Tja. Wij hebben onze kinderen eigenlijk nooit in de Paashaas laten geloven. Pasen gaat over de kruisiging en wederopstanding van Jezus (dat leren ze op school) en wij verstoppen eitjes voor de gezelligheid . Nooit een probleem geweest. In onze omgeving geloven ook andere kinderen niet in een Paashaas. Maar nu blijkt dus dat de kinderen bij mijn zoon (groep 3) in de klas wel geloven dat er een Paashaas langs komt die de eieren verstopt. En nu ben ik benieuwd. Geloven jullie kids in de Paashaas? En zo ja, tot welke leeftijd?
Nee, dat vind ik echt onzin
Papa en mama verstoppen de eitjes.
We staan bij Pasen stil uit religieus oogpunt, maar vieren ook een nieuw begin van de natuur/lente
hier doen wij niet aan paashazen, tandenfeeen en weet ik het… enige waar we vol in mee gaan… is Sinterklaas .
Hier vragen de kinderen ergens morgen vanzelf: mama wanneer ga je de eitjes verstoppen? Dan gaan wij wel even boven spelen, dan kunnen we het niet zien.
Eitjes zoeken is vooral voor de leuk/ gezellig.
@mamaMarije wrote:
hier doen wij niet aan paashazen, tandenfeeen en weet ik het… enige waar we vol in mee gaan… is Sinterklaas .
Hier vragen de kinderen ergens morgen vanzelf: mama wanneer ga je de eitjes verstoppen? Dan gaan wij wel even boven spelen, dan kunnen we het niet zien.
Dit dus
Precies onze mening dus :mrgreen: . Maar hier - misschien is het wel Belgisch?- lijken we een beetje alleen te staan in onze opvatting. De kindjes hier blijken heilig overtuigd van Paashaas en bijbehorende paasklokken. En nog tot best hoge leeftijd ook, schijnbaar. Niels heeft zich versproken op school (of eigenlijk: in al zijn onschuld met zijn vriendjes gedeeld hoe wij Pasen vieren 8))en dat vond een aantal ouders niet leuk. Niels was zich er absoluut niet van bewust dat er kinderen zijn die denken dat een Paashaas eieren verstopt. En ik dacht dus ook dat geen kind boven de 3 dat gelooft. Maar blijkbaar wel dus.
Wij doen daar ook niet aan mee. Sinterklaas bestaat , de rest niet
Paashaas bestaat niet, Sinterklaas ook niet!
En gewoon eitjes zoeken en schoen zetten, heerlijk!
(En later geen trauma over jarenlang voorgelogen te zijn geweest).
hier heilig geloofd in sinterklaas en heb geen trauma hoor
Op school was de Paashaas langsgekomen tijdens het paasontbijt afgelopen donderdag, maar Pete was zelf al tot de conclusie gekomen dat dit een verkleed persoon was en dat de Paashaas niet bestaat.
hier geen paashaas, wel Sint (al zou ik ze het nog liever vandaag dan morgen vertellen)
Bij ons geloven ze wel in de paashaas, deed ik vroeger ook. Is wsl iets Belgisch, wonen vlakbij de grens. Als ze een paashaas zien is dit ook gewoon iemand in een pak, want de echte laat het zich niet zien , is mij vroeger verteld
Pasen gaat bij ons ook om het paasverhaal, die haas is een bijkomende iets.
Vanmiddag kreeg Sean chocolade eitjes van de paashaas en wat denk je wat hij zei? Dank u wel mevrouw!! hahahaha
@Cell wrote:
@mamaMarije wrote:hier doen wij niet aan paashazen, tandenfeeen en weet ik het… enige waar we vol in mee gaan… is Sinterklaas .
Dit dus
Mie 3
@RainbowR1 wrote:
Vanmiddag kreeg Sean chocolade eitjes van de paashaas en wat denk je wat hij zei? Dank u wel mevrouw!! hahahaha
LOL!!
@RainbowR1 wrote:
wahahaha geweldig. :mrgreen:
Ik wist serieus niet dat er mensen zouden kunnen zijn die hun kind wel vertellen dat een 170 cm lange, rechtoplopende, pratende paashaas echt zou kunnen zijn…
Al moet ik bekennen, dat wij wel eens hebben moeten bevestigen aan onze zoon dat bovenstaand inderdaad niet kan en wij de eieren natuurlijk verstoppen, ergens is hij het zonder ons aangeven, zich wel af gaan vragen…
Voor ons is het heel duidelijk dat de paashaas niet bestaat. Zoonlief daarentegen wil er niets van weten, de paashaas bestaat, er valt niets tegenin te brengen. Ook goed…
@D. wrote:
Voor ons is het heel duidelijk dat de paashaas niet bestaat. Zoonlief daarentegen wil er niets van weten, de paashaas bestaat, er valt niets tegenin te brengen. Ook goed…
hier dus hetzelfde…
net zoals de kerstman, maar of wij dit nu zeggen of niet, ze bestaan allemaal.
Maar waar komt die paashaas dan toch vandaan he?
Mats vroeg dat laatst ook en in mijn werk krijg ik van kinderen dezelfde vraag, bijna ieder jaar
Hier “vieren” we pasen gewoon voor de gezelligheid. De paashaas heeft daar verder heel weinig betekening in voor ons.
Oja, het paashaasverhaal:
Pasen staat natuurlijk ook veel in het teken van het begin van de lente.
Een haas heeft geen oogleden en heeft daarom zijn ogen altijd open. Het verhaal is dus dat de haas de eerste is die de lente aan ziet komen. Vandaar dat de haas aan de lente/pasen is gekoppeld.
De paaseieren (geverfde dus) hebben te maken met vroeger. De boeren gaven hun eieren allemaal een eigen kleur om deze te kunnen herkennen.
Dat is tenminste wat ik ervan weet.
En dat is wat we Mats dus ook gewoon vertellen.