de kamer vast heb. Zou graag eerst willen knuffelen en ruiken aan haar
voor de band tussen ons.
* Zou het liefst de baby op de kamer willen hebben als dat mogelijk is. En betrokken worden bij de dagelijkse verzorging van haar zoals, wegen, aankleden, wassen
enzo... wil wil graag niks missen van de eerste dagen met haar.
* De vader zou graag als dat mogelijk is zn dochter voor het eerst willen wassen en aankleden onder begeleiding.
* De kleine niet gaan bijvoeden omdat ik graag volledige BV wil geven. Als het wel nodig is graag in overleg!
Het kan door complicatie's natuurlijk altijd anders lopen dan wat je zelf graag wilt, maar als alles goed verloopt zou ik graag willen dat er rekenschap mee wordt gehouden.
Hallo Caren,
Je voorbereiden is de beste manier om het te laten slagen. Dus je bent goed op weg. Ik ga je een rijtje tips geven.
- allereerst, als je nog van plan bent om een aanvullende cursus te doen, kies er dan een van de VBN/LLL. Je vindt adressen en telefoonnummers op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en http://www.lalecheleague.nl
De vrijwilligers van deze organisatie zijn allemaal opgeleid, gecertificeerd en worden jaarlijks bijgeschoold. Je hebt dan zeker een inhoudelijk goede cursus te pakken. Bovendien is er vaak de gelegenheid om specifieke vragen te stellen voor jezelf.
- Kies een gecerficiceerde kraamzorginstelling. Garanties heb je nooit, maar bij een gecertificeerde instelling weet je dat ze het borstvoedingscertificaat hebben en dus aan bepaalde eisen voldoen. Kraamhulpen van deze organisaties worden ook regelmatig bijgeschoold en om het borstvoedingscertificaat te behouden krijgen deze organisaties regelmatig een audit. Je kunt zien welke kraamzorginstellingen gecertificeerd zijn op de site van Stichting Zorg voor Borstvoeding
de gecertificeerde ziekenhuizenvind je hier
- Je hebt al eerder borstvoeding gegeven en toen ging het niet. Ik kan me voorstellen dat je ervaring je onzeker heeft gemaakt. Een geboorteplan is een goed idee. Wat je ook zou kunnen overwegen is een doula inschakelen. Een doula ondersteunt jou (en is er dus voor jóu) en zij kan ook je grenzen en wensen bewaken. Meer info vind je op http://www.doula.nl. Mocht je dit willen en centraal in Nederland wonen, dan mag je mij een PB sturen, dan krijg je de naam van de mijne
- dan nog iets over pijn bij het aanleggen. Het is niet de bedoeling dat borstvoeding geven pijn doet. Het aanleggen/aanzuigen kan een wat rottig/prikkelend gevoel geven, maar in het algemeen is tepelpijn een teken dat er niet helemaal goed is aangelegd. Soms krijgen vrouwen ook tepelpijn door verkeerd kolfgebruik. Niet alle kolven (ook niet die in het ziekenhuis) zijn even borst-vriendellijk. Het is daarom belangrijk dat je als je pijn zou krijgen, belt naar VBN of LLL of dat je een LK inschakelt om mee te kijken. Dus niet eens één dag mee doorlopen en al zeker niet doorbijten. Hoe eerder je tepelpijn aanpakt, hoe sneller je er vanaf bent.
- Weet je zeker dat je weer een keizersnede krijgt? Of mag je vaginaal bevallen? In ieder geval heeft de VBN een speciale brochure uitgebracht over borstvoeding en een keizersnede. Die kun je hier bestellen/downloaden http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/brochures.asp?id=0&pid=4249&mid=4270
En mocht je meer vragen hebben dan kun je ze natuurlijk ook hier stellen.
Hoi,
ik vind het ziekenhuis in onze woonplaats (neem aan dat je daar gelegen hebt bij de oudste) echt drie keer niets op borstvoedingsgebied. Echt ik was zo blij dat Stijn de derde is en ik het dus wel wist maar er lag een moeder tegenover me die een paar uur voor mij al bevallen was en toen haar kindje huilde begon de verpleester al over bijvoeden met de fles. Wat heeft die moeder gehuild zeg. En uiteindelijk geen bijvoeding geaccepteerd. De eerste nacht in het ziekenhuis heb ik Stijn bijna constant bij me gehad en dus ook heel veel aan de borst. De eerste paar keer zijn gewoon gevoelig maar ja je lichaam moet er toch aan wennen. Na een tijdje werd dat beter en ik heb Stijn ruim 21 maanden bv gegeven :inlove:
Gelukkig zijn alle kraamverzorgsters en heel icare op bijscholing geweest en echt enorm pro-borstvoeding. De wetenschap dat je bij je oudste voor een heel elftal genoeg voeding had zal toch wel een signaal voor jou zijn dat je lichaam voeding kan aanmaken en dat is al een goed begin.
Geven lll of vbn geen borstvoedingscursus? Die zijn vaak meer ervaren is mijn idee omdat de dames die de cursus geven zelf minstens zes maanden bv gegeven hebben. Vooral bij lll moet je wel even door het geitewollesokkenimago wat ze m.i. erg aan hangen heenprikken maar ze weten wel veel.
Ik weet niet of je bij achmea verzekert bent? Als je daar vier sterren verzekert bent krijg je ook een lactatiekundige vergoed. Dus bij eventuele problemen kan je die ook inschakelen.
Je hebt in elk geval al de belangrijkste basis: je wilt graag borstvoeding gaan geven en je lichaam kan melk aanmaken, dus ik denk dat het bij jou wel goed komt.
Groetjes van je wijkgenote!
Ik had een schat van een kraamverzorgster bij Stijn. Ze heet Gea, heeft zelf tot haar grote verdriet geen kinderen maar wist zo goed hoe het moet. Nu had ik de mazzel het zelf ook wel te weten en ze stond erbij en keek er naar. Stijn woog 4.075kg bij zijn geboorte en op dag acht 4.280kg! Ging dus prima.
Ik zag net dat ik nog een boek over borstvoeding heb. Is een afgeschreven boek wat ik daar ooit kocht. Als je wilt wil ik het wel bij je in de bus doen. pb me dan maar ff.
Groetjes van Marloes
Ow ik heb geen idee, ik heb geen ervaring met een keizersnede. Weet wel dat kinderen die met de keizersnede ter wereld komen vaak preventief een nacht in de couveuse komen te liggen. Maar volgens mij kan je gewoon zelf voeden. Je moet in het wza gewoon flink voor jezelf opkomen of je man dat laten doen hoor. Ik heb Stijn ook na de geboorte zelf aangelegd, want er lag nog een dame te bevallen en het was toen druk die dag/avond/nacht. Gelukkig had ik al twee kinderen ervaring :mrgreen:
Heb je bij Icare kraamzorg aangevraagd? Ik heb zo’n positieve ervaring met mijn laatste kraamverzorgster. Was enorm pro-borstvoeding en wist er zo veel van! Als je wilt kan ik je wat sites over bv pbén! (Pb mij maar als je dat wilt)