Bestaat de 3 maanden groei-dip?

Even jullie advies en support gevraagd… :shifty:



Ik kom net terug van het CB. F. blijkt nauwelijks te zijn gegroeid deze keer. En dat terwijl het bij de vorige meting nog best goed ging. Ik moet meteen weer terugdenken aan dezelfde periode destijds bij m’n dochter. Die zakte ook steeds verder en begon met 4 maanden zelfs af te vallen. Ik ben toen de bv gaan afbouwen en met 5,5 maand zat ze volledig op kv en schoot ze ophoog. Ik had me nu zo ontzettend voorgenomen om dat nu niet te laten gebeuren. Ik wil echt heel erg graag voorbij de 6 maanden volledige bv. Hub is geen voorstander van bv omdat hij heel graag wil weten hoeveel er in gaat en de onzekerheid van bv dus maar niks vind. Daar hoef ik dus geen support te verwachten helaas. Toen ik hem net belde was het eerste wat hij zei zoiets als ‘zie je nou wel??’



Wat ik dus heel graag van jullie wil horen is, of dit normaal is en ik gewoon door moet gaan met de bv of dat ik me daadwerkelijk zorgen moet gaan maken. Dinsdag ga ik nog een keer terug om te wegen. Kijken of er dan vooruitgang in zit.



Oh ja, ik weet niet of het belangrijk is om te vermelden. Maar ik heb een paar weken terug een Mirena spiraal laten plaatsen.

Dit was de groeicurve van mijn dochter. Je ziet duidelijk waar we zijn overgestapt op kv. :frowning:

Hoe vaak leg je hem aan ?

Van de mirena weet ik niet zoveel, maar van een hoop anti conceptie met hormonen zakt je melkproductie ook en kan het zelfs funest zijn voor de bv.

Als je echt door wil gaan met bv is de enige manier aanleggen, aanleggen en aanleggen. Niet met kv starten dus.

Ik denk dat ik nu aan 6 Ã 7 voedingen met 24 uur zit.

Je moet eens voor de gein af gaan kolven om je man te laten zien wat jij werkelijk in je borsten hebt zitten. Kijk naar zijn singalen. Om hoevaak uren komt ie? hoevaak op een dag geef je bv, hoe lang duurt het dat hij drinkt enzo enzo…



Ben jij ongesteld geworden tijdens geven van BV? Niet dat het iets te maken heeft over de melkproductie maar zozeer om die mirena… :slight_smile:



Als ik kijk naar die van jouw metingen en naar Gioya, is hij wel erg afgevallen terwijl F. 200gram meer woog dan Gioya. En Gioya is nu 4 maanden en weegt 6kilo met geboortegewicht van 3030 :slight_smile:

Ik dacht dat hormoonhoudende anticonceptie wordt afgeraden tijdens de BV-periode. Enige wat je kunt gebruiken is de minipil dacht ik.



Ik kan me dus voorstellen dat de Mirena wel degelijk invloed heeft op je productie.



Of je productie nog te redden is, weet ik niet. (daarvoor weet ik er te weinig van)

Maar net wat Selena zegt: aanleggen, aanleggen, aanleggen.

En geen KV bijgeven anders is je productie echt niet meer te redden.



Misschien kan je je vraag ook even stellen op het BV-forum.

Vergeten te vragen. voed je op verzoek?

@miro wrote:





Ik kan me dus voorstellen dat de Mirena wel degelijk invloed heeft op je productie.





Volgens mij zei de huisarts destijds dat mirena geen hormoon bevatten. Maar gek genoeg heeft zij dus ongelijk want idd, ik verloor ook geen gewicht voordat ik zwanger raakte. En nu zonder mirena, ineens afgevallen tijdens zwangerschap. Nu met volledige bv erbij, zit ik weer op me streefgewicht terwijl ik dat niet meer voor elkaar kreeg na de zwangerschap van Katie.

Ja, volledig op verzoek. Pfff… het zal toch niet waar zijn dat het aan de Mirena ligt. :? Dan kan het heel goed zijn dat het daardoor de vorige keer ook is misgegaan. Ik had juist begrepen dat de Mirena juist goed kan icm bv.

Mijn dochter drinkt sinds eenpaar dagen nog maar vier keer op een dag borstvoeding , heb me lactatiekundige gemaild en heb toevallig net een mailtje terug waarin ze dit schreef :



Als ze niet meer goed groeit zou ze een extra voeding moeten hebben. Op http://www.borstvoeding.com kun je online de groeicurve invullen. De borstvoedings groeicurve ziet er anders uit dan de “gewone” groeicurve ( die is gebaseerd op het gemiddelde kind en het gemiddelde kind van die leeftijd krijgt geen bv). Voor bv baby’s is het normaal dat de gewone groeicurve afbuigt vanaf 3-4 maanden t.o.v. kunstgevoede baby’s.

Als ze genoeg lijkt te hebben aan de flessen van 130-140 is het okee, haar groei is de belangrijkste graadmeter op deze leeftijd en als ze goed groeit gaat het dus goed :wink:

Je kunt voor de zekerheid een keer extra gaan wegen en dan de groeicurve van borstvoeding.com aanhouden.

Een gemiddelde baby drinkt tussen de 750 en 1250 ml per dag, de een heeft meer nodig om te groeien dan de ander, we houden een liter gemiddeld aan, maar daar zit dus enige variatie in.



Ik hoop dat jij daar ook iets aan hebt.

@Naatje wrote:

Ik had juist begrepen dat de Mirena juist goed kan icm bv.




Ik lees net op internet dat het inderdaad kan. Maar er wordt niet gewaarschuwd over productiedip. Wel dat een klein deel van de hormonen in de moedermelk kan komen.



Als je googelt om Mirena en BV, vind je wel topics op het BV-forum van lotgenoten.

Wat Miro zegt, inderdaad, een Mirena kan prima met bv. Maar sommige vrouwen krijgen er een productie dip van.



Een 3 maanden dip zie ik ook wel bij vriendinnen maar als je kindje gaat afvallen is de dip wel heel groot.

Net even de buuf gesproken. Haar dochtertje is ruim een maand ouder. Zij vertelde dat ze ook zo rond deze tijd een flinke dip in de groei had gehad en dat het daarna weer netjes was bijgetrokken. We wachten het dus maar even rustig af…

Hier ook gehad en cb stelde mij toen gerust dat het normaal was. Heb uiteindelijk 9 maanden bv kunnen geven. Misschien kun je je man eens iets laten lezen over de stoffen die wel in bv zitten en niet in kv? Hopelijk steunt hij je dan wat meer want dat is wel belangrijk!

Ik ben afgelopen dinsdag even gaan wegen bij het CB. Hij was in een week tijd 70 gram gegroeid tegenover de 110 gram in de hele voorgaande maand. Het gaat nu dus blijkbaar weer wat harder omhoog. Hub is meteen weer een stuk relaxter en ik daardoor ook. :shifty: Ik heb besloten dat ik niet iedere week ga wegen en mezelf helemaal gek laten maken. Vanaf nu weer alleen wegen op de geplande afspreken. :wink: Maar het was wel even fijn om te zien.



Ik doe nu overigens aan borstcompressie tijdens het voeden. Iemand hier ervaring daarmee? Hij drinkt zo namelijk aanzienlijk langer per kant. Misschien heeft dat ook wel bijgedragen aan de verbeterde groei. Hoe lang kan/mag je dat doen? Moet hij het op een gegeven moment gewoon weer helemaal zelf gaan doen?

Hier ook n productiedip gehad met mirena, legde haar iets vaker aan, komt in vanzelf weer wat omhoog. duurt alleen even…

Qua groei ook niet druk maken als hij lekker alert en vrolijk is.



Hier met 4 maanden ook nog geen 200 gram gegroeid, maar ontwikkeling gaat hard dus zal wel goed zijn